سورپرایز بزرگ دولت برای مسکن رایگان | این افراد مسکن رایگان می گیرند


سورپرایز بزرگ دولت برای مسکن رایگان | این افراد مسکن رایگان می گیرند

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر اهدای مسکن رایگان به خانوارهای پرجمعیت و مستاجر در فضای مجازی منتشر شد. جزئیات جدید درباره شرایط دریافت مسکن رایگان را در ادامه با هم می خوانیم.

دولت ها برای کمک به اقشار کم درآمد و دارای شرایط خاص به برخی از خانوارها مسکن رایگان اهدا میکنند. در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر اهدای مسکن رایگان به خانوارهای پرجمعیت و مستاجر در فضای مجازی منتشر شد. جزئیات جدید درباره شرایط دریافت مسکن رایگان را در ادامه با هم می خوانیم.

دولت در طرح مسکن صنعت شهر، که از چند ماه قبل در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است، قصد دارد به کارکنان و کارگرانی که در طول سال‌های طولانی کار کرده‌اند اما هنوز خانه دار نشده‌اند، مسکنی ارائه دهد.

در همین رابطه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده است که دولت برای تامین مسکن کارکنان صنایع، احداث شهرک‌هایی تحت عنوان صنعت‌شهر را در دستور کار قرار داده، این سکونتگاه‌ها با طراحی فاخر و استفاده از فناوری‌های نوین ایجاد می‌شود.​

او می گوید: اولین پروژه ای که در این زمینه کلید خورد مربوط به صنعت شهر ماهشهر بوده که این پروژه در اوایل شهریور ماه در زمینی از یک مجموعه ۶۰۰ هکتاری کلنگ‌زنی شد.

مالکی بیان کرد: در طرح صنعت‌شهرها، مدیریت ساخت بر عهده صنایع قرار می‌گیرد و به این ترتیب صنایع به دولت در ساخت و تامین مسکن کمک می‌کنند و از جمله مهم ترین مزیت این طرح، استفاده از تسهیلات صنایع برای مسکن کارکنان در طرح نهضت ملی مسکن خواهد بود که شرکت‌ها و صنایع در تهیه طرح مشارکت می‌کنند و با توجه به ذائقه کارکنان و توان تخصصی خود از مرحله تهیه تا ساخت را بر عهده می‌گیرند.

وی افزود: اخیرا در یزد ساخت واحدهای ویلایی برای کارگران صنایع آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم تامین زمین برای کل پروژه مسکن مهر در سازمان ملی زمین و مسکن حدود یک میلیون واحد بود، تامین زمین برای بیش از ۱۰۰ هزار واحد تنها در یک بخش یا صنف تا کنون عدد خوبی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص استفاده از اراضی بانک‌های دولتی برای تامین زمین در نهضت ملی مسکن گفت: اموال بانک‌ها شامل دو بخش می‌شود که دسته اول، سرمایه خود بانک بوده و متعلق به دولت است که اگر در این حوزه زمین و ملکی شناسایی شود، در طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مالکی افزود:‌ دسته دوم اراضی خریداری شده از منابع و سپرده‌های مردم است که مشمول قانون اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی نمی‌شود. بنابراین اینکه اموال و اراضی از چه محلی خریداری شده مهم است.

ساخت مسکن صنعت شهر در استان های گلستان ،یزد و خراسان رضوی شروع شده است

همچنین در همین رابطه هم محمد بلوردی عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن به باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: ساخت مسکن صنعت شهر در استان های گلستان ،یزد و خراسان رضوی شروع شده و در این پروژه ها اراضی تحویل صنایع شده و عملیات طراحی برخی از پروژه ها شروع شده و برخی از پروژه ها هم در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفته وی تا به امروز اراضی برای ساخت ۱۱۶ هزار واحد مسکونی تامین شده و تا پایان سال به ۲۰۰ هزار واحد می رسد و تسهیلاتی هم که برای این پروژه ها در نظر گرفته شده ۵۵۰ میلیون تومان است که در صورت صنعتی سازی میزان این تسهیلات به ۸۵۰ میلیون تومان می رسد.

وی افزود: تمامی این اراضی ۹۹ ساله و رایگان است و شبکه آب ،برق و گاز و تسهیلاتی که برای پروژه های نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده برای این پروژه ها هم در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش ساخت مسکن برای کارکنان صنایع کشور به گفته مدیران این صنایع، نقش بسیار موثری در رفع دغدغه های کارکنان و کارگران دارد چراکه نزدیک شدن خانه های کارکنان به محل کار می تواند نگرانی از دور بودن محل کار برای این کارکنان را برطرف کند و از سوی دیگر کم شدن هزینه های زندگی این کارکنان می تواند اثر زیادی بر افزایش انگیزه کارکنان و کارگران داشته باشد.

تسهیلات برای خانه دار شدن و اهدای مسکن رایگان کارگران

دولت در نظر دارد تسهیلاتی را برای خانه دار شدن کارگران فراهم کند. این تسهیلات شامل اقداماتی مانند ارائه وام های مسکن با شرایط اقساط مناسب، تخفیفات مالیاتی و همچنین تسهیلات بانکی با بهره‌های کمتر است. هدف از این تسهیلات، افزایش دسترسی کارگران به خانه های مستقل و بهبود شرایط زندگی آنان است.

نقش دولت در تسهیل خانه دار شدن کارگران بسیار مهم است. دولت می‌تواند اقدامات و سیاست‌های مناسب را برای ارائه تسهیلات مسکن به کارگران به کار گیرد. این اقدامات شامل ارائه تسهیلات مالی، مثل وام‌های مسکن با شرایط مناسب و بهره‌های کمتر، ایجاد برنامه‌های مسکن اجتماعی و ساخت مسکن مهر برای کارگران می‌شود. همچنین، دولت می‌تواند با تنظیم قوانین و مقررات مربوط به بازار مسکن، از جمله کنترل قیمت‌ها و تنظیم استانداردهای ساخت و ساز، به ارائه خانه های مناسب و قابل دسترس برای کارگران کمک کند. هدف دولت در این میان، افزایش دسترسی کارگران به خانه های مستقل و بهبود شرایط زندگی آنان است.

واگذاری مسکن رایگان به ۹۲۸ مشمول جوانی جمعیت سیستان و بلوچستان

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون زمین رایگان به ۹۲۸ خانواده مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سراسر استان واگذار شده است.

عطاء اله اکبری دبیر شورای مسکن استان گفت: برای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان تاکنون ۳۲ هزار و ۶۹۷ خانوار استان اقدام به ثبت نام کردند که با پالایش های به عمل آمده هشت هزار و ۸۰ متقاضی حائز شرایط شناخته شدند.

وی ادامه داد: در این راستا تاکنون به ۹۲۸ خانوار واجد شرایط، زمین ویلایی (تک واحدی) تخصیص یافته است. دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان گفت: مطابق با آیین نامه ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به خانواده‌هایی که فرزند سوم به بعدشان، پس از ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ (تاریخ تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) متولد شده باشد، در صورت واجد شرایط بودن زمین یا واحد مسکونی تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس بند ح تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت، یک قطعه زمین یا واحد مسکونی رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانوارهای مشمول اختصاص دهد، افزود: خانواده‌هایی که شرایط مذکور را دارند نیاز به مراجعه به اداره کل راه و شهرسازی نداشته و می‌توانند به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir/ مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند. اکبری با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان شهرهای زابل، هامون، نیمروز، میرجاوه ، قصرقند و فنوج مشمول جوانی جمعیت می شوند، خاطر نشان کرد: متقاضیان قانون جوانی جمعیت علاوه بر دریافت زمین ۲۰۰ متری رایگان، برای ساخت آن نیز می‌توانند از تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

به این خانواده‌ها مسکن رایگان داده می‌شود

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ از مصوبه این کمیسیون برای اعطای زمین رایگان به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر و همچنین کاهش مالیات واحدهای تولیدی در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳، با اشاره به برخی از مصوبات اعضای کمیسیون تلفیق، اظهار کرد: اعضای کمیسیون در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳، با مصوبه‌ای وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند که به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، از سال ۱۴۰۳ یک قطعه زمین رایگان اعطا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !