استرادیول چیست و چه کاربردی دارد؟


استرادیول چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید استرادیول که نام دیگر آن استرادیول والرات است نوعی استروژن (هورمون جنسی زنانه) است که بسیاری از فرآیندهای بدن را تنظیم می‌کند. این دارو هم به‌صورت قرص و قرص واژینال و هم به‌صورت آمپول تجویز می‌شود.

بسیاری از زنان زمانی که برای درمان مشکلات زنانه به پزشک مراجعه می‌کنند پزشک برای آن‌ها داروی استرادیول را تجویز می‌کند. اگر شما هم از آن دسته زنانی هستید که آشنایی با داروی استرادیول ندارید و می‌خواهید با موارد مصرف، مکانیسم اثر، عوارض و تمام اطلاعات مرتبط با این دارو آشنا شوید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

قبل از مصرف این دارو حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. همچنین می‌توانید مشاوره دارویی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

استرادیول چیست؟

استرادیول یا استرادیول والرات نوعی استروژن (هورمون جنسی زنانه) است که بسیاری از فرآیندهای بدن را تنظیم می‌کند. از کجا بفهمم مشکل هورمونی دارم؟ برای تشخیص این مشکل باید پزشک آزمایش تجویز کند. این دارو به‌صورت قرص خوراکی، ژل یا پچ موضعی، کرم واژینال و به شکل تزریقی موجود است. استرادیول برای درمان علائم یائسگی، مشکلات مرتبط با سطوح پایین استروژن، سرطان سینه و گاهی حتی سرطان پروستات در مردان استفاده می‌شود.

اسامی رایج داروی استرادیول:

  • ژل موضعی دیویژل ۵۰۰ میکروگرم
  • ژل موضعی اوستروژل ۰.۰۶٪ – ۸۰ گرم
  • قرص واژینال واژیفم ۱۰ میکروگرم
  • قرص استرادیول والرات ابوریحان ۲ میلی گرم
  • قرص واژینال واژیفم ۲۵میکروگرم
  • قرص استرادیول والرات ابوریحان ۱ میلی گرم
  • آمپول استراوال ۱۰میلی گرم/۱میلی لیتر -استرادیول والرات
استرادیول چیست و چه کاربردی دارد؟استرادیول برای درمان علائم یائسگی و سرطان سینه استفاده می‌شود.

نحوه مصرف استرادیول

قبل از این که مصرف داروی استرادیول را آغاز کنید باید بروشور را به‌دقت مطالعه کنید و توضیحاتی که پزشکتان ارائه داده را مدنظر بگیرید. در این بخش به نحوه مصرف رایج‌ترین اشکال استرادیول اشاره کرده‌ایم.

نحوه مصرف کرم واژینال استرادیول

نوعی از استرادیول وجود دارد که فقط مخصوص استفاده در واژن است و به هیچ عنوان نباید به‌صورت دهانی مصرف شود. قبل از استفاده، دستورالعمل روی بسته را به‌دقت بخوانید. سپس از اپلیکاتور مخصوصی که به همراه کرم ارائه شده استفاده کنید.

قبل و بعد از استفاده از کرم واژن استرادیول دست‌هایتان را بشویید. اپلیکاتور را با مقدار تجویز شده از کرم پر کنید. به پشت دراز بکشید، زانوهایتان را از هم فاصله دهید و آن‌ها را خم کنید. اپلیکاتور را وارد واژن کرده و پیستون را فشار دهید تا کرم داخل واژن ریخته شود. اپلیکاتور را با آب گرم و صابون به‌خوبی بشویید تا برای استفاده بعدی تمیز باشد.

نحوه مصرف قرص واژینال استرادیول

گاهی پزشک توصیه می‌کند که قرص استرادیول را همراه با غذا مصرف کنید، در این موقعیت دستورالعمل پزشک را دنبال کنید. در برخی شرایط دیگر نیز بسته به نوع مشکل بهتر است قرص مدتی قبل یا بعد از غذا به همراه آب مصرف شود.

چند بار در روز باید استرادیول مصرف کنی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر.

استرادیول چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه تزریق آمپول استرادیول

آمپول استرادیول باید به عضله تزریق شود و معمولا این تزریق هر ۲ تا ۴ هفته یک بار بسته به اختلال تحت درمان باید تکرار شود. پزشک می‌تواند به شما نحوه استفاده صحیح از دارو را آموزش دهد. استرادیول والرات باید توسط خود شخص تزریق شود. به همین خاطر باید دستورالعمل مصرف ارائه شده همراه با دارو را به‌دقت بخوانید و دنبال کنید. اگر سوالی داشتید یا به آموزش بیشتر در خصوص تزریق استرادیول نیاز داشتید، حتما از یک پزشک یا پرستار کمک بگیرید.

متن انگلیسی:
Do not use if the medicine has changed colors or has particles in it
ترجمه متن:
اگر دارو تغییر رنگ داده یا ذراتی در آن وجود دارد، از آن استفاده نکنید.

Drugs

موارد مصرف استرادیول (ژل و قرص استرادیول والرات برای چیست؟)

قرص استرادیول والرات و دیگر انواع این دارو به طور گسترده برای بیماری‌های هورمونی زنانه استفاده می‌شوند. اما این دارو گاهی در درمان بیماری‌های مردان هم موثر است. در اینجا به چند مورد از کاربردهای رایج این دارو پرداخته‌ایم:

۱. استرادیول برای تخمک گذاری

پزشک برای زنانی که قاعدگی‌های نامنظم دارند، داروی استرادیول تجویز می‌کند. استرادیول برای تولید و حفظ تخمک در تخمدان‌ها ضروری است. در طول چرخه قاعدگی، فولیکول‌های تخمدان‌ها استرادیول ترشح می‌کنند که باعث رخ دادن مجموعه‌ای از رویدادها می‌شود. این رویدادها منجر به افزایش هورمون لوتئینه کننده (LH) و در نتیجه تحریک تخمک‌گذاری می‌شوند (تخمک گذاری چیست؟).

۲. قرص استرادیول و لانه گزینی

استرادیول برای آماده‌سازی رحم جهت لانه‌گزینی ضروری است. اگر استرادیول بدنتان کم است و بدن نمی‌تواند به‌خوبی این مرحله را پشت سر بگذارد، پزشک قرص استرادیول را تجویز می‌کند.

۳. استرادیول برای پریود شدن

داروی استرادیول اثرات تحریک‌کننده روی روند تخمک‌گذاری و شروع قاعدگی دارد و گاهی برای پریود شدن تجویز می‌شود.

۴. آمپول استرادیول والرات برای قطع پریود (استرادیول برای قطع خونریزی)

در برخی مواقع حجم خونریزی پریود بیش از حد زیاد است به‌طوری‌که غیر قابل کنترل می‌شود. در این شرایط پزشک آمپول استرادیول والرات را تجویز می‌کند. نقش این آمپول بهبود وضعیت بافت آندومتر و ترمیم آن است. با ترمیم این بافت، شدت خونریزی و علائم پریود نیز کاهش پیدا می‌کند.

استرادیول چیست و چه کاربردی دارد؟استرادیول در درمان ریزش مو تاثیر دارد.

۵. استرادیول در درمان ریزش مو

داروی استرادیول می‌تواند به بهبود و درمان ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنتیک و درمان کم مویی جلوی سر خانم ها کمک کند. استرادیول یک شکل طبیعی از استروژن در بدن است و همچنین ماده‌ای است که معمولا در درمان جایگزینی هورمون تجویز می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، مدیریت سطح استروژن می‌تواند در رفع این نوع ریزش مو نقش مهمی داشته باشد، زیرا کاهش نسبت استروژن به تستوسترون می‌تواند باعث بروز این اختلال شود.

۶. استرادیول برای افزایش ضخامت آندومتر

استرادیول برای افزایش ضخامت آندومتر ضروری است. حال اگر پزشک متوجه شود که بدن بیمار استروژن کافی ندارد، یکی از اشکال داروی استرادیول را تجویز می‌کند. استرادیول خصوصا زمانی که به‌صورت کرم واژینال و پچ استفاده شود می‌تواند ضخامت آندومتر را بیشتر کند و کمک کند که بارداری موفقیت‌آمیز و بدون مشکلی داشته باشید.

۷. استرادیول برای انتقال جنین

استرادیول به آماده‌سازی آندومتر برای پذیرش جنین کمک می‌کند. این دارو در لقاح مصنوعی (IVF) و مراحل انجام ای وی اف نیاز طبیعی بدن به استروژن را تامین می‌کند و پوشش داخلی رحم را ضخیم می‌کند تا رحم برای لانه‌گزینی آماده شود. به همین خاطر قبل از لقاح مصنوعی معمولا آزمایش خون انجام می‌شود تا سطح استرادیول اندازه‌گیری شود.

سونوگرافی واژینال نیز حدود ۲ هفته پس از استفاده از استرادیول انجام می‌شود. این آزمایش‌ها تعیین می‌کنند که آیا آندومتر به اندازه کافی ضخیم شده که بتوان انتقال جنین را انجام داد یا نه. اگر سطوح استرادیول در محدوده ۳۰۰-۵۰۰ pg/mL باشد احتمال موفقیت‌آمیز بودن انتقال جنین و زنده به دنیا آمدن جنین بالاتر می‌رود.

۸. استرادیول برای ضخامت رحم

داروی استرادیول والرات عضلاتی که در ناحیه رحم، لوله رحم و گردن رحم هستند را تقویت می‌کند در نتیجه حرکت تخمک و باروری بدون مشکل را آسان‌تر می‌کند.

۹. قرص استرادیول والرات برای قبل بارداری

داروی استرادیول والرات به بهبود وضعیت و سلامت اندام‌های جنسی و داشتن چرخه‌های قاعدگی منظم کمک می‌کند. علاوه بر این، سبب ساخت عروق در آندومتر و حفظ ضخامت مناسب در این ناحیه نیز می‌شود و به این ترتیب بدن را برای بارداری آماده می‌کند‌.

۱۰. استرادیول برای مردان

در مردان نیز استرادیول نقش‌های زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حفظ سلامت استخوان‌ها، متابولیسم گلوکز و بهبود عملکرد مغز اشاره کرد. اما یکی از مهم‌ترین نقش‌های استرادیول برای مردان، کنترل سرطان پروستات و درمان پروستات بدخیم است. استروژن‌ها به سرکوب رشد تومور در سرطان پروستات کمک شایانی می‌کنند.

امروزه در جامعه پزشکی، موارد استفاده از استرادیول برای درمان سرطان پروستات در حال افزایش است. به این خاطر که استرادیول عوارض جانبی سایر داروهای تهاجمی و خطرناک که برای این نوع سرطان استفاده می‌شوند، ندارد و اثرگذاری بهتری نسبت به آن‌ها دارد.

استرادیول والرات و پسرزایی

داروی استرادیول والرات تاثیری روی تعیین جنسیت جنین ندارد و مصرف آن برای پسرزایی بی‌اثر است.

دوز مصرفی استرادیول

دوز استرادیول به شکل مصرفی آن و مشکلی که قصد درمان آن را دارید بستگی دارد. پزشک بعد از معاینه فیزیکی و بررسی نتایج آزمایش‌ها مشخص می‌کند که کدام نوع استرادیول برای شرایط شما مناسب است.

استرادیول والرات ۱ میلی گرم

استرادیول والرات ۱ میلی گرم برای کمبود هورمون استروژن در بدن و درمان اختلالاتی مثل نارسایی اولیه تخمدان، آتروفی واژن، هیپوگنادیسم و غیره کاربرد دارد. این دوز از استرادیول والرات همچنین برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان پس از یائسگی نیز استفاده می‌شود.

استرادیول چیست و چه کاربردی دارد؟قرص استرادیول والرات ۲ میلی گرم برای درمان علائم یائسگی تجویز می‌شود.

قرص استرادیول والرات ۲ میلی‌گرم (استرادیول والرات ۲ خارجی)

در صورتی که اختلالات نام‌برده شدید باشند و به دوز بالاتری از دارو نیاز باشد پزشک استرادیول والرات ۲ میلی گرم را تجویز می‌کند. این دوز همچنین برای درمان علائم وازوموتور در دوران یائسگی (همچون گرگرفتگی و عرق کردن شدید در طول شب) هم کاربرد دارد.

استرادیول ۱۰ آمپول

آمپول استرادیول ۱۰ یک نوع قوی از این دارو است که برای درمان کمبود استروژن شدید استفاده می‌شود. این دارو به تسکین و بهبود علائم یائسگی مانند خشکی و سوزش واژن کمک می‌کند و برای درمان بیماری‌هایی که با قرص قابل‌کنترل نیستند تجویز می‌شود.

عوارض داروی استرادیول

برخی از عوارض جانبی رایج استرادیول شامل این مواردند:

  • اسهال
  • معده درد
  • تغییرات خلق‌وخو
  • مشکلات خواب (بی‌خوابی)
  • علائم سرماخوردگی مثل گرفتگی بینی، درد سینوسی، گلودرد
  • افزایش وزن
  • سرگیجه
  • کمردرد
  • تیره شدن پوست یا ظهور بثورات پوستی
  • نازک شدن موی سر
  • خارش واژن یا ترشحات غیرمعمول از واژن

در موارد نادر بیماران نسبت به استرادیول واکنش آلرژیک نشان می‌دهند و علائمی مثل کهیر، تنفس دشوار و ورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو را تجربه می‌کنند. در شرایطی که علائم زیر را مشاهده کردید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • علائم حمله قلبی مثل درد یا فشار در قفسه سینه، گسترش درد به فک یا شانه، حالت تهوع، عرق‌کردن
  • علائم سکته مغزی مثل بی حسی یا ضعف ناگهانی (خصوصا در یک سمت بدن)، سردرد شدید و ناگهانی، اختلال در حرف زدن، مشکلات بینایی یا عدم توانایی برای حفظ تعادل
  • علائم لخته‌شدن خون مثل از دست دادن ناگهانی بینایی، درد شدید در ناحیه قفسه سینه، احساس تنگی نفس، سرفه خونی، درد یا احساس گرما در یک یا هر دو پا
  • زردی (زرد شدن پوست یا چشم)
  • مشکلات حافظه، سردرگم بودن، رفتارهای غیرمعمول
  • خونریزی غیرمعمول از واژن و درد لگن
  • ایجاد یک توده در سینه
استرادیول چیست و چه کاربردی دارد؟

بعد از مصرف استرادیول دچار لکه بینی شدی؟ برای بررسی دقیق مشاوره بگیر.

قرص استرادیول والرات و لکه بینی

مصرف منظم و طولانی‌مدت داروی استرادیول ممکن است باعث شود که در فاصله بین دو پریود دچار لکه بینی شوید.

عوارض قرص استرادیول والرات برای انتقال جنین

مصرف داروی استرادیول خطری برای انتقال جنین ندارد، در عوض به انجام شدن درست و بدون نقص این پروسه کمک می‌کند. با این حال این زنان ممکن است عوارض جانبی متداول استرادیول مثل حالت تهوع، سرگیجه، کمردرد و غیره را تجربه کنند.

موارد احتیاط و منع مصرف استرادیول

در صورت داشتن موارد زیر از استرادیول استفاده نکنید:

  • خونریزی واژینال که علت آن تشخیص داده‎ نشده‌است.
  • بیماری کبد
  • اختلال خونریزی
  • سابقه حمله قلبی، سکته مغزی، لخته خون
  • سابقه ابتلا به سرطان سینه، رحم، دهانه رحم یا واژن. به این خاطر که مصرف استرادیول ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم و دیگر انواع سرطان‌های زنانه را افزایش دهد.

در حین استفاده از این دارو باید معاینات فیزیکی و ماموگرافی منظم داشته باشید و پزشک باید به‌صورت ماهانه سینه‌هایتان را از نظر وجود توده معاینه کند.

متن انگلیسی:
This medication is not approved for use in children
ترجمه متن:
این دارو برای استفاده در کودکان تایید نشده است.

Clevelandclinic

قرص استرادیول والرات برای بارداری

اگر باردار هستید از استرادیول استفاده نکنید. اگر در طول درمان با استرادیول باردار شدید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. استرادیول عملکرد موثری برای آماده کردن رحم برای بارداری یا لقاح مصنوعی دارد؛ اما بعد از باردار شدن‎ نباید استفاده شود. به این خاطر که ممکن است سبب بروز عوارض جانبی در زنان باردار شود.

تداخلات دارویی استرادیول

گاهی اوقات استفاده هم‌زمان از چند دارو خطرناک است. برخی از داروها می‌توانند روی میزان جذب سایر داروهایی که مصرف می‌کنید تاثیر بگذارند که این وضعیت ممکن است خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد یا اثربخشی داروها را کاهش دهد.

استرادیول والرات نیز ممکن است با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد. این شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. پس برای جلوگیری از تداخلات دارویی، در مورد تمام داروهایی که به‌تازگی مصرف آن‌ها را شروع یا متوقف کرده‌اید به پزشک اطلاع دهید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • مهارکننده‌های آروماتاز ​​ (مانند آناستروزول، اگزمستان، لتروزول)
  • فزولینتانت
  • فولوسترانت
  • اسپمیفن
  • رالوکسیفن
  • تاموکسیفن
  • تورمیفن
  • ترانگزامیک اسید

اطلاعات دارویی استرادیول

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی استرادیول را مشاهده کنید.

اسامی رایج داروییتداخلات داروییعوارض جانبی
ژل موضعی دیویژل ۵۰۰ میکروگرممهارکننده‌های آروماتازسرگیجه
ژل موضعی اوستروژل ۰.۰۶٪ – ۸۰ گرمفزولینتانتحالت تهوع
قرص واژینال واژیفم ۱۰ میکروگرمترانگزامیک اسیدمعده درد
قرص استرادیول والرات ابوریحان ۲ میلی گرمتاموکسیفنافزایش وزن
قرص واژینال واژیفم ۲۵میکروگرمرالوکسیفناسهال
قرص استرادیول والرات ابوریحان ۲ میلی گرماسپمیفنخارش واژن
آمپول استراوال ۱۰میلی گرم/۱میلی لیتر -استرادیول والراتفولوسترانتترشحات غیرعادی از واژن
تورمیفنبی‌خوابی
اطلاعات دارویی استرادیول

مکانیسم اثر استرادیول

داروی استرادیول به گیرنده‌های استروژنی در سیتوپلاسم متصل می‌شود. در نتیجه می‌تواند میزان تولید برخی از پروتئین‌ها، DNA و RNA را در بافت‌های مورد نظر بالا ببرد. همچنین سطح ترشح GnRH از هیپوتالاموس را کم می‌کند و به این ترتیب سطح آزاد شدن LH و FSH از غده هیپوفیز را نیز کم می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

داروی استرادیول یکی از داروهای قوی است که پزشکان برای اکثر مشکلات هورمونی و دیگر اختلالات تجویز می‌کنند. زنانی که با مشکلات مرتبط با قاعدگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند یا دچار ریزش موی هورمونی شده‌اند و مردانی که دچار سرطان پروستات هستند باید برای تجویز یک داروی موثر و قوی به پزشک مراجعه کنند. در این شرایط بسته به مشکل فرد، پزشک یک شکل از داروی استرادیول را برای او تجویز می‌کند.

حتما پیش از مصرف این دارو با دکتر متخصص زنان مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو هم استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش سوزی در هتل پارسیان کوثر تهران