آمریکا: از یمن انتظار انتقام داریم اما دنبال جنگ نیستیم


آمریکا: از یمن انتظار انتقام داریم اما دنبال جنگ نیستیم

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری امشب مدعی شد که آمریکا هرگز نگفته بود که حملات به از بین رفتن توانمندی‌های تهاجمی حوثی‌ها (انصارالله یمن) منجر خواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری گفت که آمریکا انتظار دارد با حملات انتقام‌جویانه یمنی‌ها به دلیل حملات چند روز پیش آمریکا و انگلیس مواجه شود.

سخنگوی کاخ سفید با وجود این تصریح کرد: «ما به دنبال جنگ با آنها نیستیم.» او گفت آمریکا خواستار آن است که حملات در دریای سرخ متوقف شوند.

بامداد جمعه گذشته آمریکا و انگلیس در پاسخ به عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی و نیروهای آمریکایی ده‌ها نقطه در یمن را با هواپیما، کشتی و زیردریایی مورد هدف قرار دادند. براساس ادعای مقامات آمریکایی سایت‌های آموزشی، پایگاه‌های هوایی و تأسیسات نگهداری پهپاد متعلق به انصارالله یمن، اهداف این حمله بوده‌اند.

بلافاصله بعد از این حمله، نیروهای انصارالله یمن خبر دادند که در حال شلیک موشک‌های بالیستیک به سمت مواضع دشمن در آب‌ها هستند.

آمریکا بامداد شنبه هم حملات دیگری را به نقاطی در یمن انجام داد اما برخی از تحلیلگران و رسانه‌های غربی گفته‌اند که این حملات تأثیری بر وضعیت دریای سرخ و توانمندی‌های نظامی یمنی‌ها نداشته است.

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری امشب مدعی شد که آمریکا هرگز نگفته بود که حملات به از بین رفتن توانمندی‌های تهاجمی حوثی‌ها (انصارالله یمن) منجر خواهد شد.

او همچنین مدعی شد که آمریکا روز سه‌شنبه با انجام حملاتی دیگر موشک‌های بالیستیک آماده شلیک یمنی‌ها را از بین برده است.

در پی حملات آمریکا و انگلیس گروههای فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه‌ ضمن حمایت از مردم یمن، حمله موشکی را محکوم کردند.

آمریکا: از یمن انتظار انتقام داریم اما دنبال جنگ نیستیم

سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش به تلاش‌های آمریکا برای توافق حماس و رژیم صهیونیستی بر سر تبادل اسرا پرداخت و گفت: «ما رایزنی‌های بسیار جدی و فشرده‌ای در قطر در خصوص احتمال یک توافق دیگر برای مبادله اسرا داریم.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت «برت مک‌گورک»، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در مسائل خاورمیانه تمرکزش را بر آزادسازی ۶ آمریکایی گذاشته که گمان می‌رود هنوز در اسارت حماس باشند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و علاوه بر کشتن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

مقام‌های رژیم اسرائیل هدف نظامی خود در این جنگ را نابودی حماس اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سوال برده‌اند.

به عنوان مثال «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی چند روز پیش در یک یادداشت در روزنامه هاآرتص نوشته بود که نتانیاهو خودش هم می‌داند که قادر به حذف حماس نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یمن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید