کود مناسب سرخس


کود مناسب سرخس کدام است؟ بیایید پیش از آشنایی با کود مناسب سرخس بیشتر با گیاه سرخس آشنا شویم. در واقع گیاه سرخس جزو قدیمی ترین گیاه هایی است که در آپارتمان ها یافت می شود. نگهداری و نیاز به نور خورشید این گیاه کم بوده و به راحتی می توانیم...

کود مناسب سرخس کدام است؟

بیایید پیش از آشنایی با کود مناسب سرخس بیشتر با گیاه سرخس آشنا شویم. در واقع گیاه سرخس جزو قدیمی ترین گیاه هایی است که در آپارتمان ها یافت می شود. نگهداری و نیاز به نور خورشید این گیاه کم بوده و به راحتی می توانیم در تمامی مکان ها از این گیاه استفاده نمود. این گیاه در واقع به مناطق استوایی و آمریکای جنوبی بر می رگدد که نام های دیگری نیز دارد. شاید برای شما جالب باشد که گیاه سرخس همیشه سبز است و در فصول زمستان و پاییز به رنگ زرد در نمی آید. ارتفاع این گیاه به 2 متر می رسد و قابلیت اویزان شدن از گلدان را نیز دارد.

جهت خرید کود بایوبیز کلیک فرمایید.

انواع سرخس های متفاوتی در ایران وجود دارد که هر کدام خصوصیات خودشان را دارند. سرخس شمشیری بیشتر در شرایط آب و هوای گرمسیری رشد خوبی دارد و خشکی هوا را دوست ندارد. در صورتی که خاک و نور این گیاه به اندازه کافی باشد حتی می تواند در برابر باد های شدید مقاومت نموده و به همین دلیل می توانید در بالکن و تراس نیز از آن نگهداری کنید.

روش نگهداری و کود مناسب سرخس:

نور خورشید برای این گیاه بسیار مهم است. در واقع این گیاه نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد و باید حتما از یک فیلتر برای جلوگیری از زرد شدن و خشک نشدن این گیاه استفاده نمود. شما می توانید این گیاه را در بالکن و یا قسمتی از منزل که نور غیر مستقیم به آن برخورد می کند قرار دهید. از نظر رطوبت و دمای محیط مورد نیاز سرخس باید بگوییم که بهترین بازه دمایی جهت رشد مناسب سرخس برگ شمشیری دمای متعادل محیط زندگی انسان یعنی 15 الی 20 درجه سانتی گراد است. البته این گیاه زینتی می تواند دمای 10 تا 30 درجه را تحمل کند، اما اگر دمای محیط بالای 20 درجه سانتی گراد باشد، باید رطوبت بالایی نیز داشته باشد.

سرخس ها نسبت به آبیاری بسیار حساس هستند در واقع این نوع از گیاهان آب دوست و رطوبت دوست هستند اما افزود آب اضافی به این گیاهان سبب زرد شدن و خشک شدن آن ها می گردد. در تابستان شما می توانید در هفته بین 2 تا 3 بار به این گیاهان آبیاری کنید و در زمستان کافیست تنها یکبار در هفته آن را آبیاری کنید.

بهتر است بین هر بار آبیاری، خاک گلدتن سرخس خشک شده و دوباره آبیاری کنید. گیاه سرخس برگ شمشیری برای حفظ طراوت و شادابی اش، به رطوبتی حدود 70 تا 90 درصد نیاز دارد و به همین دلیل می توان آن را در تراریوم هم پرورش داد. همچنین چون این گیاه نیاز به نور مستقیم ندارد حتی می توانید در سرویس های بهداشتی نیز از آن استفاده کنید. در ادامه به کود مناسب سرخس می پردازیم.

خاک و کود مناسب سرخس:

در واقع سرخس خاک قلیایی را بیشتر ترجیح می دهد و حساسیت خاصی نسبت به خاک و گلدان خود ندارد. صرفا خاک قلیایی و سبک باشد تا ریشه های این گیاه بتواند به راحتی غذا و مواد مورد نیاز خود را تامین سازد.خاک سبک مانند خاکبرگ و خاک جنگلی بهترین گزینه برای پرورش گیاه سرخس شمشیری می باشد، همچنین می توانید از یک قسمت خاک لوم و دو قسمت پیت ضدعفونی شده استفاده نمایید.

شما می توایند هر دو هفته یکبار در زمان رشد سرخس، به آن کود دهید. در فصول سرد سال مانند زمستان و پاییز می توانید هر سه هفته یکبار از این نوع کود ها استفاده نموده تا رشد و پرورش کافی را داشته باشد . شما می توانید از کود های 10 10 10 برای گیاه سرخس استفاده کنید همچنین انواع کود های بایوبیز برای گیاه سرخس مناسبند. لازم به ذکر است که بهترین زمان برای انجام این کار ماه اردیبهشت و فصل بهار است چرا که در این زمان ریشه‌های سرخس از گلدان بیرون زده است.

شما می توانید حتی از کود های اوره باری سبز ماندن این گیاه استافده کنید اما باید بدانید که استفاده از کود های اوره حساس است و شما باید به صورت ماهیانه از آن ها استفاده کنید. میتوانید کود مورد نیاز این گیاه را به میزان ۱ گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از فرودین تا شهوریور، مصرف کرد.

کود مناسب سرخس

تکثیر به روش هاگ:

بعد از کود مناسب سرخس باید به روش های تکثیر و قلمه زنی این گیاه بپردازیم. مهمترین نکته ای که باید رعایت کنید این است که تکثیر این گیاه نباید در فصل زمستان و خاک سرد صورت بگیرد. در هنگام تکثیر باید خاک گرک باشد و در فصول گرم صورت بگیرد. به عنوان مثال از بستری که حاوی خاک لوی و خاکبرگ پوسیده به مقدار مساوی باشد و یا از محیط مغذی مانند آگار در آزمایشگاه می توان استفاده کرد. باید دقت کرد که محیط کار، ظروف و خاک باید ضدعفونی شده باشند. شما می توانید برای ضد عفونی کردن خاک از روش بخار آب استفاده نموده تا خاک سالمی داشته باشید.باید بدانید که پس از تکثیر به روش هاگ حتما باید خاک را مرطوب نگه دارید.

زمان تعویض گلدان سرخس:

در قسمت های بالای به کود مناسب سرخس اشاره نمودیم، باری تکثیر کردن و تعویض خاک گلدان های سرخس باید در فصول گرم سال اقدام نمود در صورتی که رد ماه های سرد این کار صورت بگیرد قطعا به مشکلاتی مانند زرد شدن و از بین رفتن ریشه های سرخس منجر شود. زمانی که ریشه گیاه سرخس از ته گلدان بیرون زد یعنی شما باید برای تعویض گلدان اقدام کنید. تعویض گلدان نیز باید با دقت صورت بگیرد تا با مشکلاتی روبرو نشوید. البته بهتر است این گیاه را در گلدان های پلاستیکی تعویض و کاشت را انجام دهید.

کود بایوبیز کود مناسب سرخس:

انواع مختلفی از کود های بایوبیز وجود دارد و شما می توانید برای بهبود سرخس خود از این کود ها استفاده کنید. کود بایوبیز بایو بلوم یکی از کودهای اختصاصی برای دوره رشد گلدهی گیاهان است. نسبت عالی از ‌آمینواسیدها، عنصرهای ‌NPK، عناصر نایاب و هورمون های گیاهی گوناگون در ساخت این هورمون به کار رفته ‌است. از این محصول می توان برای اکثر گیاهان در حال رشد استفاده نمود و شاهد بهبود روند رشد آن ها باشید.

با ‌کمک کود بایوبیز ‌Bio-Up‌ جلوی رسوب کردن آهن و نیتروژن و مسمومیت خاک ناشی از کاهش پی اچ را می ‌گیرید. پس رد صورتی که خاک گیاه سرخس شما پی اچ مناسب را نداشت شما می توانید از این نوع کود بایوبیز برای سرخس استفاده کنید.

کود مناسب سرخس

کود بایوبیز روت جویس ترکیبی از هیومیک اسید و جلبک دریایی و عناصر منگنز، آهن، مس، برم و روی است. با ‌خرید کود بایوبیز ‌Root Juice‌ نه تنها قدرت ریشه های گیاه برای جذب مواد مغذی چند برابر می گردد بلکه ‌جمعیت باکتری های مفید خاک هم افزایش چشمگیری پیدا می کنند. وجود یک ریشه قوی برای سرخس لازم و ضروری است تا از زرد شدن برگ ها بتوانید جلوگیری کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این ویدیو مناسب افراد زیر 18 سال نیست!