مخالفت وزاری کابینه اسرائیل با بودجه 2024 / دردسرهای تازه برای بی بی


مخالفت وزاری کابینه اسرائیل با بودجه 2024 / دردسرهای تازه برای بی بی

اقتصادنیوز : تعدادی از وزیران کابینه اسرائیل در اعتراض به برنامه پیشنهادی بودجه ۲۰۲۴، نشست کابینه را ترک کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در گزارشی از شکست مذاکرات شب گذشته کابینه رژیم صهیونیستی برای تصویب بودجه ۲۰۲۴ خبر داد.

براساس این گزارش، مخالفت تعدادی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی با مفاد برنامه بودجه پیشنهادی وزارت دارایی این رژیم، علت شکست مذاکرات بود.

خبر مرتبط
فوری/ شوک به سربازان اسرائیلی/ حمله موشکی حزب الله به پادگان میتات

اقتصادنیوز : حزب الله لبنان امروز دوشنبه از هدف قرار دادن مستقیم نقطه استقرار سربازان دشمن در اطراف پادگان میتات خبر داد.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» از ترک نشست بررسی برنامه پیشنهادی بودجه ۲۰۲۴، توسط برخی وزیران کابینه نتانیاهو خبر داد و نوشت: علیرغم وعده نخست وزیر برای ادامه دادن نشست تا رسیدن به نتیجه، این نشست به سرعت با تنش مواجه شد و اعضای کابینه به یکدیگر توهین کردند و «یوآف کیش» وزیر آموزش از حزب لیکود با عصبانیت محل نشست را ترک کرد.

این رسانه صهیونیستی از درگیری «کیش» با «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی خبر داد و نوشت: نتانیاهو هم نتوانست «کیش» را آرام کند و وی اعلام کرد که علاقه ای به شنیدن سخنان وزیر دارایی ندارد و به همراه «میکی زوهار» وزیر فرهنگ و ورزش جلسه را ترک کردند.

اسموتریچ همچنین با «الی کوهن» وزیر انرژی نیز درگیر شد و انتقادات وی را ناشی از کج‌فهمی اعلام کرد.

این در حالی است که «موشه روث» معاون رئیس کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رسانه ها درباره بستن برخی وزارتخانه ها و کاهش بودجه حوزه آموزش و سلامت ابرار نگرانی کرد و گفت: کاهش هزینه ها نباید به حذف خدمات بهداشت و آموزشی به اسرائیلی‌ها منجر شود.

نگرانی از قطع خدمات عمومی و آسیب به زیرساخت‌ها

«بنی گانتس» عضو شورای جنگ رژیم صهیونیستی که اصلاحیه بودجه ۲۰۲۳ کابینه نتانیاهو را امضا نکرد، اعلام کرده که هنوز درباره امضای بودجه ۲۰۲۴ تصمیمی نگرفته است.

«گیدون سعر» عضو حزب گانتس با انتقاد از کاهش بودجه عمومی، گفت علیه بودجه پیشنهادی کابینه نتانیاهو رای خواهد داد زیرا کاهش حقوق مقامات را شامل نمی شود.

براساس این گزارش، اکثر اعضای کابینه درباره کاهش بودجه زیرمجموعه هایشان ابراز نگرانی کرده اند به طوری که «شلومو کرهی» وزیر ارتباطات اسراییل در نامه ای به نتانیاهو، هشدار داد که کاهش بودجه این وزارتخانه می تواند جان اسرائیلی ها را به خطر بیاندازد.

«آمیخای چیکلی» وزیر امور صهیونیست های خارج از سرزمین های اشغالی و «موشه آربل» وزیر امور داخله رژیم صهیونیستی نیز در نامه های جداگانه ای به نتانیاهو، درباره وضعیت بودجه زیرمجموعه خود ابراز نگرانی کردند.

«ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز برنامه پیشنهادی بودجه را غیرمسئولانه دانست و گفت در صورت تصویب این برنامه، این وزارتخانه نخواهد توانست نیروی جدیدی در پلیس استخدام کند.

«میری رجو» وزیر حمل و نقل و «ایدیت سلمان» وزیر محیط زیست نیز ضمن مخالفت با بودجه پیشنهادی ۲۰۱۴، اعلام کردند این برنامه بودجه، به زیرساخت های حمل و نقل و محیط زیست آسیب می زند.

فدراسیون مقامات محلی رژیم صهیونیستی نیز در نامه ای به وزیر دارایی و نخست وزیر این رژیم اعلام کرد که برنامه بودجه پیشنهادی منجر به تعطیلی کلاس های درس، افزایش شکاف طبقاتی و فشار بر آوارگان صهیونیست در جنوب و شمال سرزمین های اشغالی خواهد شد و سال ۲۰۲۴ را به سال «مرگ خدمات عمومی» تبدیل خواهد کرد.

وزیر دارایی نتانیاهو: دوره غذای مفت گذشته‌ است

طرح پیشنهادی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی شامل افزایش ۶۸.۴ میلیارد شیکل(۱۸.۳ میلیون دلار) در کنار کاهش سه درصد هزینه کل وزارتخانه هاست.

قرار است همچنین ۲.۵ میلیارد شیکل(۶۷۰ میلیون دلار) از بودجه هشت میلیارد شیکلی ائتلاف حاکم نیز کاهش یابد.

نتانیاهو در این نشست از وزیران کابینه خود خواست تا برای کاهش هزینه های زیرمجموعه هایشان همکاری کنند و افزود: ما برای ادامه جنگ، مجبور به افزایش کسری بودجه شدیم.

در پاسخ به اعتراضات، اسموتریچ نیز در نامه سرگشاده ای به اعضای کابینه این رژیم اعلام کرد که دوره غذای مفت گذشته و تغییر اولویت ها، لازمه دوران جنگ علیه غزه است.

براساس این گزارش، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، روزی حداقل یک میلیارد شیکل(۲۶۹ میلیون دلار) هزینه دارد.

ناآرامی در سرزمین های اشغالی و جنگ علیه غزه، بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی را تشدید کرده به طوری که رئیس بانک مرکزی این رژیم در پیامی به نخست وزیر درباره پیچیده بودن بحران اقتصادی هشدار داد.

بر پایه این گزارش، در نامه ارسالی رئیس کل بانک مرکزی رژیم صهیونیستی به نتانیاهو آمده است: انتظارات برای بهبود سریع وضعیت اقتصاد پس از جنگ، بسیار خوش بینانه است.

پیش از این وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی پیش بینی کرده بود که جنگ علیه غزه، ۷۰ میلیارد «شیکل» (حدود ۱۸ میلیارد دلار) کسری بودجه روی دست این رژیم بگذارد.

احتمال افزایش مالیات و حذف یارانه سوخت

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، احتمال دارد رژیم اسراییل برای جلوگیری از کسری بیشتر بودجه، به اقداماتی از قبیل حذف یارانه سوخت و افزایش مالیات بر درآمد متوسل شود.

وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی همچنین برای صرفه جویی، پیشنهاد بستن بسیاری از دفاتر و ساختمان های متعلق به وزارتخانه ها و نهادهای عمومی را ارائه کرده است.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پیشتر پیش بینی کرده بود که جنگ با مقاومت فلسطین و آثار و پیامدهای ناشی از آن حدود ۵۱ میلیارد دلار به این رژیم خسارت وارد کند که اثرات آن بسیار گسترده تر از کووید-۱۹ خواهد بود.

در گزارشی که اخیرا از سوی بانک «جی پی مورگان چیس» در همین زمینه منتشر شد، آمده که حجم اقتصاد رژیم اسرائیل به خاطر جنگ غزه، در سه ماهه آخر سال جاری، ۱۱ درصد کوچکتر می شود.

ارزیابی های این بانک از بدبینانه ترین ارزیابی های تحلیلگران وال استریت تاکنون بوده و بر این اساس، بسیاری از سرمایه گذاران به فروش گسترده سهام های اسرائیلی خود اقدام کرده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی