سخنگوی دولت: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده بزودی ابلاغ می‌شود


سخنگوی دولت: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده بزودی ابلاغ می‌شود

سخنگوی دولت گفت: با توافقات خوبی که در دولت و مجموعه های دولتی صورت گرفت، آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نهایی شد و به زودی ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی دولت: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده بزودی ابلاغ می‌شود

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۹ دی) در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قیام خونین ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم گفت: پیرو دستور رئیس جمهور و پیگیری ها و جلسات معاون اول، تفاهم میان دولت و نظام بانکی حاصل شد و با تایید و ابلاغ شورای پول و اعتبار اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به حدود ۵ میلیون تومان در دوسال ابتدایی بازپرداخت این وام کاهش می یابد.

وی افزود: مطابق مصوبه جدید، ۱۶ساله‌ها هم گواهینامه موتور سیکلت‌های مندرج در جدول زیر را دریافت می‌کنند. در راستای تحقق دولت الکترونیک، تمام مراحل ثبت‌نام متقاضی به‌صورت برخط انجام می‌شود. به‌منظور فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، این ابلاغیه از یک سال دیگر اجرایی خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تاکید کرد:‌ با توافقات خوبی که در دولت و مجموعه های دولتی صورت گرفت آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نهایی شد و به زودی ابلاغ خواهد شد. آیین نامه خودرو های جدید نیز اصلاح شده و در خصوص خودروهای نو تسهیلاتی صورت گرفت و عموماً به سمت خودروهای برقی عمومی رفته‌ایم و تلاش شده کمک جدی به بازار خودرو باشد.

وی ادامه داد: ستاد بزرگداشت دهه فجر در دولت فعال شده، افتتاح طرح‌های متعددی پیشنهاد شده و در حال نهایی شدن است. البته طرح های تکمیل شده منتظر افتتاح در دهه فجر نخواهد ماند.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود از ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه صدور گواهینامه خبرداد.

وی افزود: اقساط وام نهضت ملی مسکن در دو سال ابتدایی زیر ۶ میلیون تومان کاهش یافت.

بهادری جهرمی درباره طرح های نیمه کاره و ناتمام گفت: دولت برنامه ریزی برای اولویت بندی برای اتمام این طرح‌ها را در دستور کار قرار داده است. طرح های که مورد نیاز بیشتر مردم باشند در اولویت قرار خواهند کرد. در سفرهای استانی رییس جمهور هم درباره این طرح بحث شده و اولویت ها نیز مشخص شده است.

وی درباره دیدار رییس جمهوری و فعالان سیاسی و احزاب گفت: این دیدارها همواره در دولت بوده ولی جلسه اخیر بیشتر رسانه ای شد و دولت هم به بحث انتخابات نگاه فراجناحی دارد و امیدواریم با تلاش همه احزاب و جریانات سیاسی شاهد انتخاباتی پرشور باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ سوال دیگری گفت: آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور راجع به صدور ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد نیز تصویب شد و خودروهایی که تا زمان ابلاغ آیین‌نامه در مناطق آزاد وارد شدند و جزو خودروهای ممنوعه نبودند، امکان واردات آن‌ها به سرزمین اصلی فراهم شد.ان‌شاءالله با این امور به تامین نیاز بازار خودرو و رقابتی شدن بازار کمک جدی می‌شود.

بهادری جهرمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون حادثه تروریستی کرمان گفت: مجددا این حادثه تروریستی را به خانواده های شهدا و مجروحین تسلیت عرض می‌کنم. با وجود اینکه گروهک تروریستی داعش وابسته به رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حادثه تروریستی را برعهده گرفته اما حادثه تروریستی کرمان ابعاد پیچیده سیاسی و امنیتی دارد.

وی افزود: با توجه به تصمیم گیری که در جلسه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته، مقرر شد دستگاه های امنیتی، نظامی و قضایی ابعاد مختلف حادثه را بررسی کنند. طبیعتاً باید منتظر ارائه گزارش نهایی از سوی آنها باشیم.

بهادری جهرمی در ادامه با بیان اینکه طرح هایی که در دهه فجر قرار است افتتاح شود در حوزه های راهسازی و سدسازی و مسکن و صنعتی و ... است، گفت: به محض نهایی شدن جزییات این طرح ها اعلام می شود. ۷ هزار همت برای تکمیل طرح های نیمه تمام اعتبار نیاز است دولت اولویت بندی آن‌ها را در دستور کار داده و طرح های بالای ۷۰ درصد و سپس بالای ۵۰ درصد پیشرفت، در اولویت قرار دارند، این اولویت بندی ها از زوایای مختلف بوده است.

وی ادامه داد: در سفر رییس جمهور به استان زنجان ورزشگاه ۱۵ هزار نفری این شهر علی رغم بالای ۹۰ درصد پیشرفت، سالهاست که متوقف مانده بود که پس از بازدید رییس جمهور از آن، در دستور کار تکمیل قرار گرفت. بخشی از اولویت بندی ها برای افتتاح پروژه ها به این صورت است.

سخنگوی دولت در زمینه تامین خودروهای عمومی درون شهری گفت: بر اساس برنامه زمان بندی ۲ هزار اتوبوس برقی درون شهری برای شهرداری تهران از چین خریداری می شود که دولت در تامین ارز آن همکاری با شهرداری را دارد علاوه بر آن امکان تولید داخل ۴ هزار اتوبوس برقی هم وجود دارد، در حوزه درون شهری تاکسی های برقی هم از طریق واردات و تولید داخل در دستور کار است ایستگاه های شارژ برق نصب شده است، منابع ارزی خودروهای برقی با همکاری شهرداری، وزارت صمت و بانک‌مرکزی تامین می‌شود. در حوزه برون شهری نیز، اعم از هواپیما، قطار و اتوبوس پیش بینی لازم برای تامین ناوگان اندیشیده شده است.

وی درباره سوال دیگری درباره دیدار اخیر رییس‌جمهور با احزاب تصریح کرد: شخص آقای رییس جمهور جلسات متعددی با فعالان سیاسی داشته است در نشست اخیر هم استقبال خوبی شد و نشست گرمی بود، با توجه به نقش احزاب و گروه های سیاسی در گرم تر کردن انتخابات امیدواریم این نشست ها در پرشورترکردن انتخابات پیش رو موثر باشد نگاه همدلانه و نقش احزاب مختلف در اعتلای ایران اسلامی، انگیزه حضور در انتخابات را برای مردم افزایش می دهد.

دبیر هیأت دولت در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد حضور بانوان در مناصب مدیریتی دولت سیزدهم گفت: نگاه دولت در انتصابات توجه به شایستگی های مدیریتی و پرهیز از نادیده گرفتن توانایی‌های بانوان در انتصابات مدیریتی است. زنان نیمی از جامعه هستند و حتما در عرصه های اجتماعی و علمی و اجرایی متناسب با شأن و توانایی های خود می توانند موثر باشند.

وی اضافه کرد: هرجا که زنان توانمند و شایسته برای تصدی مناصب مدیریتی در سطوح ملی و استانی باشند باید به آن‌ها اعتماد شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه هم‌اکنون بانوان بسیاری در جایگاه‌های مختلف مدیریتی از جمله معاون و دستیار رییس‌جمهور تا سفیر و دبیر ستادهای ملی مشغول به فعالیت هستند و دولت از پیشرفت و ارتقاء جایگاه ایشان استقبال می‌کند، تصریح کرد: رویکرد این دولت و شخص آقای رئیس جمهور این است که هیچ زن توانمندی نباید به خاطر زن بودن از مسؤلیت کنار زده شود. این رویکرد در قانون اساسی و قوانین عادی هم ملاحظه می‌شود.

وی افزود: دولت از ابتدا توجه ویژه‌ای به حضور بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی داشته است که برگزاری کنگره بانوان تأثیرگذار یکی از نمودهای آن است. امیدواریم که بتوانیم بیش از گذشته حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت عظیم بانوان ایرانی در دولت داشته باشیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری تاکید کرد: با توسعه فضایی که در طی دو سال و نیم اخیر صورت گرفته و پرتاب‌های فضایی متعددی که داشتیم، توانایی‌های فضایی ایران در حوزه های مختلف افزایش یافته است.

وی گفت: ما در مرکز فضایی ماهدشت تصاویر ماهواره ای با کاربردهای هواشناسی را روزانه دریافت می‌کنیم. این تصاویر در بحث هواشناسی و پیش بینی نیز قابل استفاده هستند. این اطلاعات در اختیار سازمان هواشناسی هست. مسئولین مربوطه از سازمان هواشناسی بارها از مرکز ماهدشت بازدید داشته اند و می توانند که این تصاویر را به صورت برخط در صورت نیاز بگیرند.

سخنگوی دولت بیان کرد: شاهد ثبات نسبی در بازارهای ارز و طلا هستیم در جنگ غزه و ایام کریسمس و مناسبت های مختلف خیلی ها پیش بینی افزایش ارز داشتند ولی دولت علاقه ای به این افزایش ها ندارد اگر کسی علاقه مند است که ارز بالا برود، بگوید فایده آن برای مردم چیست؟ اما با توجه به مدیریت خوب بانک‌مرکزی و آزاد شدن برخی منابع ارزی و هماری دستگاه های امنیتی در کمک به مدیریت بازار ارز، پیش بینی می شود کاهش تورم به ۱۵ درصد برسد، تورم بالا ظلم به جامعه کارگر است و اگر تورم کنترل نشود، متناسب سازی حقوق کارگران کمک چندانی به آنها نخواهد بود، مجلس هم در متناسب سازی حقوق ها با جهت گیری کاهش تورم و جلوگیری از پیش بینی غیر واقعی منابع در لایحه بودحه به ماهش تورم کمک خواهد کرد.

وی افزود: بخشی از تورم در جامعه، تورم انتظاری است و رسانه ها در این زمینه رسالت تاریخی در پیشگاه مردم را دارند تا این نوع تورم هم کنترل شود، زیان افزایش تورم از جیب همه مردم ایران کسر می شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه پدرخوانده داعش آمریکاست و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی از آمریکا جدا نیست، تصریح کرد: این موارد نشان می دهد که گروهک های تروریستی چیزی جز فرزندهای نامشروع رژیم صهیونیستی و آمریکا نیستند و هدف آنها ایجاد ناامنی در همه کشورهای منطقه است، این اتفاقات به افزایش وحدت مردم منطقه و شناخت دشمن از سوی مسلمانان می انجامد.

سخنگوی دولت در زمینه ساماندهی اتباع خارجی ساکن ایران گفت: لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت بیش از ۲ سال است که با هدف ایجاد همکاری ها و هماهنگی های فرابخشی به مجلس داده شده است ولی مورد توجه قرار نگرفت و معطل مانده است. البته وزارت کشور معطل این لایحه نمانده و دفتری فعال و سامانه ای به همین منظور ایجاد کرده است، مصوبه های مختلفی را هم بخش های متعدد دولت در زمینه ورود اتباع داشته اند. لذا؛ هم اتباعی که به صورت قانونی وارد کشور شده، ساماندهی می شوند و اطلاعاتی مانند محل اشتغال و اسکان آن‌ها ثبت می شود و هم آن دسته از اتباع که به طور غیر قانونی وارد می‌شوند برای استرداد ساماندهی می شوند.

وی ادامه داد: البته واقعیت این است که وقتی در کشورهای همسایه ما فضای امنیتی و شرایط نامطلوب زندگی به دلیل سال‌ها حضور آمریکایی ها شکل گرفته، وقوع ناامنی و برخی حوادث اجتناب ناپذیر است.

بهادری جهرمی درباره سوالی پیرامون ساماندهی بازار داخلی گفت: ساختار بازار داخلی مطلوب نیست و در قانون الحاق نظارت بر بازار محصولات کشاورزی از صمت به جهاد، کارشناسان می گویند نتیجه مثبتی نداشته است، در سال اول دولت، یکی از روسای کمیسیون های مجلس گفت طرحی در مجلس در زمینه تشکیل وزارت بازرگانی قرار دارد ولی این طرح متاسفانه مورد بررسی قرار نگرفت نهایتا قرار شد لایحه تشکیل سازمان بازرگانی داخلی و تنظیم بازار به مجلس برود که این لایحه تقدیم شد.

وی با اشاره به روندی که لایحه وزارت بازرگانی در مجلس طی کرد، افزود: امروز وضعیت مدیریت بازار مطلوب مردم نیست، سازوکار موجود هم سازمان دهی مناسبی نیست سه بار با روش های مختلف برای ایجاد یک سازوکار در مجلس تلاش کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم باید یک سازوکار مناسب طراحی شود تا این مطالبه به حق مردم پاسخ داده شود.

دبیر هیأت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره برنامه دولت برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات اظهار داشت: همه ارکان مکلف به تأمین مشارکت حداکثری مردم برای انتخابات هستیم و نگاه دولت این است مجلس قوی در کنار دولت قوی می‌تواند به پیشبرد امور کشور کمک کند.

وی اضافه کرد: دولت در جنبه فعالیت‌های فعالان سیاسی و احزاب، حامی فعالان سیاسی در چهارچوب قوانین جمهوری از همه جناح‌هاست و هم‌چنین با خدمت‌رسانی مناسب به مردم تلاش می‌کند ظرفیت بیشتری برای مشارکت پرشور فراهم کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: هرچه خدمت‌رسانی بیشتری به مردم صورت بگیرد، قیمت‌ها مهار شده و وضعیت معیشتی بهتر باشد مشارکت مردم هم بیشتر خواهد بود. تلاش دولت این است که مسیر به نحوی اصلاح شود تا امکان خدمت‌رسانی بیشتر به مردم فراهم شود. مشارکت پرشور منجر به مجلس قوی برای خدمت‌رسانی به خود مردم خواهد شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره برنامه دولت برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: همه ارکان مکلف به تأمین مشارکت حداکثری مردم برای انتخابات هستیم و نگاه دولت این است مجلس قوی در کنار دولت قوی می‌تواند به پیشبرد امور کشور کمک کند.

وی افزود: دولت در جنبه فعالیت‌های فعالان سیاسی و احزاب، حامی فعالان سیاسی در چهارچوب قوانین جمهوری از همه جناح‌هاست و هم‌چنین با خدمت‌رسانی مناسب به مردم تلاش می‌کند ظرفیت بیشتری برای مشارکت پرشور فراهم کند. هرچه خدمت‌رسانی بیشتری به مردم صورت بگیرد، قیمت‌ها مهار شده و وضعیت معیشتی بهتر باشد مشارکت مردم هم بیشتر خواهد بود.

دبیر هیات دولت تاکید کرد: تلاش دولت این است که مسیر به نحوی اصلاح شود تا امکان خدمت‌رسانی بیشتر به مردم فراهم شود. مشارکت پرشور منجر به مجلس قوی برای خدمت‌رسانی به خود مردم خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی پشت ماجرای حادثه تروریستی کرمان است، تصریح کرد: در اینکه رژیم صهیونیستی پدرخوانده گروهک‌های تروریستی است شکی نیست؛ وضعیت غزه هم حقیقت این رژیم را برای جهانیان نمایش داد.

سخنگوی دولت افزود: مشخص است که نیروی نظامی آمریکا قاتل سردار شهید سلیمانی است و اینکه داعشی که زاییده ایالات متحده آمریکاست، قاتل زائران شهید سلیمانی است. هدف این گروهک‌ها ناامنی کشورهای منطقه است و قبلاً این گروهک در کشورهای مختلف اقدامات تروریستی داشته‌اند. اتفاقاً این وقایع، اتحاد مردم منطقه بر استقامت در مقاومت را بیشتر خواهد کرد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: مشخص است که نیروی نظامی آمریکا قاتل سردار شهید سلیمانی است و اینکه داعشی که زاییده ایالات متحده آمریکاست، قاتل زائران شهید سلیمانی است. هدف این گروهک‌ها ناامنی کشورهای منطقه است و قبلاً این گروهک در کشورهای مختلف اقدامات تروریستی داشته‌اند. اتفاقاً این وقایع، اتحاد مردم منطقه بر استقامت در مقاومت را بیشتر خواهد کرد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت: امکان دریافت برخی انواع خاص از گواهینامه موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶سال به بالا، بعد از فراهم شدن مقدمات آن در دست رسیدگی است./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)