خستگی بورس از «نیما»


شاخص کل بورس هفته دوم اردیبهشت را با افت ۱.۷درصدی به پایان رساند. شاخص کل بورس با این میزان از بازدهی هفتگی بخشی از بازدهی ۴.۳۵درصدی نماگر اصلی را در هفته اول اردیبهشت پس گرفت. همچنین بازدهی شاخص هموزن نیز مشابه شاخص کل در این هفته حدود ۱.۶۸درصد منفی بود. این درحالی است که این نماگر ثانویه بازار، بازدهی ۵.۵۴درصدی را طی هفته اول اردیبهشت تجربه کرده بود.

خستگی بورس از «نیما»

به نظر تحلیلگران بازار، بورس تهران احتمالا به‌دلیل کاهش نرخ ارز و عدم افزایش قابل توجه دلار نیما، انگیزه کافی برای رشد نخواهد داشت. میانگین دلار آزاد طی هفته اول اردیبهشت حدود 64هزار تومان بود که با افت 3هزار تومانی به 61هزار تومان طی هفته منتهی به دوازدهم این ماه رسید. به نظر می‌رسد بازار به این نتیجه رسیده است که همزمان شدن کاهش دلار در بازار آزاد و رشد هرچند اندک دلار نیما موجب شده است تا اختلاف این دو شاخص دلاری به 47درصد برسد. این به این معنی است که بانک مرکزی تمایل ندارد تا دلار نیما را به دلار بازار آزاد نزدیک کند. اگر رشد دلار نیما در بازه کوتاه‌مدت و به اندازه قابل توجهی نباشد، صنایع بورسی تمایلی به صادرات نخواهند داشت. هرچند بورس کالا بازار خوبی برای فروش برخی از شرکت‌ها شده است، اما احتمالا توقف یا کاهش صادرات در نهایت به نفع اقتصاد و به نفع بورسی‌ها نخواهد بود. همچنین ارزش معاملات بورس نیز حاکی از آن است که اوضاع این بازار چندان خوب نیست و احتمال آن وجود دارد که شاخص کل تا 2میلیون و 200هزار واحد به اصلاح ادامه دهد. هرچند ممکن است که طی هفته آینده و پس از اصلاح یک هفته‌ای بازار، بورس تهران دچار یک توقف قیمتی خواهد شد یا ممکن است به‌طور مقطعی با رشد اندکی همراه شود. اما در نهایت پتانسیل آن وجود دارد که شاخص کل تا کف کانالی که در آن حضور دارد نیز برسد.

تابلو از بازگشت روند می‌گوید؟

درحالی‌که میانگین ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته اول اردیبهشت ماه به 4هزار میلیارد تومان رسیده بود، اما دوباره میانگین این شاخص به 3هزار و 200میلیارد تومان بازگشت ضمن آنکه هنوز میانگین متحرک 5روزه ارزش معاملات خرد، (به‌عنوان میانگین کوتاه‌مدت این شاخص) موفق نشده است از میانگین 20 و 60 روزه (به‌عنوان میانگین بلندمدت شاخص مذکور) عبور کند. احتمال آن وجود دارد که با تداوم شرایط رکودی ناشی از تثبیت احتمالی نرخ ارز ارزش معاملات خرد بازار سهام همچنان پایین بماند. ارزش معاملات دلاری نیز دوباره به 34میلیون دلار بازگشت. این درحالی است که به نظر می‌رسد ارزش معاملات دلاری باید بالای 100میلیون دلار تثبیت شود تا بتوان در خصوص رونق بازار اظهارنظر کرد.

همچنین از هزارو 280میلیارد تومانی که طی هفته اول اردیبهشت وارد بازار سرمایه شد، 686میلیارد تومان آن از بازار خارج شد. نکته قابل توجه آن است که بخش بزرگی از این سرمایه وارد صندوق‌های درآمد ثابت شد؛ به‌طوری‌که طی اردیبهشت ماه بیش از هزار و 900میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد این صندوق‌ها شده است. همچنان نرخ بهره بیش از 30درصد که توسط برخی از صندوق‌ها پیشنهاد می‌شود در برابر نرخ تورم اعلامی جذاب است و بازدهی بدون ریسکی را برای بازار سرمایه به همراه دارد. نسبت P/E بازار سهام نیز به 7.65واحد رسیده است. هرچند طبق محاسبات و ارزش‌گذاری بازار، باید این نسبت حوالی8 باشد اما بازار به واسطه تداوم ریسک سیاست‌‌گذاری بر بازار سهام، P/E پایینی را برای این بازار قائل می‌شود. از این رو، بازار سهام احتمالا طی هفته‌های آینده، با روندی متعادل و در ادامه با رکود همراه خواهد شد. احتمالا بازار در پی دلار نیمای 50هزار تومانی است تا با رشد 30درصدی این شاخص دلاری، صنایع خود را در برابر ریسک افزایش هزینه‌های دولتی بیمه کند. بنابراین درصورتی‌که سناریوی افزایش قیمت دلار نیما تقویت شود، بازار می‌تواند به تارگت 3میلیون واحدی نزدیک شود. البته احتمالا افزایش ارتفاع شاخص کل با موانعی همراه خواهد بود و کار این نماگر برای خودنمایی در برابر بازارها سخت خواهد بود.

خستگی بورس از «نیما»


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جزئیات ممنوعیت تردد در آزادراه تهران-شمال