اعتراض برادر افشین یداللهی به استفاده بدون اجازه ترانه «بی قرار» در آلبوم گرشاسبی


اعتراض برادر افشین یداللهی به استفاده بدون اجازه ترانه «بی قرار» در آلبوم گرشاسبی

عدم رعایت کپی رایت از ترانه‌ها همچنان ادامه دارد و این بار اشعار مرحوم افشین یدالهی بدون اجازه روانه بازار شده است.

آلبوم جدید آرمان گرشاسبی به نام «از تو گفتم» به تازگی روانۀ بازار موسیقی گردیده و به نوعی اولین آلبوم مشترک ایشان پس از همکاری‌های سابق وی با گروه چارتار است. با شنیدن این آلبوم، اما شعری از زنده یاد دکتر افشین یدالهی در ترانه «بی قرار» به گوش می‌رسد که قبلا با صدای وحید تاج و با مجوز رسمی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده بود. به همین دلیل و با پیگیری‌های رسانۀ نقدِ هنری، به سراغ آرش یدالهی، برادر و صاحب امتیاز آثار مرحوم افشین یدالهی، رفتیم تا چگونگی این رخداد و برنامه‌های وی برای حل معضل کپی رایت جویا شویم.

دربارۀ مالکیت شعر «یک روز می‌آیی» برایمان بگویید.

در این باره می‌توانم اینطور پاسخ بگویم که اواخر سال ۱۳۹۷ محمدرضا عزیزی (آهنگساز آهنگ یک روز می‌آیی) برای این شعر با من تماس گرفتند و درخواست اجازۀ تولید این شعر با صدای آقای وحید تاج را از ما داشتند. پس از چند جلسه گفتگو بالاخره اجازۀ یک بار انتشار و با یک ملودی مشخص -توسط ایشان- را به ایشان تقدیم کردیم که اسناد آن هم موجود است. بعید می‌دانم قبل از این اتفاق هم این شعر توسط دکتر یدالهی به شخص دیگری واگذار گردیده باشد. بعد از این توافق نیز افراد دیگری جهت اخذ اجازۀ استفاده از این شعر به بنده رجوع کردند و پس از توضیحات ما مبنی بر توافقات صورت گرفته با آقای عزیزی از انتشار اثرشان حتی با وجودی که به ضبط کامل رسیده بودند صرف نظر کردند که این موضوع نشان از درک و تعهد اخلاقی‌ای است که در این حوزه وجود دارد.

پیشتر درباره حق مالکیت شعر با ارشاد نامه نگاری‌ای داشته اید؟

بله پدرم در همان سالی که برادرم (افشین یدالهی) از میان ما رفت نامه‌ای به ارشاد نوشتند و حق مالکیت اشعار را از اشخاص دیگر سلب کردند مگر با ارائه دست نوشته‌ای از خود زنده یاد یدالهی که تنها در این صورت وجاهت قانونی خواهد داشت. با همین توافق و اجازۀ انتشاری که به آقای عزیزی دادیم و بود که وزارت ارشاد هم اقدام به اخذ مجوز برای آن آهنگ کردند.

پس در حال حاضر مالکیت شعر یک روز می‌آیی با چه کسی است؟

خب مطمئنا مالکیت این شعر و تمامی اشعار دکتر یدالهی به ایشان تعلق دارد و متاسفانه به دلیل نبود ایشان است که مالکیت معنوی و مادی آثار ایشان بر عهدۀ بنده و خانوادۀ ایشان می‌باشد. این شعر هم برای یک انتشار و با خواننده و ملودی مشخص به آقای محمدرضا عزیزی واگذار گردیده ولاغیر.

چندین خواننده دیگر هم این شعر را درخواست کرده‌اند؟

بله. سه – چهار خواننده مطرح موسیقی و حتی چند خوانندۀ جوان هم این شعر را از ما درخواست کردند که با پاسخ رد ما مواجه شدند و با درک واگذاری پیشین خیلی مؤدبانه و حرفه‌ای از ادامه انتشار این کار صرف نظر کردند.

‌می‌توان گفت که انتشار بدون اجازه این ترک به نوعی توهین به این افرادی که با اخلاق حرفه‌ای این امر را پذیرفتند نیز هست، درست است؟

بله قطعا. اگر هر اثر هنری در هر زمینه و شاخه‌ای بدون اخذ رضایت صاحب یا صاحبان اثر منتشر شود کاری است غیر اخلاقی و غیر قانونی و امیدواریم که دیگر شاهد همچین اتفاقاتی نباشیم. امیدوارم که با انتشار این گفتگو، کسانی که دست به انتشار این شعر زده اند نسبت به جلوگیری از پخش این اثر و اخذ رضایت صاحبان مادی و معنوی این اثر اقدام کنند و در غیر این صورت تاکید دارم که ما نیز حق پیگیری حقوقی را برای خود محفوظ می‌داریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو