قدرت‌نمایی پدافندهوایی در مرزهای جنوبی/ عکس


قدرت‌نمایی پدافندهوایی در مرزهای جنوبی/ عکس

یکی از ویژگی‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲ بهره‌برداری از سامانه‌های کاملاً بومی پدافند هوایی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراکز فرماندهی و کنترل در این رزمایش با استفاده از سامانه‌های راداری «اکتیو و پسیو» بسیار پیشرفته و بومی و با بهره‌گیری از «پایش سیگنالی» و «الکترواپتیک»، عملیات پایش منطقه رزمایش را انجام می‌دهند و به محض کشف هدف متخاصم با استفاده از شبکه دیده بانی در کشف، سامانه پدافندی متناسب با هدف را برای مقابله وارد مدار عملیاتی می‌کنند.

سامانه رادار وظیفه کشف هر گونه تهدید در فضای کشورها را بر عهده دارد و به عنوان اولین لایه دفاع هوایی و در مناطق ساحلی علاوه بر آسمان در پهنه دریا هم وظیفه رهگیری هرگونه شی پرنده و شناور را بر عهده دارد.

رادار با امواج الکترومغناطیسی یعنی برآیندی از امواج الکتریکی و مغناطیسی کار می‌کند. فرستنده رادار با آن تکنولوژی و پروسه فنی خاص، موج الکترومغناطیسی را توسط یک آنتن در فضا پخش می‌کند. به محض اینکه این امواج به یک شیء متحرک یا ثابت برخورد می کنند، به جایی که از آن پخش شده‌اند منعکس می‌شوند. این امواج طبیعتاً ضعیف شده‌اند؛ بنابراین توسط گیرنده رادار دریافت و تقویت می‌شوند و بعد از تقویت در یک نشانگر یا همان اسکوپ رادار نشان داده می‌شوند.

قدرت‌نمایی پدافندهوایی در مرزهای جنوبی/ عکس

ایران در بازه‌های فرکانسی مختلف رادارهای اکتیو و پسیو را توسعه داده و در تنوع کاربردی و بردهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌کند و نتیجه‌اش آن است که تا کیلومترها فراتر از مرزهایمان اشراف کامل نسبت به فعالیت‌های پروازی وجود دارد.

رادارهای اکتیو و پسیو از مشهورترین رادارهای موجود در جهان و همچنین کشورمان هستند. کارکرد رادارهای پسیو این است که آن ها می توانند بدون انتشار امواج و پس از دریافت بازتاب های راداری از سایر فرستنده ها همچون فرستنده های رادیو و تلویزیون اهداف موجود را کشف کنند.

استفاده از رادارهای پسیو مزیت‌های بسیاری برای کاربران آن‌ها دارد؛ از مهم‌ترین این مزیت‌ها می‌توان به توانمندی ویژه در کشف اهداف با سطح مقطع راداری پائین و اهداف پروازی در ارتفاع و سرعت کم اشاره کرد. مکانیزم فعالیت این رادارها نیز همانند رادارهای مولتی‌استاتیک است و در کشف اهداف پنهانکار از طریق دریافت امواج توسط هواگردهای پنهانکار به سمتی غیر از فرستنده منحرف شده‌اند، عمل می‌کنند.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1862457

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !