سرگذشت کشتی یونانی کیش؛ چرا به گل نشست؟


سرگذشت کشتی یونانی کیش؛ چرا به گل نشست؟

در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی یک کشتی یونانی در خلیج فارس نزدیک جزیره کیش به گل نشست و اکنون به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های این جزیره تبدیل شده است. بازدیدکنندگان این منطقه می‌توانند غروب‌های خورشید را از کنار کشتی، در حالی که خورشید در آب فرو می‌رود، تماشا کنند و از منظره آرام و جذاب کشتی در سکون صبحگاهی لذت ببرند. علاوه بر گشت‌وگذار در کشتی یونانی، فرصت شترسواری و اسب سواری در ساحل را از دست ندهید.

با ما همراه باشید تا در مورد سرگذشت کشتی یونانی کیش و دلیل به گل نشستن آن صحبت کنیم.

کشتی یونانی کیش کجاست؟

کشتی یونانی در جنوب غربی جزیره کیش در نزدیکی میدان غروب واقع شده است و می‌توان به‌راحتی با تاکسی یا کرایه‌کردن ماشین به آنجا رفت، زیرا تاکسی‌ها وسیله اصلی حمل‌و‌نقل عمومی در جزیره هستند و به‌راحتی در نزدیکی کشتی در دسترس هستند. بسیاری از بازدیدکنندگان برای تماشای این جاذبه خاص، بلیط هواپیما تهران کیش را تهیه می‌کنند و به کیش سفر می‌کنند. چراکه از کشتی یونانی، به‌عنوان نماد اصلی جزیره استفاده می‌شود.

آدرس دقیق کشتی یونانی کیش: استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره کیش، خیابان غروب، میدان غروب، پارک ساحلی غروب (پارک ساحلی کشتی یونانی)

تاریخچه کشتی یونانی

در سال ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۲۲ هجری شمسی) یک کشتی باری به نام Empire Trumpet در بندر گلاسکو اسکاتلند توسط ویلیام همیلتون و شرکت کشتی‌سازی ساخته شد. به‌دنبال تغییرات مختلف مالکیت و تغییر نام، کشتی در نهایت در سال ۱۹۶۶ غرق شد و پس از آن به دلیل آنکه آخرین مالکان آن یونانی بودند، آن به کشتی یونانی معروف شد.

سرگذشت کشتی یونانی کیش؛ چرا به گل نشست؟

چه چیزی باعث شد کشتی یونانی به گل بنشیند؟

کشتی یونانی کیش، در فروردین ۱۳۴۵ هجری شمسی در نزدیکی روستای باگو به گل نشست که ظاهراً به‌دلیل عواملی مانند نبود فانوس دریایی در منطقه، اشتباه محاسباتی ناخدای کشتی و عمق کم آب بوده است. مردم محلی همچنین داستان‌هایی از مست‌بودن ناخدا، اقدامات عمدی صاحبان کشتی برای اهداف بیمه و داستان عاشقانه‌ای در مورد عشق کاپیتان به دختری محلی به نام مریم را به اشتراک می‌گذارند که ظاهراً به سرنوشت غم‌انگیز کشتی منجر شده است.

پس از به گل‌نشستن کشتی، هیئت‌های متعددی برای بررسی وضعیت و ابداع راه حلی برای کشتی به گل نشسته به جزیره اعزام شدند. با وجود تلاش‌های گسترده برای شناورکردن مجدد کشتی، تلاش ۸۰ روزه یدک‌کش هلندی هیچ نتیجه‌ای نداشت. در نهایت، نتیجه این بود که هزینه بیرون‌آوردن کشتی از گل غیراقتصادی است. در نتیجه کشتی رها شد و تا به امروز علت دقیق این حادثه مشخص نیست.
به گفته ساکنان جزیره، یونانی‌ها کشتی را پس از رها‌کردن آن به آتش کشیدند. این ادعا قابل قبول به نظر می‌رسد؛ زیرا بدنه و عرشه کشتی دیگر حاوی عناصر غیر فولادی نیست.

داخل کشتی یونانی چگونه است؟

در داخل کشتی یونانی کیش، زوال و پوسیدگی به‌مرورزمان رخ داده است که توسط محیط مرطوب تشدید شده است. دسترسی محدود به کشتی، نابودی آن را تسریع کرد.

کشتی دچار فرسودگی زیادی شده است، به‌ویژه قسمت پایینی آن که به دلیل قرارگرفتن در معرض امواج دریا و شوری زیاد آب دچار خوردگی شده و خطر غرق‌شدن را در پی دارد. در حال حاضر، این کشتی به‌عنوان یک زیستگاه برای زندگی دریایی شناخته می‌شود و خطرات ایمنی قابل‌توجهی را به همراه دارد.

هرسال که می‌گذرد، پایداری کشتی کاهش می‌یابد و منجر به فروپاشی می‌شود، مانند ریزش اخیر بخش عقب. وضعیت آن همچنان رو به وخامت است و به نظر می‌رسد مرگ کشتی در سال‌های آینده به دلیل هزینه‌های گزاف مربوط به نگهداری و بازسازی آن اجتناب‌ناپذیر است.

بازدید از داخل کشتی در حال حاضر به دلیل نگرانی‌های ایمنی ممنوع است. در حالی که سفر‌های غواصی برای تماشای فضای داخلی کشتی به دلیل وجود خطرات در دسترس نیست، می‌توان از فاصله‌ای امن نمای بیرونی کشتی را تماشا و تحسین کرد.

چه جاذبه‌هایی در اطراف کشتی یونانی وجود دارد؟

جاذبه‌های تماشایی در نزدیکی کشتی یونانی کیش شامل تماشای غروب حیرت‌انگیز کنار کشتی، گرفتن عکس از کشتی و سوارشدن بر شتر یا اسب‌سواری است. این کشتی همچنان یک موضوع محبوب برای عکاسی است و گردشگران می‌توانند لحظات به‌یادماندنی را با کشتی نمادین و مجسمه‌ها و سازه‌های اطراف آن ثبت کنند.

۱) شترسواری و اسب‌سواری

با خرید بلیط کیش برای تماشای جاذبه‌ها و بازدید از کشتی یونانی، فعالیت‌های متنوعی مانند شترسواری و اسب‌سواری را تجربه خواهید کرد. به‌ویژه اگر علاقه‌مند به شترسواری و اسب‌سواری هستید، حتماً از این فرصت لذت‌بخش استفاده کنید.

۲) پارک ساحلی

در پارک ساحلی زیبای کشتی یونانی می‌توانید خاطرات به‌یادماندنی ثبت کنید. پارک ساحلی کشتی یونانی ۶۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و دارای امکانات مختلف از جمله اجاره دوچرخه، بوفه برای غذا و تنقلات و همچنین یک پارکینگ برای راحتی بازدیدکنندگان است.

۳) پارک آبی اوشن

پارک آبی اوشن که در هشت کیلومتری کشتی یونانی کیش قرار دارد، به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی روباز ایران شناخته می‌شود که دارای استخر، سونا، جکوزی، امکانات موج‌سواری و اسپا است. اگر به دنبال یک سرگرمی آبی هیجان‌انگیز هستید، حتماً به این پارک آبی مراجعه کنید. قابل ذکر است، این تنها پارک آبی روباز در کشور است که به طور انحصاری برای زنان است.

۴) روستای باغو

روستای باغو که به‌خاطر خانه‌های گلی جذاب، مسجد روستا و درخت لور تاریخی شهرت دارد، به مقصدی محبوب برای گردشگرانی تبدیل شده است که به دنبال تعامل با فرهنگ و گویش محلی هستند. در این روستا می‌توانید از نزدیک با زندگی روزمره مردمان جنوب آشنا شوید.

۵) شهر حریره

شهر حریره که تقریباً در ۱۱ کیلومتری کشتی یونانی کیش قرار دارد، یک مکان تاریخی مهم است که دارای بقایایی مانند مجموعه ساحلی، حمام، مسجد، کارگاه شیشه‌گری، قنات و عمارت جذاب است. این شهر در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی به‌عنوان میراث ملی شناخته شد و بازدید از آن رایگان است.

سرگذشت کشتی یونانی کیش؛ چرا به گل نشست؟

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های کیش که نماد خاص جزیره تبدیل شده است، کشتی یونانی کیش است. هرساله بازدیدکنندگان متعددی برای تماشای این جاذبه که در حال نابودی است، به کیش می‌آیند. داستانی شنیدنی پشت این کشتی تماشایی و به گل نشستن آن است که در این نوشته سعی کردیم به آن اشاره کنیم. اگر به کیش سفر کرده‌اید، به‌خصوص در هنگام غروب آفتاب، حتماً به تماشای این جاذبه خارق‌العاده بروید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق