ساخت کوچکترین دستگاه طیف‌سنج جهان در یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی


یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به ساخت دستگاه “نانواسپکتروفتومتر” به عنوان کوچکترین دستگاه طیف‌سنج موجود در جهان شده است که در آزمایشگاه‌های شیمی و صنایع مختلف از جمله صنایع دارویی،‌ صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، نفت و گاز برای تحلیل رفتار محلول‌ها...

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به ساخت دستگاه “نانواسپکتروفتومتر” به عنوان کوچکترین دستگاه طیف‌سنج موجود در جهان شده است که در آزمایشگاه‌های شیمی و صنایع مختلف از جمله صنایع دارویی،‌ صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، نفت و گاز برای تحلیل رفتار محلول‌ها کاربرد دارد.

به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، فریدون حسن‌پور، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی الکترون پیشرو تحقیق با بیان این که محصولات این شرکت دانش‌بنیان در حوزه طیف‌سنجی در چند دوره به عنوان طرح برگزیده در نمایشگاه «ایران ساخت» شناخته شده اظهار داشت: این شرکت جزو نخستین شرکت‌هایی است که در حوزه طیف‌سنجی شروع به فعالیت کرده و دستاوردهای زیادی نیز در این حوزه داشته‌ایم؛ نتیجه کار در مرحله اول این بود که به کوچکترین دستگاه اسپکتروفتومتر دنیا دست پیدا کردیم که عنوان این دستگاه “نانواسپکتروفتومتر” است که در محدوده 390 تا 850 نانومتر با دقت 1 نانومتر عرضه شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه نانواسپکتروفتومتر با ابعاد 10 در 6 در 4 سانتیمتر مکعب – نزدیک به یک سوم نمونه‌های مشابه خارجی – کوچکترین دستگاه طیف‌سنج موجود در جهان است که با تکیه بر علم و توانایی متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است. این دستگاه علی‌رغم سایز کوچک، دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی است.

حسن‌پور با اشاره به قابلیت‌ها و ویژگی‌های متمایز و اصلی این دستگاه تصریح کرد: به‌کارگیری فناوری لامپ سرد جهت عدم تولید گرما در دستگاه، برخورداری از محدوده طول موج وسیع، ارسال اطلاعات از طریق کابل USB، قابلیت ارتباط فیبر نوری، امکان شارژ بی سیم، شارژ سریع از طریق کابلUSB، سه ساعت استفاده فقط با یک بار شارژ دستگاه، مصرف انرژی بسیار پایین، نرم افزار کاملاً پیشرفته، نمایش دمای داخل دستگاه، ثبت مدت کارکرد دستگاه در سخت افزار، ثبت مدت روشن بودن منبع نور، دارای سیستم خودکار عیب‌یاب سخت افزاری و دارای شماره سریال یکتا در داخل سخت افزار UID از ویژگی‌های این طیف‌سنج است.است.

وی ادامه داد: قابلیت‌های این دستگاه در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی، انتقال اطلاعات به صورت وایرلس است دوم به صورت وایرلس قابلیت شارژ را دارد و در مرحله سوم یک اپلیکیشن موبایل برای آن توسعه داده شده است تا علاوه بر لپتاپ و سیستم، برای کاربردهای متنوع، سفارشی‌سازی کنیم.

No tags for this post.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان