وزرای امور خارجه ایران و نروژ خواستار پایان درگیری در غزه شدند


وزرای امور خارجه ایران و نروژ خواستار پایان درگیری در غزه شدند

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای نروژی خود گفت: ایران از جنگ و ناامنی در منطقه استقبال نمی‌کند و در ۱۰۰ روز گدشته تلاش‌های زیادی برای پایان توقف جنگ و حملات اسرائیل به غزه و ایجاد آرامش در منطقه داشته است

وزرای امور خارجه ایران و نروژ خواستار پایان درگیری در غزه شدند

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین امیرعبداللهیان که روز سه شنبه بمنظور شرکت در اجلاس داووس به سوئیس سفر کرده، در حاشیه برنامه‌های اجلاس با «اسپن بارت اید» وزیر خارجه نروژ دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به گفتگو‌های خوب روز‌های گذشته با همتای نروژی، از توجه و اهتمام خوب نروژ به شرایط غزه و منطقه تشکر کرد و گفت: اگر ریشه بحران غزه خوب درک شود، راه حل بحران خیلی ساده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه، حمایت آمریکا از ادامه جنگ را یک خطای بزرگ دانست و افزود: رژیم اسراییل و آمریکا با اصرار بر ادامه جنگ و نسل کشی فلسطینیان و ویرانی‌های بزرگ در غزه، دستاوردی نداشته و نخواهند داشت و نمی‌توانند از طریق نظامی به دستاوردی برسند.

وی تاکید کرد: ایران از جنگ و ناامنی در منطقه استقبال نمی‌کند و در ۱۰۰ روز گدشته تلاش‌های زیادی برای پایان توقف جنگ و حملات اسرائیل به غزه و ایجاد آرامش در منطقه داشته است، اما، چون شناخت دقیقی از منطقه داشت، نسبت به خطر گسترش جنگ هشدار داده بود و اکنون نیز معتقد است جنگ علیه غزه لازمست هرجه سریعتر پایان یابد تا منطقه به آرامش برسد.

امیرعبداللهیان ورود و اقدامات نیرو‌های مقاومت در منطقه را واکنش به جنایات رژیم اسراییل و صرفا در جهت حمایت از ملت فلسطین و شهروندان در غزه دانست و گفت، ریشه بحران در دریای سرخ و لبنان و مناطق دیگر منطقه نیست، بلکه ریشه در نسل کشی در غزه است و اگر آن آتشفشان خاموش شود، در مناطق دیگر منطقه نیز آرامش ایجاد خواهد شد. فلذا آمریکا باید روش خود را تغییر دهد و رژیم اسرائیل نیز بدون حمایت آمریکا قادر به ادامه جنگ نیست. اما در صورت تداوم حملات نظامی رژیم اسرائیل، امکان وقوع شرایط غیرقابل کنترل در منطقه وجود دارد.

وی هرگونه راه حل سیاسی تحمیلی بر فلسطینیان را رد کرد و گفت در هرگونه راه حل سیاسی برای مسئله فلسطین باید خود ملت و گروه‌های فلسطینی در مرکز هر راه حلی باشند.

وزیر خارجه نروژ نیز در این دیدار با اشاره به گفتگو‌های خوب اخیر خود با همتای ایرانی و ابراز خرسندی از تداوم مشورت‌های دوجانبه، به شرایط بسیار سخت و پیچیده در غزه اشاره کرد و گفت متأسفانه شرایط در غزه و لبنان و دریای سرخ در حال بدتر شدن است و ما آمادگی داریم برای مدیریت و آرامش اوضاع تلاش کنیم.

«اسپن بارت اید» با تشکر از تلاش‌های ایران برای کمک به ایجاد آرامش در منطقه گفت، مشکلات در منطقه به هم وابسته است و ما نیز فکر می‌کنیم که درگیری در غزه باید سریعا تمام شود و آتش بس شکل بگیرد.

وی بحران فلسطین را کانون بحران در منطقه دانست و با اشاره به تلاش‌های سیاسی دائمی کشورش برای کمک به حل بحران فلسطین، تاکید کرد ایجاد آرامش در فلسطین به ایجاد آرامش در منطقه کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه نروژ به تلاش‌های کشورش برای ایجاد آرامش در فلسطین و منطقه اشاره کرد و خواستار استفاده ایران از نفوذ خود جهت کمک به ایجاد آرامش در منطقه شد.

در این دیدار طرفین در خصوص راه‌های کمک به حل بحران فلسطین و بازگشت آرامش به منطقه تبادل نظر کردند.

براساس دعوت بعمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در برنامه‌های اجلاس داووس ۲۰۲۴، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به منظور شرکت در برنامه‌های این اجلاس روز سه شنبه وارد سوئیس شد.

امیرعبداللهیان علاوه بر مشارکت در برنامه‌های اجلاس، دیدار‌های مختلف دوجانبه‌ای را با همتایان و مقامات عالی کشور‌های مختلف شرکت کننده در اجلاس خواهد داشت که طی آن‌ها موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

اجلاس داووس همه ساله توسط مجمع جهانی اقتصاد با حضور مقامات ارشد دولتی و خصوصی کشور‌های جهان در شهر داووس سوئیس برگزار می‌شود. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک