سخنی با وزیر آموزش‌وپرورش؛ آقای وزیر دقت کن!


سخنی با وزیر آموزش‌وپرورش؛ آقای وزیر دقت کن!

وزیر پیشین آموزش‌وپرورش نوشت: به جناب آقای صحرایی توصیه می‌کنم، اگر آگاهی عمیق و صادقانه از مساله نباشد و از نگاه سیاسی به مسائل آزاد نشوید، راه به جایی نمی‌برید. لااقل در پیگیری دستور رئیس‌جمهور محترم دقیق و صادقانه عمل کنید.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر پیشین آموزش‌وپرورش در سازندگی نوشت: انتشار نتایج امتحانات نهایی در روز‌های اخیر که حاکی از معدل کمتر یا در محدوده ۱۰ بود، نگرانی‌هایی را در سطوح گوناگون برانگیخت. این نتایج در شبکه‌های اجتماعی به سرعت بازنشر شد و نگرانی خانواده‌ها و دغدغه‌مندان نسبت به نظام تعلیم و تربیت را موجب شد. این نگرانی گسترده سبب شد رئیس‌جمهور محترم با واکنش نسبت به این نگرانی‌ها وزیر آموزش‌وپرورش را مامور کنند که به نگرانی‌های خانواده‌ها درباره کیفیت نظام آموزش‌وپرورش پاسخ بدهند.

درحالی که انتظار بود، وزارت آموزش‌وپرورش با تبیین دقیق مساله، صورت‌بندی درست و آگاهی از مجموعه تدابیر پیشین و ارزیابی از نقاط قوت و ضعف آن به‌گونه‌ای اطمینان‌بخش از برنامه‌های وزارت برای رفع نگرانی‌ها گزارش می‌داد و پس از گذشت دو‌ونیم سال از عمر دولت، برنامه‌ها و اقدامات دستگاه متبوع که حاکی از شناخت درست مساله و برنامه‌های مداخله موثر باشد را تشریح می‌کرد متاسفانه واکنشی از سوی جناب آقای صحرایی منتشر شد که امید‌ها را برای اهتمام خردمندانه و شایسته نسبت به موضوع از بین برد.

ایشان گفتند: «برخی اعلام کردند، میانگین معدل رشته علوم انسانی هشت‌ونیم است. شفاف به مردم گفتیم این وضعیت آموزشی کشور در دولتی است که آن را تحویل گرفتیم». با انتشار این نظر و ارجاع ضعف معدل دانش‌آموزان به دولت قبل مطمئن شدم که وزیر محترم شناختی از مساله و تدبیری برای حل آن ندارد.

شرط اول توفیق در حل یک مساله، پذیرش واقعیت، صورت‌بندی درست، رمزگشایی از دلایل آن، ارزیابی و ادامه برنامه‌هایی است که در دولت قبل برای مداخله طراحی و در دستور قرار گرفته بود که به نظر می‌رسد چنین اراده‌ای ندارند. باید از ایشان پرسید کدام دولت پرده از این واقعیت تلخ برداشت، دلایل آن را شناسایی و در دستور قرار داد؟ و با تعریف بیش از یکصد شاخص به تفکیک همه مناطق وضعیت موجود را روشن کرد و برای بهبود آن برنامه‌ریزی و اجرا کرد؟ کدام دولت شورای عالی انقلاب فرهنگی را از انهدام اهداف دوره‌های تحصیلی و از دستور کار خارج شدن آن مطلع و مصوبه‌ای مهم برای اهمیت یافتن اهداف نظام آموزشی اخذ کرد؟

کدام دولت سیاست‌های مداخله برای بهبود نتایج آزمون‌های بین‌المللی را تدوین و اجرا کرد؟ کدام دولت برای اولین بار پنج گزارش درباره سنجش کیفی عملکرد کلی نظام آموزشی تولید و انتشار منظم آن را در دستور قرار داد که متاسفانه سلف شما از ادامه انتشار آن خودداری کرد. کدام دولت برای سنجش ملی کیفیت یادگیری دوره ابتدایی در سطح ملی طرح «سنجش ملی کیفیت یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم» را برای اولین بار طراحی و اجرا کرد؟

کدام دولت «طرح پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزش‌وپرورش با رویکرد تضمین کیفیت» در بازه زمانی ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ را اجرا و میزان افت یا رشد شاخص‌های تاثیرگذار در کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را مورد بررسی و اقدام قرار داد؟ ای کاش به جای فرافکنی توضیح می‌دادید که در دو سال‌ونیم عمر این دولت برای بهبود وضعیت چه کردید؟ متاسفانه در زمان استقرار دولت جدید نه‌تنها وضعیت را بهبود و کیفیت را ارتقا ندادید بلکه فاصله معدل نمرات در دوره مسئولیت دولت جدید سه نمره نیز کاهش یافته است. به جناب آقای صحرایی توصیه می‌کنم، اگر آگاهی عمیق و صادقانه از مساله نباشد و از نگاه سیاسی به مسائل آزاد نشوید، راه به جایی نمی‌برید. لااقل در پیگیری دستور رئیس‌جمهور محترم دقیق و صادقانه عمل کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی