خودروسازان از شهریور ماه خودرو عرضه نکرده‌اند


خودروسازان از شهریور ماه خودرو عرضه نکرده‌اند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو ضمن تاکید بر عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان از شهریور ماه تاکنون، رد فروش۱۲۰ هزار خودرو با قیمت ۵ درصد پایین‌تر از قیمت بازار توسط سخنگوی اقتصادی دولت را امری مثبت توصیف کرد.

گروه صنعت معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ دیروز (سه شنبه ۲۶ دی ماه) «سید احسان خاندوزی» سخنگوی اقتصادی دولت پس از گذشت ۱۱ روز، خبر فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان با قیمتی ۵ درصد پایین‌تر از قیمت بازار را رد کرد و درباره آن گفت که " تا به امروز هیچ نهادی مجوزی برای این اقدام نداده است".

خودروسازان از شهریور ماه خودرو عرضه نکرده‌اند
«سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر این مطلب بر روند بازار خودرو اظهار کرد: این موضوع باعث دگرگونی بازار شد و حتی نابه‌سامانی که اکنون در آن مشاهده می‌کنید هم عمدتاً به دلیل همان خبری است که اوایل هفته قبل منتشر شده بود.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: اگر خودروسازان خودرو به اندازه کافی دارند، پس چرا تعهدات ایجاده شده در سامانه یکپارچه فروش برای سال ۱۴۰۳ را از الان پاسخ نمی‌دهند و یا اینکه چرا در طول دو تا سه ماه اخیر محصولی را به بازار عرضه نکرده‌اند؟


وی افزود: عدم عرضه خودرو در طول ۳ ماه گذشته یکی از مهمترین عواملی بود که باعث افزایش قیمت در بازار شد. فروش اتومبیل با قیمت آزاد زمانی نتیجه بخش خواهد بود که واردات آن به صورت گسترده آزاد باشد تا از این طریق بازار خودرو به سمت رقابت‌پذیری حرکت کند.


موتمنی با اشاره به وقایع آذر سال ۹۷ و دستور «رضا رحمانی» وزیر صمت دولت دوازدهم مبنی بر عرضه خودرو با ۵ درصد زیر قیمت بازار توسط خودروسازان، گفت: در آن زمان اتفاقی مشابه با الان افتاد که طی آن قیمت پراید ظرف مدت ۱۰ روز از ۲۵ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان رسید و در کنار آن قیمت سایر محصولات ایران‌خودرو و سایپا هم روندی افزایشی به خود گرفت.


رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تاکید کرد: محصولات شرکت سایپا در طول ۹ ماه گذشته تغییر قیمت چندانی نداشته‌اند و نوسان قیمت آن‌ها نهایتا یک تا دو میلیون تومان بود، اما بعد از اعلام آن تصمیم، ناگهان بر قیمت محصول این شرکت بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان اضافه شد.


وی افزود: خودرویی مانند دنا که قیمت اتومات آن ۸۱۰ میلیون تومان بود در پی این اتفاقات با رشد ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی به عدد ۹۱۰ میلیون تومان رسید. علاوه بر آن قیمت خودروی دیگری مانند پژو پارس که قیمت آن ۵۲۰ میلیون تومان بود به عدد ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.


موتمنی با اشاره به اظهار نظر سخنگوی اقتصادی دولت مبنی بر رد اعطای مجوز فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار، گفت: اعلام هرگونه خبر مثبت و یا منفی تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت. وقتی سخنگوی اقتصادی دولت چنین مطلبی را رد می‌کند، به این معناست که دولت اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان نخواهد داد و این برای خریداران یک خبر مثبت محسوب می‌شود.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تاکید کرد: از ابتدای شهریور ماه تاکنون ما شاهد کاهش عرضه خودرو هستیم و وقوع این امر به دلیل زمزمه درخواست افزایش قیمتی‌هایی است که خودروسازان از آن زمان تا به حال مطرح کرده‌اند . متاسفانه ستاد تنظیم بازار در همان زمان به این موضوع ورود جدی نداشت.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت افزایش عرضه خودرو، بازار روال عادی خود را پیدا خواهد کرد، اما در صورت تداوم عرضه قطره‌چکانی از سوی خودروسازان، بازار همچنان در وضعیت کنونی خود باقی خواهد ماند.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساناز جلیلی کیست؛ چرا در ترکیه خودکشی کرد