تفاوت معنادار تراکنش های بانکی در تهران با دیگر شهرها


تفاوت معنادار تراکنش های بانکی در تهران با دیگر شهرها

طبق ارزیابی ها از اول امسال تا آخر پاییز تعداد تراکنش ها در کشور به 37 میلیارد عدد رسید.

تفاوت معنادار تراکنش های بانکی در تهران با دیگر شهرها

بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم مبادلات ثبت شده تهران در سامانه شاپرک چه از نظر مبلغ و چه از نظر تعداد اختلاف معناداری با سایر استان‌ها دارد.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک سازوکاری است که امکان خرید بدون نیاز به وجه نقد را از طریق درگاه پرداخت(دستگاه پوز)، موبایل یا اینترنت فراهم می‌کند. این سامانه که یکی از بازوهای نظارتی بانک مرکزی است، نشان می‌دهد چه حجم معاملاتی از طریق این سامانه در کشور به ثبت رسیده است. البته شاپرک تنها سامانه عضو شبکه شتاب نیست بلکه یکی از اصلی‌ترین آن‌هاست.

به طور کلی حجم مبادلات و تراکنش‌های صورت گرفته در یک جامعه احتمالا حاوی نکاتی در رابطه با میزان رفاه، دادوستد و رونق اقتصادی آن منطقه است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که از ابتدای سال تا انتهای آذر ماه، در کل کشور حدود 37 میلیارد تراکنش به ارزش 8 هزار و 777 همت تراکنش به ثبت رسیده است.


اختلاف معنادار مبادلات در تهران در مقایسه با سایر شهر ها

آمارها نشان می‌دهد استان تهران چه از نظر مبلغ تراکنش و چه از نظر تعداد تراکنش صورت پذیرفته در سامانه شاپرک با اختلاف در صدر استان‌ها قرار دارد. بر اساس آمار تقریبا 25 درصد کل تراکنش‌ها در این استان بوده و از نظر مبلغ نیز معاملات ثبت شده در استان تهران حدود 35.6 درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه مشاهده می‌شود به ترتیب خراسان رضوی، فارس و اصفهان چه از نظر مبلغ و چه از نظر تعداد تراکنش در جایگاه دوم و سوم و چهارم قرار دارند. مجموع ارزش تراکنش‌های انجام شده در استان‌های مذکور طی 9 ماهه ابتدایی 1402 بین 460 تا 540 میلیارد تومان قرار دارد.

این درحالیست که استان‌های ایلام و خراسان جنوبی با کمترین ارزش و تعداد معاملات مواجه بوده‌اند و طی 9 ماه اخیر صرفا بین 36 تا 44 میلیارد تومان ارزش معاملاتشان بوده است.

بررسی سرانه ارزش هر معامله ثبت شده در این سامانه نیز حاکی از آن است به طور میانگین ارزش هر یک از تراکنش‌ها در کل کشور حدود 237 هزار تومان بوده، درحالیکه این مبلغ در استان تهران حدود 341 هزار تومان و در استان ایلام حدود 161 هزار تومان برآورد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزگارم بود