اختلال حافظه و راه های درمان آن


اختلال حافظه و راه های درمان آن

سوال: اختلال حافظه و راه های درمان آن چیست؟ پاسخ: به طور کلی به هر نوع اتفاق، حالت یا کاری که زندگی نرمال فرد را از سطح تعادل خارج کند و او را با مشکلاتی در زندگی فردی یا ارتباطات اجتماعی روبه‌رو کند به عنوان...

سوال: اختلال حافظه و راه های درمان آن چیست؟

پاسخ: به طور کلی به هر نوع اتفاق، حالت یا کاری که زندگی نرمال فرد را از سطح تعادل خارج کند و او را با مشکلاتی در زندگی فردی یا ارتباطات اجتماعی روبه‌رو کند به عنوان اختلال شناخته می‌شود. بنابراین هر نوع تغییری در حافظه که زندگی افراد را از حالت نرمال و طبیعی آن خارج کند، به عنوان اختلالات حافظه شناخته می‌شود.

برای آگاهی بیشتر از اختلال حافظه و راه های درمان آن به سراغ کلینیک تخصصی روانشناسی گروه همراه رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به کلینیک تخصصی روانشناسی گروه همراه، یا دریافت نوبت از کلینیک تخصصی روانشناسی گروه همراه، کلیک کنید.

اختلال حافظه و راه های درمان آن
علائم و نشانه های اختلال حافظه و فراموشی
دشواری در یادآوری اطلاعات جدید: شخص ممکن است تا اطلاعات جدید را به درستی به خاطر بیاورد، مثلاً فراموشی از خواندن یک مطلب تا لحظات بعد یا نمونه‌های مشابه دچار مشکل شود.
فراموشی از وقایع و جزئیات قبلی: شخص می‌تواند مشکلاتی در به یاد آوردن و روایت وقایع گذشته و جزئیات آنها داشته باشد، اغلب در مورد رویدادهای اهمیت زیاد یا خاطرات شخصی رخ می دهد.
مشکلات در توجه و تمرکز: افراد ممکن است دچار مشکلات در تمرکز و توجه باشند، که می‌تواند منجر به اختلال در یادگیری و یادآوری شود.
از دست دادن اشیا و جایگزین کردن آنها: شخص ممکن است اشیای روزمره را گم کند یا آنها را در مکان‌های ناشناخته قرار دهد و سپس نتواند آنها را پیدا کند.
مشکلات در برنامه‌ریزی و انجام وظایف روزمره: افراد ممکن است دشواری در برنامه‌ریزی و انجام وظایف روزمره خود، به خاطر فراموشی جزئیات یا مشکلات در توجه و تمرکز داشته باشند.
تکرار سوال‌ها و داستان‌ها: فرد ممکن است به طور مکرر سوال‌هایی را بپرسد که قبلاً پرسیده و پاسخ داده شده است. همچنین، ممکن است داستان‌ها و شرح‌ها را به طور تکراری دوباره تکرار کند.
علل اختلالات حافظه
سن
وراثت ژنتیکی – وراثت ژن های بیماری آلزایمر و هانتینگتون
ضربه
انقباض عروق و عروق مغزی
استفاده بیش از حد از الکل ها یا مواد مخدر یا مواد افیونی
اختلالات متابولیکی درمان نشده مانند دیابت
کمبود ویتامین مانند B12
بیماری های قلبی عروقی
تومورهای مغزی
رژیم غذایی ناسالم
استفاده از داروهای بیش از حد مانند استفاده از NSAID ها
اختلال حافظه و راه های درمان آن
اهمیت تشخیص اختلال حافظه
برخی از افراد سعی می کنند مشکلات حافظه را پنهان کنند و برخی از اعضای خانواده یا دوستان مشکلات حافظه فرد را جبران کنند، گاهی اوقات بدون اینکه بدانند با این اختلال سازگار شده اند. شناسایی یک علت برگشت پذیر اختلال حافظه، فرد را قادر می سازد تا درمان مناسب را دریافت کند. همچنین، تشخیص زودهنگام اختلالات شناختی خفیف، بیماری آلزایمر )
به زیادی کمک اختلال مرتبط یک یا درمان آن می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی