شناسایی عامل انفعال چین در برابر مانور نیروهای یمنی در دریای سرخ؟


شناسایی عامل انفعال چین در برابر مانور نیروهای یمنی در دریای سرخ؟

اقتصادنیوز: همزمان با افزایش درگیری ها در دریای سرخ، سوالی که ذهن بسیاری از ناظران را درگیر کرده، چرایی انفعال چین در برابر حملات انصار الله است؛ حملاتی که منافع بازیگران عرب حاشیه خلیج فارس بالاخص عربستان و امارات را به خطر انداخته؛ بازیگرانی که متحد پکن در منطقه محسوب می شوند.

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که ایالات متحده و متحدانش با موجی از حملات انصار الله یمن به کشتی‌های تجاری دست و پنجه نرم می‌کنند، چین آشکارا در فرایند تلاش‌های بین‌المللی برای حفاظت از کشتی‌رانی در دریای سرخ غایب است.تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده تاکنون بر اقدامات دفاعی، رهگیری پهپادها و موشک‌های انصاراالله بر روی کشتی‌ها در نزدیکی سواحل یمن متمرکز بوده، حتی در شرایطی که تماس های دیپلماتیک در حال انجام است. بنا بر گزارش‌های ادعایی ایالات متحده حتی در حال بررسی حملات نظامی مشترک برای از کارانداختن پایگاه‌های پهپادی و موشکی انصار الله است، اما همچنان نمی خواهد که ابعاد درگیری در خاورمیانه گسترده تر شود.

هراس از گسترش جنگ

عربستان سعودی که پس از سال‌ها درگیر شدن در جنگ داخلی یمن در حال مذاکره برای توافق صلح با انصارالله است، تمایلی به توقف آتش‌بس شکننده ندارد.از آنجایی که کشتیرانی در دریای سرخ همچنان مختل می شود، ایالات متحده از چین می خواهد تا از نفوذ خود برای تنش ها با انصار الله استفاده کند. به ادعای ساوت چاینا مورنینگ پست از زمان آغاز جنگ اسرائیل و غزه، مقامات چینی جلسات متعددی با همتایان ایرانی خود برگزار کرده اند تا از گسترش درگیری جلوگیری کنند. در نشستی در اوایل ماه جاری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، آمریکا، حامی اصلی اسرائیل را متهم کرد که خطرات تشدید تنش را به طور کامل درک نمی کند.

در پاسخ به حمله نظامی اسرائیل به غزه، نیروهای حامی ایران مواضع آمریکا و اسرائیل را هدف حملات مختلفی قرار داده اند. در این میان فعل و انفعال های انصار الله برای غرب نگران کننده است؛ گروهی که تاکنون بیش از 12 کشتی مرتبط با 35 کشور را هدف حملات پهپادی و موشکی شان قرار داده و برخی از کشتی ها را توقیف کرده اند. آنها متعهد شده اند که به هر کشتی که عازم بنادر اسرائیل است حمله کنند، مگر اینکه آتش بس بشردوستانه حاصل شود و کمک هایی به ساکنان غزه ارائه شود.شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، از جمله Cosco چین، ترافیک تجاری از دریای سرخ را منحرف کرده‌اند یا استفاده از این مسیر را که دروازه‌ای به کانال سوئز مصر است و معمولاً 12 درصد تجارت جهانی را حمل می‌کند، متوقف کرده‌اند.

شناسایی عامل انفعال چین در برابر مانور نیروهای یمنی در دریای سرخ؟

چرایی انفعال چین

مسیر جایگزین از طریق دماغه امید به میزان ده روز به سفر آسیا-اروپا اضافه می کند و باعث افزایش هزینه های حمل و نقل و انرژی می شود. این وضعیت بر کشورهایی مانند مصر، تونس و الجزایر که به شدت به کانال سوئز برای تجارت آسیایی وابسته هستند، تأثیر منفی می گذارد. اختلال زنجیره تامین همچنین باعث تاخیر در حمل و نقل و افزایش حق بیمه و هزینه حمل و نقل می شود که می تواند تورم را افزایش دهد.با این حال، چین، با منافع امنیتی و اقتصادی قابل توجهی که در منطقه دارد، بخشی از تلاش ها برای توقف حملات کشتیرانی انصار الله نیست.اگرچه چین پایگاه نظامی در کشور جیبوتی دریای سرخ دارد که هدف آن مقابله با دزدی دریایی و تروریسم است، اما هیچ مدرکی دال بر استقرار کشتی های جنگی چین در تنگه باب المندب وجود ندارد. پکن در قبال حملات انصارالله سکوت کرده است.

وقتی صحبت از درگیری اسرائیل و غزه می شود، روایت چین این است که از آتش بس و راه حل دو کشوری حمایت می کند و همسویی خود را با کشورهای عربی نشان می دهد.اما این موضع فاقد عمق و ارتباط با دیدگاه‌های متفاوت در پایتخت‌های عربی، به‌ویژه ریاض و ابوظبی است، جایی که رهبران با تهدید انصار الله دست و پنجه نرم می‌کنند.در حالی که ریاض، ابوظبی و قاهره صریحاً از نیروی عملیات دریایی به رهبری ایالات متحده علیه انصار الله حمایت نکرده اند، منطقی است که فرض کنیم آنها حداقل از یک اقدام دفاعی چندجانبه علیه این تهدید حمایت می کنند.تحلیلگرانی مانند اندرو اسکوبل فعال در موسسه صلح ایالات متحده، انفعال چین را به ریسک گریزی و فقدان نفوذ واقعی بر طرف های درگیر – انصار الله، حماس، و اسرائیل نسبت می دهند. این منجر به چیزی می شود که احمد عبودوه از شورای آتلانتیک آن را «بی طرفی ضد غربی» می نامد: حفظ بی طرفی نسبت به هر بازیگری که مرکزیت غرب را در نظم جهانی تضعیف می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد