کودکان ساکن مناطق سرسبز استخوان محکم‌تری دارند


کودکان ساکن مناطق سرسبز استخوان محکم‌تری دارند

 نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که فضای سبز بیشتری در نزدیکی محل سکونت آن‌ها است، استخوان‌های بسیار محکم‌تری دارند که این امر بطور بالقوه مزایای سلامتی در طول عمر آن‌ها خواهد داشت.

دانشمندان دریافتند کودکان ساکن در مناطقی با ۲۰ تا ۲۵ درصد مناطق طبیعی بیشتر، استحکام استخوانی بیشتری معادل رشد استخوانی طبیعی در مدت نیم سال دارند. این مطالعه که اولین نمونه در نوع خود است همچنین مشخص کرد خطر تراکم پایین استخوانی برای این کودکان ۶۵ درصد کمتر است.

به گزارش تارنمای گاردین، استحکام استخوانی در کودکی و بزرگسالی رشد می‌کند و تا حدود ۵۰ سالگی به ثبات می رسد و سپس رو به افول می‌گذارد. این محققان می‌گویند از این رو، افزایش میزان دسترسی به فضاهای سبز برای کودکان می تواند از شکستگی و پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری کند.

رابطه بین فضای سبز و استخوان های قوی‌تر احتمالا از ناشی از میزان بیشتر فعالیت جسمی کودکانی است که در نزدیکی پارک ها زندگی می‌کنند؛ زیرا فعالیت فیزیکی موجب رشد استخوانی می شود.

پروفسور «تیم ناروت» از دانشگاه «هاسلت» در بلژیک گفت: هر چه توده استخوانی در کودکی بیشتر باشد، ظرفیت بالاتری برای سنین بالاتر وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: از این رو پیام اصلی سلامت عمومی این تحقیق این است که برنامه‌ریزان و مدیران شهری می توانند زمینه‌ای برای افزایش استحکام استخوانی در کودکان فراهم کنند که آثار طولانی مدت دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که دسترسی بیشتر به فضاهای سبز موجب افزایش فعالیت بدنی و فیزیکی در کودکان می شود. مطالعات همچنین مشخص کرده اند این مساله (دسترسی به فضای سبز) مزایای متعددی برای رشد کودکان از جمله کاهش خطر چاقی، فشار خون پایین‌تر، ضریب هوشی بالاتر و وضعیت بهتر ذهنی و عاطفی دارد.

فضاهای سبز همچنین با وضعیت بهتر سلامتی ذهنی و جسمی در بزرگسالان مرتبط است.

محققان در این مطالعه بیش از ۳۰۰ کودک را در منطقه‌ای از کشور بلژیک مورد بررسی قرار دادند و از سونوگرافی برای سنجش تراکم استخوانی این کودکان در سنین چهار تا ۶ سالگی استفاده کردند. همچنین سن، وزن، قد و سطح تحصیلات مادران نیز در نظر گرفته شد. نتایج این بررسی نشان داد کودکان با ۲۵ درصد دسترسی بیشتر به فضای سبز با ۶۶ درصد خطر کمتر تراکم پایین استخوانی رو به رو هستند.

میزان تماشای تلویزیون و استفاده از صفحه نمایشگر رایانه و تلفن همراه، مصرف مکمل‌های ویتامینی و مصرف روزانه لبنیات نیز آزمایش شد، اما هیچ تاثیر قابل ملاحظه‌ای یافت نشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»