واکنش طعنه‌آمیز بن‌زاید به تقاضای بی‌بی: از زلنسکی پول بگیر!


واکنش طعنه‌آمیز بن‌زاید به تقاضای بی‌بی: از زلنسکی پول بگیر!

حاکم امارات درخواست بنیامین نتانیاهو برای پرداخت کمک هزینه بیکاری به کارگران فلسطینی ساکن کرانه باختری را که رد کرده است.

حاکم امارات درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای پرداخت کمک هزینه بیکاری به کارگران فلسطینی ساکن کرانه باختری را که اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر حماس از ورود آن‌ها به خاک خود جلوگیری کرده بود، رد کرد.

به گفته این منابع، شیخ محمد بن زاید با کنایه به نتانیاهو گفت: «از زلنسکی پول بخواهید.»

به گزارش اکو ایران به نقل از آکسیوس، امتناع محمد بن‌زاید بر موضع بسیاری از کشور‌های عربی تأکید می‌کند که گفته‌اند هزینه حفظ وضعیت موجود در کرانه باختری و غزه پس از جنگ را پرداخت نمی‌کنند.

یک مقام اماراتی به آکسیوس گفت: «این تصور که کشور‌های عربی برای بازسازی و پرداخت صورت‌حساب برای آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، وارد می‌شوند، خیال واهی است.»

کمی پس از حمله حماس، دولت اسرائیل به بهانه امنیتی، مرز با کرانه باختری را بست. این بدان معناست که بیش از ۱۰۰۰۰۰ فلسطینی که در کرانه باختری زندگی می‌کردند، اما قبل از جنگ در اسرائیل کار می‌کردند، نمی‌توانستند وارد خاک اسرائیل شوند.

بدتر شدن اقتصاد فلسطین و افزایش بیکاری به دلیل جنگ، نگرانی‌ها را در میان نهاد‌های امنیتی اسرائیل و دولت بایدن مبنی بر اینکه چنین شرایطی می‌تواند منجر به تشدید تنش در کرانه باختری شود، افزایش داده است.

کابینه اقتصادی اسرائیل به رهبری بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطی ناسیونالیست، پیشنهاد وزارت دفاع اسرائیل مبنی بر اجازه ورود تعدادی از کارگران فلسطینی به اسرائیل را رد کرد.

با وجود فشار‌های نیرو‌های دفاعی اسرائیل و آژانس امنیتی شین بت، پس از تهدید اسموتریچ و سایر وزرای راستگرای افراطی به استعفا، نتانیاهو ترجیح داد این موضوع در کابینه امنیتی به رای گذاشته نشود.

نتانیاهو در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای این موضوع بدون نیاز به رویارویی با اعضای ائتلاف خود، تلاش کرد کشور‌های دیگر را راضی به پرداخت حقوق کارگران فلسطینی کند.

این مقام اسرائیلی و منبع آگاه گفت که نتانیاهو چند هفته پیش به محمد بن‌زاید رجوع و در رابطه با فلسطینیان درخواست کمک کرد.

بن‌زاید گفت که آماده کمک است، اما وقتی نتانیاهو به طور خاص از او پرسید که آیا امارات مایل است به کارگران فلسطینی پول بدهد، حاکم امارات متحیر شد. به گفته این منبع، بن‌زاید نمی‌توانست باور کند که نخست‌وزیر اسرائیل فکر می‌کند حاضر است برای مشکلی که به دلیل تصمیم اسرائیل برای عدم اجازه ورود کارگران ایجاد شده بود، هزینه بپردازد.

این مقام اسرائیلی و منبع آگاه گفت که او به نتانیاهو گفت که نمی‌تواند این کار را انجام دهد و سپس با طعنه به نخست‌وزیر اسرائیل پیشنهاد کرد که به جای آن به رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی مراجعه کند. محمد بن‌زاید گفت که زلنسکی پول زیادی از بسیاری از کشور‌ها دریافت می‌کند، بنابر این شاید بتواند به او کمک کند.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل و سفارت امارات در واشنگتن از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

نتانیاهو به طور علنی و خصوصی گفته است که اجازه نخواهد داد تشکیلات خودگردان فلسطین که در حال حاضر بر کرانه باختری حکومت می‌کند، پس از جنگ نقشی در غزه داشته باشد و او ایده تشکیل کشور فلسطینی را رد کرده است.

در عوض، نتانیاهو و دستیارانش وضعیتی را پیشنهاد کرده‌اند که در آن «نیرو‌های محلی» که با اسرائیل دشمنی ندارند، امور غیرنظامی غزه را اداره کنند، در حالی که ارتش اسرائیل کنترل امنیتی را حفظ می‌کند.

به گفته مقامات اسرائیلی و آمریکایی، آن‌ها همچنین می‌خواهند که امارات، عربستان سعودی و سایر کشور‌های عربی مسئول بازسازی غزه پس از جنگ باشند.

اما امارات متحده عربی علناً اعلام کرده که هزینه بازسازی غزه را پرداخت نخواهد کرد مگر اینکه بخشی از توافقی باشد که شامل تجدید روند صلح به رهبری ایالات‌متحده با مسیری به سوی راه حل دو کشوری باشد.

لانا نصیبه، سفیر امارات در سازمان ملل متحد، دسامبر گذشته به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «پیام بسیار واضح خواهد بود؛ ما باید شاهد یک طرح راه‌حل دو دولتی عملی باشیم، یک نقشه راه که قبل از صحبت درباره روز بعد و بازسازی زیرساخت‌های غزه جدی باشد.»

بازسازی غزه یک اقدام بزرگ خواهد بود. به گفته دفتر امدادرسانی سازمان ملل، بمباران اسرائیل باعث ویرانی جمعی شده است و تخمین زده می‌شود که حداقل نیم میلیون فلسطینی در این منطقه محصور خانه‌ای برای بازگشت پس از پایان جنگ نخواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


با بطری خالی نوشابه و آب معدنی کاردستی های جالب بسازید