کدام خطوط مترو تهران تکمیل می‌شوند؟


کدام خطوط مترو تهران تکمیل می‌شوند؟

رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در خصوص خرید اتوبوس، واگن، تکمیل خطوط مترو و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، ۴ سال توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی رها شده بود و بخشی از اتوبوس ها به پارکینگ رفته و بخش عمده ای واگن های مترو هم دچار فرسودگی شدند.

خرید واگن و اتوبوس مدیریت پنجم شهری متوقف و در دور قبل یک اتوبوس هم شهرداری از دولت دریافت نکرد.

برای رفع مشکل واگن های مترو مدیران شهری سفری به چین داشته و قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن که سال ها به بلاتکلیف مانده بود را اجرایی کرده و دولت هم پیش پرداخت را داد و قرار است از سال آینده اولین پارت این واگن ها وارد کشور شود و همچنین انتقال تکنولوژی هم صورت گیرد تا در داخل به بومی سازی در این زمینه برسیم.

قرار است ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از چین وارد شود و اواخر هفته جاری به گفته چمران رئیس شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران عازم چین است تا تفاهم نامه ها در زمینه حمل ونقل را تبدیل به قرارداد کنند.

همچنین خرید تعدادی ون و موتورسیکلت برقی هم در دستور کار است تا قدری عقب ماندگی ها در شهر جبران شود.

در خصوص آخرین وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی، خرید اتوبوس و واگن؛ آلودگی هوا و ... با سیدجعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

باید اپلیکشن برای دریافت کرایه ها داشته باشیم

شورای اسلامی شهر تهران نرخ‌گذاری تاکسی‌ها را انجام می‌دهد اما متأسفانه در برخی از نقاط شهر مانند فرودگاه‌ها این نرخ‌گذاری‌ها به درستی اجرا نمی‌شود و همچنین کمبود تاکسی در مبادی فرودگاه‌ها باعث قیمت‌های چند برابری مسافرکش‌ها می‌شود، بفرمایید برای رفع مشکلات در این بخش باید چه کرد؟

نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی در اختیار شورای اسلامی شهر تهران نیست؛ این موضوع در اختیار وزارت صمت و وزارت کشور است البته گفته شده که قرار است نظام نرخ‌گذاری‌ها به شهرداری‌ها واگذار شود اما تا کنون اتفاقی نیفتاده است.ما باید اپلکیشنی داشته باشیم تا نرخ‌ها مشخص شود تا مشکلی در دریافت کرایه از مشتری صورت نگیرد.

شورا بر نرخ تاکسی های شهر نظارت می کند

البته در مصوبات قبلی وزارت صمت اختیار به شرکت‌های اینترنتی داده شده و آنها خودشان نرخ‌گذاری می‌کنند اما باید این نرخ‌گذاری به شورا آمده و ما در این زمینه تعیین تکلیف کنیم. در خصوص تاکسی‌ها ما در شورا نظارت کرده و نرخ‌گذاری می‌کنیم و سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم مکلف به اجرای نرخ‌گذاری است و شهروندان تخلفات را به ۱۳۷ گزارش دهند.

مسافرکش ها با قیمت های چند برابر اقدام به جابه جایی مسافر می کنند

اما مسافرکش‌های غیرقانونی هم وجود دارند که قیمت‌های چند برابری دریافت می‌کنند و بحث آنها با تاکسی‌ها متفاوت است. ما نیاز داریم یک ساماندهی جدی صورت گیرد گروهی اقدام به مسافربری با قیمت‌های چندبرابری می‌کنند که باعث اعتراض شهروندان است.

پلیس باید با مسافربرهای شخصی برخورد کند/دستگاه ها باید به وظایف خود عمل کنند

سال‌هاست که مشکل نرخ کرایه خودروها محل بحث است و شهروندان از قیمت‌های بالای برخی از تاکسی‌ها گله‌مند هستند، بفرمایید باید در این زمینه چه کرد؟

باید هر دستگاه به وظایف خود در این زمینه عمل کند، البته پلیس هم باید با مسافربرهای شخصی برخورد کند تاکسی‌های آنلاین هم باید نرخ‌گذاری شوند و سازمان تاکسیرانی هم باید نظارت جدی کند که نرخ‌ها به درستی اعمال شود و شهروندان هم اگر دچار مشکلی در این زمینه شدند با سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ تماس گیرند.

با ایجاد سامانه عوارض شهری مشکل تردد خودروهای پلاک شهرستان در طرح ترافیک برطرف می شود

سال‌هاست که خودروهای پلاک شهرستان به صورت رایگان در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند این در حالی است که خودروهای پلاک تهران برای هر تردد باید هزینه پرداخت کنند، برای رفع این مشکل باید چه اقدامی انجام داد؟

قبلا درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم باید یک مدیریت یکپارچه ایجاد شود و با ایجاد سامانه عوارض شهری این مشکل برطرف می‌شود. پلیس می‌گوید بابت یک تخلف نمی‌توان دو بار یک فرد را جریمه کرد شهرداری عوارض می‌گیرد و ما هم نمی‌توانیم آن فرد را جریمه کنیم.

صفر کردن عوارض شهری بدون پرداخت یک ریال

این در حالی است که فرد برای صفر شدن عوارض به شهر خود مراجعه و چون سیستم یکپارچه وجود ندارد مفاصا را بدون پرداخت ریالی دریافت می‌کند البته ما مصوبه‌ای داشتیم که به جای عوارض جریمه دریافت شود که البته تا کنون این امر هم اعمال نشده است و فرصت سوء استفاده فراهم شد.

تعداد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک زیاد است

چه تعداد پلاک خودرو پلاک شهرستان در تهران تردد می‌کنند؟

آمار ندارم اما تعدادشان زیاد است و باید برای رفع این مشکل اقداماتی صورت گیرد.

اجرای ۱۰۰ درصدی وظایف در قانون هوای پاک توسط شهرداری

قانون هوای پاک در سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما این قانون به درستی اجرا نشده و ما همچنان شاهد آلودگی هوا و ترافیک در تهران هستیم در این زمینه توضیح دهید.

شهرداری تهران اعلام کرده به صورت ۱۰۰درصدی وظایف خود را در قانون هوای پاک اجرا کرده است باید دستگاه‌های مرتبط پای کار بیایند و توضیح دهند که چه بخش از کارهای خود را اجرا کرده‌اند. اگر دستگاهی ترک فعل داشته که باید برخورد شود و باید نظارت صورت گیرد تا ببینیم اشکال کار از کجاست.

پاس‌کاری‌های بین‌دستگاهی در قانون هوای پاک

البته برخی دستگاه‌ها هم می‌گویند ما کار می‌کنیم نمی‌دانیم پس مشکل کجاست که باید در انتظار باد و باران باشیم تا آلودگی برطرف شود و معلوم نیست کم‌کاری از کجاست؟ یا قانون نقض دارد و یا اینکه گیر کار جای دیگری است متأسفانه پاس‌کاری‌های بین‌دستگاهی وجود دارد و خروجی صفر است.

آیا از مسؤولین محیط زیست دعوت کرده‌اید در شورا حاضر یافته و در اینباره پاسخگو باشند؟

البته ایده خوبی است و می‌توانیم از آنها بخواهیم به شورا بیایند.

به ازای ورود خودروی جدید خودروی اسقاطی نداریم

در خصوص اسقاط خودروها توضیح دهید کار به کجا رسید؟

ما به ازای هر خودرویی که وارد می‌شود یک خودروی اسقاطی نداریم قانون در این زمینه به درستی اجرا نمی‌شود. البته با ورود تاکسی‌های برقی بخشی از مشکلات آلودگی در شهر برطرف می‌شود اما در خصوص اسقاط خودروها مواردی وجود دارد که کار به درستی اجرا نشده و اینکه خودروساز ملزم باشد به وظایف خود در این زمینه عمل شود با افزایش یک و نیم درصدی مبلغ اجرا نشده است.

ورود تاکسی های برقی در حال اجراست

قرار بود تعدادی تاکسی برقی وارد تهران شود کار به کجا رسید؟

مکانیزم در حال اجراست قراردادهایی بسته شده است. ما در حال حاضر ۱۳ میلیون خودرو در کشور داریم و ۲۵ درصد از این خودروها در تهران تردد می‌کنند و همین امر باعث بروز آلودگی می‌شود.

گزارش تراموا هنوز به شورای شهر تهران نیامده است

ساخت تراموا در تهران به کجا رسید؟

ما مصوبه صریح داریم که باید پیشنهاد ساخت تراموا قبل از اینکه به جای دیگری ارسال شود به شورا بیاید در حال حاضر شهرداری در حال مطالعه است و گزارشی به شورا نیامده است.

در دولت قبل یک دستگاه اتوبوس هم به شهرداری نداند/بستن قرارداد با چینی ها

در خصوص آخرین وضعیت اتوبوس و مترو در تهران توضیح دهید. میزان خرابی ها در مترو بالا رفته و کمبود واگن جدی است.

در دولت قبل قرار بود ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری‌ها واگذار شود اما یک دستگاه هم ندادند اما در این دوره اقداماتی صورت گرفته است و ما قراردادهایی در بخش اتوبوس‌های برقی با چینی‌ها بسته‌ایم.

پیش‌پرداخت خرید ۷۹۱ دستگاه واگن از چینی‌ها از سوی دولت پرداخت شد

به اندازه کافی ناوگان نداریم باید ناوگان اتوبوس و مترو اورهال و بخشی هم نوسازی شود تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌های ۴ ساله را تا حدودی جبران کنیم. توسعه حمل و نقل عمومی اولویت اول ما است نگاه ویژه‌ای به این موضوع داریم و در سال جاری بیش از ۴۰ درصد بودجه شهرداری تهران به بحث توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یافت. البته از دولت هم انتظار داریم آنها هم در منابع خود این موضوع را لحاظ کنند هر چند که پیش‌پرداخت خرید ۷۹۱ دستگاه واگن از چینی‌ها از سوی دولت پرداخت شد.

تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو در حال انجام است

باید در حوزه بازسازی، نوسازی اتوبوس، مترو و تاکسی بیشتر ورود کنیم تا بتوانیم قدری کار را جلو ببریم البته تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو در حال انجام است و ساخت خطوط جدید هم در دستور کار است برای خرید تاکسی‌های برقی هم اقداماتی صورت گرفته است و تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه بسته شده و در خصوص تأمین واگن هم بگویم که مدیران شهری اعلام کردند اولین سری واگن‌های چینی از سال آینده وارد خطوط مترو می‌شوند.

از بودجه ۶۱۰۰ میلیاردی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی تا بودجه ۱۳۴۰ میلیاردی برای اورهال

ما در سال جاری ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای اورهال ناوگان اتوبوسرانی و ۶۱۰۰ میلیارد به توسعه ناوگان اتوبوسرانی اختصاص داده‌ایم خرید اتوبوس سه‌کابینه در دستور کار قرار گرفته است و برای ون و موتورسیکلت برقی هم برنامه داریم و گفته می‌شود در خصوص موتورسیکلت برقی با چینی‌ها قراردادهایی بسته شده است با ورود موتورسیکلت‌های برقی بخشی از آلودگی هوا برطرف می‌شود.

حمایت دولت از حمل ونقل عمومی

در خصوص ساخت خطوط جدید مترو توضیح دهید.

اولویت ما تکمیل خطوط فعلی است اما برای خطوط جدید برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا بتوانیم ناوگان را تکمیل کنیم ما در خصوص واگن‌های مترو به توافقات خوبی با چینی‌ها رسیده‌ایم و البته بنده از دولت بابت حمایت‌هایی که انجام دادند تشکر می‌کنیم. در حال حاضر واگن‌های مترو فرسوده هستند؛ اورهال صورت گرفته است اما نیازمند نوسازی واگن هستیم و منتظریم تا در سال آینده نوسازی آغاز شود.

چقدر سازندگان داخل تولید کنند ما استقبال می کنیم

تعداد زیادی از اتوبوس های شهر تهران فرسوده هستند و بخشی هم از رده خارج شدند؟ چه برنامه ای برای رفع مشکلات وجود دارد. در این باره توضیح دهید.

۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای اتوبوسرانی در سال جاری در نظر گرفته شده است ما حدود ۲۱۰۰ اتوبوس فعال داریم ولی ناوگان بسیار فرسوده است. برای نوسازی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است البته عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد. در خصوص خرید اتوبوس از سازندگان داخلی باید بگوییم که هر چقدر توان داشته باشند ما قطعا از آنها اتوبوس خریداری می‌کنیم و از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفته‌ایم.

مشکل پرداخت های الکترونیک برطرف شد

گفته می‌شود در برخی از خطوط اتوبوس به دلیل عدم وجود کارتخوان مسافران هزینه تردد را پرداخت نمی‌کنند در اینباره توضیح دهید.

مشکلی در سیستم پرداخت‌های الکترونیک وجود داشت و حدود ۱۶۰ ایستگاه کارتخوان داشت و الباقی نداشتند اما در حال حاضر مشکل در حال برطرف شدن است و مدیران شهری وعده دادند که مشکل برطرف می‌شود چون مشکل پرداخت الکترونیک وجود داشت برخی از مسافران هزینه پرداخت نمی‌کردند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی