آنچه که درباره اتیسم باید دانست 


آنچه که درباره اتیسم باید دانست 

کارشناسی ارشد آموزش و پرورش کودک پیش از دبستان از دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: افرادی که مشکوک به اتیسم هستند کلام و تعامل اجتماعی ندارد لذا در خصوص چگونگی کار با اتیسم در مدارس اقدامات شایان توجهی انجام شده است.

ابوالفضل بهاری، دبیر اتیسم در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه طیف اتیسم به افرادی می‌گویند که در موارد ارتباطی، تعامل اجتماعی و داشتن حرکات‌های تکانشی دچار اشکال باشد، گفت: افرادی که هر کدام از این موارد را داشته باشند به شدت‌های مختلف، فرد در طیف اتیسم قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: سه سطح طیفی برای افراد اتیسم قائل هستیم که از سطح یک تا سوم متناسب با حمایت‌ها و ارتباطی که فرد در آن مشکل داشته باشد تقسیم‌بندی می‌شوند و معمولا افرادی که در سطح یک قرار میگیرند نیاز به حمایت کمتری دارند و هر چقدر که به سطح دوم و سوم نزدیک شویم افراد به حمایت بیشتری نیاز دارند به طوری که در سطح سوم افراد بدون حمایت نمی‌توانند به صورت مستقل عمل کنند.

بهاری با بیان اینکه علامت اختصاری اتیسم(ASD) است، تصریح کرد: ضریب هوشی در طیف اتیسم مطرح نیست و افراد فقط در مسائل ارتباطی و تعامل اجتماعی خود را نشان می‌دهند.

این دبیر اوتیسم در خراسان جنوبی گفت: افرادی که مشکوک به اتیسم هستند کلام و تعامل اجتماعی ندارد لذا در خصوص چگونگی کار با اوتیسم در مدارس اقدامات شایان توجهی انجام شده است.

کارشناسی ارشد آموزش و پرورش کودک پیش از دبستان از دانشگاه علامه طباطبایی تهران افزود: آموزش نیروهای تخصصی ویژه کار با کودکان اتیسم برای شناخت بیشتر نسبت به این افراد می‌توانیم در رشد کلامی کودکان کمک بسیاری کنیم و در فعالیت‌های توانبخشی و گفتار درمانی با کودک اتیسم سرکار کار داریم و می‌توان بسیار خوب افراد اتیسم را حمایت و پشتیبانی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افرادی که هوشبر بالاتر از ۷۰ دارند در مدارس عادی سازماندهی می‌شوند، تصریح‌کرد: افرادی که عملا هوشبری بالا دارند در مدارس استثنایی باشند با آن‌ها محتوای مدارس عادی کار می‌شود لذا کودکان که هوشبری نرمال یا بالاتر از آن باشند و عملا در مدارس استثنایی حضور دارند وقتی که بحث ارتباطی ساخته می‌شود استاندارد می‌شوند.

بهاری گفت: عادی انگاری کودکان چیزی است که هر چه اطلاعات در خصوص طیف اتیسم بالاتر برود عملا بهتر می‌توانیم برای آن‌ها مفید باشیم و در حال حاضر جامعه پذیرش این افراد را انجام داده و خیلی خوب می‌تواند کمک کننده باشد.

این دبیر اوتیسم در خراسان جنوبی با بیان اینکه اقدامات مدارس و مراکز تخصصی نیز رو به تخصصی‌تر شدن پیش رفته و خیلی کمک کننده بوده که در واقع افراد را حمایت می‌کنیم اظهار کرد: آمار آمریکا در چند وقت پیش یک به ۳۶ اعلام شد.

کارشناسی ارشد آموزش و پرورش کودک پیش از دبستان از دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره به اینکه در حوزه بهزیستی با کودکان هوشبر پایین‌تر از ۵۵ در آموزش پرورش کودکان بالاتر از ۵۵ و نرمال بین ۵۵ تا ۷۰ کم‌توان ذهنی و آموزش پذیر اوتیسم و بالاتر را تا حدودی تحت پوشش قرار می‌دهند، افزود: در آموزش و پرورش ۳۷ نفر در مدارس اوتیسم ثبت نام کردند و ۵ نفر شناسایی جدید داشتیم آموزش و پرورش هستند و ۵ نفر نیز به صورت تلفیفی در مدارس عادی تحت پوشش می‌باشند و جمعا ۴۷ نفر و مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند لذا آمار بیشتر از این بوده که نمی‌توان خیلی دقیق گفت چرا که اوتیسم سطح یک عملکرد بسیار نزدیکی به بچه‌های نرمال دارد.

وی با بیان اینکه آخرین آمار و تحقیقات انجام شده در ایران ۱ به ۱۰۰ بوده، گفت:‌ با افزایش آگاهی‌ها و توانمندی‌های تشخیصی که ایجاد شده و تست‌های جدیدی که آمده که آپدیت آن در اختیار سازمان استثنایی و بهزیستی قرار گرفته تشخیص این افراد سرعت می‌گیرد.

بهاری بیان کرد: عملا ابزار تشخیص اتیسم بالاتر رفته و بهتر می‌توان جداسازی انجام داد به همین دلیل آمار رو به افزایش است و شناسایی افراد بیشتر شده و تشخیص راحت‌تر شده است.

این دبیر اوتیسم در خراسان جنوبی با بیان اینکه اظهارنظر در طیف اتیسم دقیق‌تر شده اینکه و افزایش آمار به دلیل سطح آگاهی‌ها و اطلاع رسانی است و جامعه آشنایی بیشتری نسبت به این طیف پیدا کرده‌اند و می‌توانند بهتر این طیف را بشناسند به همین دلیل هر سالی که می‌گذرد آمار افزایش پیدا می‌کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن درباره دختر ؛ جملات کوتاه و طولانی در مورد دختر قوی و دختر بودن