پیام ترسناک به دست اسرائیل با این موشک ایرانی


پیام ترسناک به دست اسرائیل با این موشک ایرانی

روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی از موشک باران اخیر مواضع گروهک تروریستی داعش در سوریه نوشت که ممکن است استفاده از موشک پیشرفته خیبرشکن نه فقط برای انتقام از این گروه بلکه برای قدرت‌نمایی ایران در برابر غرب و به خصوص رژیم صهیونیستی باشد.

نیویورک تایمز نوشت: ایران در حمله به تروریست های داعش یکی از دوربردترین و پیشرفته ترین موشک‌های خود به نام "خیبرشکن" را شلیک کرد. هم برد و هم دقت این موشک، توجه مقام های امنیتی در اروپا و اسرائیل و همچنین کارشناسانی که پیشرفت‌های فناوری ایران را دنبال می‌کنند، جلب کرد. ترکیب جدیدترین موشک‌ها و پهپادها به ایران کمک کرده تا به تولیدکننده برخی از پیچیده‌ترین تسلیحات در خاورمیانه تبدیل شده و توانایی آن در تولید هزاران فروند پهپاد بسیاری از مقام های غربی را شگفت زده کرده است. اکنون توان موشکی ایران، غرب را وادار ساخته تا به پدافند و واکنش بیندیشد.

در ادامه این گزارش نیویورک تایمز امده است: برنامه‌ های آمریکا برای مقابله با ایران مدت ‌ها با این فرض شکل گرفته بود که توانایی های فرامرزی تهران محدودیت‌ هایی دارد در صورتیکه اکنون "خیبرشکن" قادر است اهدافی دورتر را با دقتی بیشتری از هر موشکی که ایرانی ها در گذشته پرتاب کرده اند، منهدم کند.

پیام ترسناک به دست اسرائیل با این موشک ایرانی

خیبر شکن که در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد، یک موشک هدایت‌شونده با سوخت جامد است که بردی معادل یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر داشته و می تواند اسرائیل را هدف قرار دهد. اما ویژگی که آن را از سایر موشک های ایران متمایز می‌کند کلاهک آن است که با بالک ‌های آیرودینامیک خود مانور داده و از برخی از سامانه های پدافند هوایی فرار می کند.

تصمیم به استفاده از خیبر شکن در حمله هفته اخیر به گروهک تروریستی داعش در حالی که موشک های ساده تری نیز می توانست به همان اندازه موثر باشد، بیشتر به عنوان علاقه ایران به نمایش قدرت خود به غرب قلمداد می شود تا انتقام از یک گروه تروریستی.

فابیان هینز، کارشناس موشک، پهپاد و خاورمیانه در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن، می‌گوید: مشاهده استفاده از این سامانه بسیار جالب بود. این پرسش وجود دارد که آیا ایران یکی از پیشرفته‌ ترین موشک‌های خود را در شرایط جنگی آزمایش کرده یا پیامی به اسرائیل ارسال کرده یا هر دو آنها.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی