فواید پروتئین برای بدن: 17 خاصیت پروتئین برای سلامتی و تناسب اندام


فواید پروتئین برای بدن: 17 خاصیت پروتئین برای سلامتی و تناسب اندام

پروتئین تقریبا در تمام قسمت‌های بدن از جمله مو، پوست، استخوان و ماهیچه وجود دارد. پروتئین، آنزیم‌هایی تولید می‌کند که واکنش‌های مواد شیمیایی برای انتقال اکسیژن در خون را افزایش می‌دهند. ۱۰۰۰۰ پروتئین در بدن شما وجود دارد که شما را به این...

پروتئین تقریبا در تمام قسمت‌های بدن از جمله مو، پوست، استخوان و ماهیچه وجود دارد. پروتئین، آنزیم‌هایی تولید می‌کند که واکنش‌های مواد شیمیایی برای انتقال اکسیژن در خون را افزایش می‌دهند. ۱۰۰۰۰ پروتئین در بدن شما وجود دارد که شما را به این شکلی که هستید، ساخته‌اند. بزرگسالان باید حداقل ۰.۸ گرم پروتئین را از طریق وعده‌های غذایی خود دریافت کنند. در واقع، افراد زیادی پروتئین کافی و مورد نیاز برای سلامتی و زیبایی را دریافت نمی‌کنند. کمبود پروتئین می‌تواند به از دست دادن عضلات، ضعف قلب، ضعف سیستم عصبی، مرگ و اشکال در دستگاه تنفسی منجر شود. ما در این مقاله، فواید پروتئین برای بدن را بیان می‌کنیم و امیدواریم اهمیت آن برای بدن را درک کنید.

فواید پروتئین برای بدن

۱. تناسب اندام

به طور کلی، شما با ورزش روزانه، عضله‌سازی کرده و تناسب اندام خود را حفظ می‌کنید. اما عامل موثر دیگری نیز در برنامه عضله‌سازی وجود دارد که همان پروتئین است. خوردن غذاهای سالم و دارای پروتئین، یکی از موثرترین راه‌ها برای تناسب اندام و ساخت عضلات است. پروتئین برای سلامتی و عضلات، ضروری است. پروتئین، ماده حیاتی سلول است و تمام بخش‌های بدن از جمله ناخن‌ها، مو، استخوان، پوست، خون و غیره به پروتئین نیاز دارند. پروتئین برای تقویت خون، پوست، عضلات و استخوان‌ها مهم است. نوجوانان باید روزانه سه وعده پروتئین مصرف کنند و کودکان ۶-۲ سال نیز باید این ماده را در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشند. کودکان بزرگ‌تر باید هر روز، دو وعده پروتئین مصرف کنند. نوشیدنی پروتئینی حدود ۱۵۰ گرم پروتئین دارد و شما برای سلامت عضلات باید آن را در مقادیر کافی مصرف کنید. انجمن تغذیه آمریکا، دانشکده طب ورزشی آمریکا و متخصصصین تغذیه کانادا توصیه می‌کنند که هر فرد باید در ازای هر ۵۰۰ گرم وزن خود، ۰.۸-۰.۵ گرم پروتئین دریافت کند.

۲. کاهش احساس گرسنگی

آیا گرسنه‌اید؟ راه ساده‌ای برای کاهش اشتهای شما وجود دارد – دریافت پروتئین. در واقع، خوردن غذاهای حاوی پروتئین بالا می‌تواند هورمون گرسنگی را کاهش دهد و رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا برنامه طبیعی کاهش وزن نیز هستند. بنابراین زمانی که گرسنه‌اید از خوردن زیاد تنقلات، نوشیدنی‌های قندی، غذاهای فرآوری‌شده و فست فود خودداری کنید. شما باید غذاهای حاوی پروتئین بالا مانند تخم مرغ، بادام، جو دوسر، سینه مرغ، ماست یونانی، شیر، کلم بروکلی، ماهی تون، گوشت کم‌چرب، کینوآ، عدس، نان اسکیل، تخم کدو، سینه بوقلمون، ماهی، میگو، بادام زمینی و غیره بخورید. اگر می‌خواهید کاهش وزن طبیعی داشته باشید، باید غذاهای با پروتئین بالا بخورید.

۳. کاهش خطر ابتلا سرطان

کاهش خطر ابتلا به سرطان یکی از عالی‌ترین خواص پروتئین است و برای مبارزه با سرطان‌های روده بزرگ و پروستات باید پروتئین مصرف کنید. علاوه بر کارهایی مانند ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم، انجام آزمایش‌های منظم، باید مصرف پروتئین را نیز در نظر بگیرید. پروتئین مانند مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی، برای ساخت عضلات و بافت‌ها در بدن ضروری بوده و سلامت آن را نیز افزایش می‌دهد. به هر حال، به این معنا نیست که شما باید روزانه پروتئین زیادی مصرف کنید. دریافت ۳۵ گرم پروتئین از محصولات لبنی می‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

۴. کاهش چربی

خوردن پروتئین نه تنها به کاهش احساس گرسنگی بلکه به کاهش چربی نیز کمک می‌کند. پروتئین در افزایش کالری برای سوزاندن طبیعی چربی نقش دارد. زمانی که با کاهش کالری، وزن کم می‌کنید، توده ماهیچه‌ای و چربی از دست می‌دهید و انرژی شما تحلیل می‌رود. دریافت کالری بیشتر از پروتئین راه خوبی برای جلوگیری از از دست دادن عضلات است زیرا اسیدهای آمینه، سنتز پروتئین را تحریک کرده و به حفظ عضلات کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید از چربی بدن و چربی شکمی خود خلاص شوید باید پروتئین بیشتری دریافت کنید که شما را برای مدت بیشتری سیرنگه می‌دارد.

۵. کاهش استرس

استرس، کیفیت زندگی را پایین می‌آورد و باعث بروز بیماری‌های متعدد می‌شود. استرس، مشکلی جدی است و سلامت جسمی و روانی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استرس شامل استرس روتین و دائمی، استرس ناشی از حادثه و استرس عاطفی می‌شود. روش‌های زیادی برای درمان استرس وجود دارد و گفته می‌شود پروتئین می‌تواند سروتونین و کورتیزول را تنظیم کرده و استرس را کاهش دهد. بنابراین خوردن غذاهای دارای پروتئین راه خوبی برای درمان استرس، بهبود عضلات و کاهش اشتهاست.

اگر می‌خواهید با خواص بیشتر پروتئین آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

۶. تقویت سیستم ایمنی

آیا می‌خواهید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید؟ پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنید زیرا به گفته محققان دانشگاه روچستر، پروتئین می‌تواند با ویروس‌ آنفولانزا مبارزه کرده و سیستم ایمنی را تقویت کند. در گزارشی که در مجله ایمنی منتشر شده بود، محققان دریافتند که پروتئین VLA-1 می‌تواند با کشتن ویروس‌های موجود در سلول‌ها و بافت‌ها، سیستم ایمنی راتقویت کرده و از بدن محافظت کند. در نتیجه، نباید از این ماده مهم در غذای روزانه خود غافل شوید. اگر می‌خواهید مکمل پروتئینی مصرف کنید، پیش از آن با پزشک مشورت کنید.

۷. بهبود وضعیت قلب

دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در ۲۰۰۵ مطالعه‌ای را منتشر کرد که ادعا می‌کرد رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا از سلامت شما محافظت می‌کند و اگر شما ۱۰٪ کالری خود را از کربوهیدرات و پروتئین دریافت کنید، خطر ابتلای شما به بیماری قلبی عروقی کاهش می‌یابد. به علاوه، دریافت پروتئین کافی، فشار خون را پایین آورده که برای سلامت قلب مفید است. در نتیجه، دریافت غذاهای حاوی پروتئین بالا به کاهش بیماری قلبی و مشکلات مربوط به قلب کمک می‌کند. توصیه می‌شود مردان روزانه ۵۶ گرم و زنان ۴۶ گرم پروتئین دریافت کنند.

۸. بهبود زخم‌ها

درمان جراحات و زخم‌ها یکی از خواص عالی پروتئین است زیرا به ترمیم بافت‌ها و رشد دوباره سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند. غذاها خواص بسیاری برای سلامتی دارند و پروتئین موجود در آن‌ها برای درمان زخم‌ها – که فرآیندی طبیعی در بدن است – ضروری است. در واقع، تغذیه، به ویژه پروتئین، نقش مهمی در درمان زخم‌ها ایفا می‌کند. پروتئین در کنار مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آرژنین و گلوتامین می‌توانید درمان زخم‌ها را تسریع کند و شما باید برای افزایش سلامت خود، پروتئین و مواد مغذی کافی دریافت کنید. جراحات معمولا به پوست آسیب می‌رسانند و پروتئین فرآیند طبیعی درمان زخم‌ها را تسریع می‌کند.

۹. افزایش انرژی

آیا می‌خواهید انرژی کافی برای راه رفتن در روز را داشته باشید؟ برای داشتن انرژی، علاوه بر چربی‌ها و کربوهیدرات به پروتئین نیز نیاز دارید. به گفته سازمان بهداشت جهانی، پروتئین ۱۵-۱۰٪ کالری دریافتی روزانه شما را تشکیل می‌دهد. پروتئین می‌تواند اسیدهای آمینه را بشکند تا سلول‌ها را بسازد و حدود ۱۰٪ پروتئین بدن برای تامین انرژی و انجام فعالیت‌ها مصرف می‌شود. راه‌های زیادی برای افزایش انرژی وجود دارد و خوردن غذاهای حاوی پروتئین بالا یکی از این راه‌ها است.

۱۰. بهبود پوست و مو

مو از رشته‌های کراتین تشکیل می‌شود که نوعی پروتئین است و اگر پروتئین کافی مصرف نکنید، به مشکلاتی مانند موخوره، خشکی و شکنندگی و ریزش مو دچار شوید. پوست نیز از کلاژن تشکیل می‌شود که نوعی پروتئین رشد است. کلاژن برای حفظ بافت‌های پوست و تقویت آن لازم است. بهبود پوست، مو و ناخن‌ها یکی از خواص پروتئین است. بنابراین برای افزایش سلامتی پوست و موی خود، باید غذاهای سرشار از پروتئین بخورید.

۱۱. ساخت عضلات خالص و افزایش سلامتی

مصرف پروتئین باعث رشد عضلات شده و به ساخت توده خالص عضلانی کمک می‌کند. اسیدهای آمینه موجود در بدن بر نوسان عضلات – از بین رفتن و بازسازی مجدد آن‌ها- تاثیر می‌گذارد. مصرف پروتئین، رشد عضلات را افزایش می‌دهد و داشتن رژیم غذایی با پروتئین بالا عضلات خالص را تقویت می‌کند. بنابراین باید غذاهای حاوی پروتئین بالا مانند تخم مرغ، ماهی سالمون، گوشت گاو، مرغ و غیره مصرف کنید. عضلات، پوست و مو به مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. برای سلامت عمومی و ساخت عضلات باید یک برنامه ورزشی روزانه منظم و رژیم غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین داشته باشید.

۱۲. افزایش تراکم استخوان‌ها

دریافت پروتئین بالاتر، تراکم استخوانی را افزایش داده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. زیرا پروتئین، اسیدهای آمینه بدن را افزایش داده و باعث خنثی شدن محیط بدن می‌شود، آهن را، که با پتاسیم، کلسیم و سدیم همراه است، از مواد بین استخوان آزاد می‌کند. اسیدهای آمینه موجود در پروتئین برای بهبود وضعیت استخوان به کار می‌روند و مصرف پروتئین بیشتر، تراکم استخوان‌ها را بهبود بخشیده و متابولیسم استخوان‌ها را تنظیم می‌کند. می‌توانید برای افزایش خواص پروتئین برای استخوان، سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان نیز مصرف کنید.

۱۳. بهبود عملکرد مغز

پروتئین یک خوراکی حیاتی برای رشد مغز است و خوردن پروتئین زیاد، انرژی، انگیزه، هوشیاری و توانایی بازشناختی را افزایش می‌دهد. اگر توانایی بازشناختی به هر دلیلی به مشکل بخورد، پروتئین، مورد نیاز است و به جلوگیری از برخی اختلالات مغزی در سال‌های پیری کمک می‌کند. بنابراین مغز شما به مواد مغذی مانند ویتامین B12، ویتامین D، کراتین، چربی اگا۳ و پروتئین نیاز دارد. این مطلب را تا انتها بخوانید و با خواص دیگر پروتئین آشنا شوید.

۱۴. بهبود خواب

امروزه بی‌خوابی به یک مشکل رایج برای افراد تبدیل شده است. راه‌های زیادی برای تحریک خواب وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای درمان مشکل خواب خود استفاده کنید. رژیم‌های دارای پروتئین بالا به بهتر شدن خواب شبانه شما کمک می‌کنند و دانشمندان معتقدند که پروتئین، انرژی مورد نیاز شما را در روز تامین می‌کند و همین، باعث احساس خواب‌آلودگی در شب می‌شود. به هر حال، نباید یک‌باره مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید زیرا ممکن است خواب شما را مختل کند. کارهایی مانند یوگا، ورزش، ریلکس کردن قبل از خواب و خوردن غذاهای سالم مانند پروتئین، راه‌های خوبی برای رفع استرس و تحریک خواب شبانه هستند.

۱۵. کاهش فشار خون

کاهش فشار خون یکی از بهترین خواص پروتئین است که باید مد نظر قرار دهید. گنجاندن پروتئین در رژیم غذایی افراد مبتلا به پرفشاری خون، فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. فشار خون افرادی که پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند – در مقایسه با افزادی که این کار را نمی‌کنند- به تدریج کاهش می‌یابد. این یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش فشار خون –در کنار داروهای تجویزی توسط پزشک – است.

۱۶. افزایش طول عمر

عوامل متعددی شما را زنده نگه می‌دارند. شما به تقویت جسم، ساخت عضلات، بهبود وضعیت استخوان‌ها، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد مغز، بهبود سلامت قلب و غیره نیاز دارید. با خوردن غذاهای حاوی پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی ، انرژی لازم برای انجام فعالیت‌ها و جلوگیری از بیماری را داشته و از بیماری جلوگیری می‌کنید. مصرف غذاهایی با پروتئین پایین به مرگ شما می‌انجامد زیرا بدن را ضعیف کرده و عملکردهای آن را مختل می‌کند. واضح است که هر چه بیماری‌های کمتری داشته باشید، طول عمر بیشتری خواهید داشت.

۱۷. کمک به بیماران مبتلا به آسم

آسم مشکلی است که بر مجاری تنفسی و ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث التهاب و تورم آن‌ها می‌شود. مجاری تنفسی، تحریک‌پذر و حساس می شوند. برخی علل ایجاد آسم، حساسیت، ورزش، سرماخوردگی، استرس و غیره هستند. پروتئین وی می‌تواند واکنش سیستم ایمنی در افراد مبتلا به آسم را تقویت کند. مطالعه ای که در مجله بین‌المللی علم غذا و تغذیه به چاپ رسید، دریافت که مصرف پروتئین وی به مدت یک ماه ، واکنش به سیتوکین در کودکان مبتلا به آسم را افزایش می‌دهد.

امیدواریم این مقاله، اطلاعات مورد نیاز شما در مورد پروتئین را فراهم کرده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی