گزارش سلاجقه از اقدامات دولت برای حل مشکل آلودگی هوا


گزارش سلاجقه از اقدامات دولت برای حل مشکل آلودگی هوا

رئیس سازمان محیط زیست از هزینه یک میلیارد دلاری برای حفظ محیط زیست در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی خبر داد.

علی سلاجقه صبح امروز -چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲- در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات صورت گرفته برای موضوع آلودگی هوا اظهار کرد: در این زمینه ما یک برنامه یک‌هفته‌ای تدوین کردیم. اول اینکه دستگاه‌هایی که در آلودگی هوا نقش دارند در یک هفته کار‌هایی که در تلطیف آب و هوا انجام داده‌اند به مردم گزارش دهند و مسئولان به صدا و سیما بیایند و کار‌هایی که در زمینه حفظ محیط زیست به خصوص در موضوع آلوگی هوا انجام داده‌اند را برای مردم شرح دهند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، یادآور شد: به عنوان مثال هفته قبل من در بازدیدی که از منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی که یک مجموعه کاملا افتخارآفرین است، داشتم شاید آنجا تا همین الان حدود یک میلیارد دلار در مباحث مربوط به محیط زیست هزینه شده، ولی اطلاع‌رسانی نشده است.

سلاجقه اضافه کرد: موضوع بعدی در انرژی پاک است. کاری که دولت خوشبختانه در حال انجام آن است به خصوص تولید ۱۰ هزار مگاوات برق خورشیدی که کار آن در کشور شروع شده، ضمن اینکه مجوز‌های زیر ۱۰۰ مگاوات در کشور داده شده و فرآیند بالای ۱۰۰ مگاوات را هم تسهیل کرده‌ایم که در حال شروع شدن است.

وی با اشاره به اینکه موضوع بعدی سواد رسانه‌ای مردم است، گفت: خوشبختانه سواد رسانه‌ای مردم در این زمینه خیلی عالی است و بحث سواد رسانه‌ای مسئولان را هم حتما خواهیم داشت. همچنین مشارکت مردم را هم خواهیم داشت تا خود مردم هم کمک کنند به همین دلیل شعار امسال را «مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» انتخاب کرده‌ایم.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه اظهار کرد: با توجه به کار‌هایی که صورت گرفته و گزارشی هم که ما تا پایان بهمن به معاون اول خواهیم داد وظیفه دستگاه‌ها، محل تامین اعتبار و نوع کاری که باید انجام دهند کاملا مشخص است و بازه زمانی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه‌ها در موضوع هوای پاک به وظایف خود عمل نکرده‌اند، گفت: بحث اساسی ما مشکلات اعتباری و عدم توجه بوده است. خوشبختانه در این دو سال توجه صورت گرفته. مثلا بحث اساسی ما سوخت پاک بوده که می‌طلبید که ما پالایشگاه‌ها و پتروپالایشی‌ها را کلا اورهال و به روز کنیم. در بعضی اوقات صنایع با توجه به طول عمرشان با مشکل مواجه شدند، اما خوشبختانه این کار در دستور کار دولت قرار گرفته است.

سلاجقه همچنین افزود: از طرفی بحث کاهش سولفور در سوخت است که در ۹ پالایشگاه در دستور کار قرار گرفته و با اعتبارات بسیار بالا در حال انجام است. موضوع بعدی وسایل مربوط به حمل و نقل عمومی است. در این قسمت در کلانشهر‌ها هم موضوع مربوط به مترو و واگن‌هایی که باید به آن اضافه شود و اتوبوس‌های برقی یا تاکسی‌های برقی که دیروز هم چند دستگاه تحویل داده شد، در دستور کار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج