چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟


چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

باس ۴۲۹ که با پیشرانهٔ ۷ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ در کمتر از ۱۴۰۰ دستگاه ساخته شد، امروز حدود نیم میلیون دلار قیمت دارد. آنچه در این مطلب می‌خوانید: فورد موستانگ باس ۴۲۹ و شجره‌نامهٔ مسابقه‌ایارائهٔ پرفورمنس نسکار در جادهتغییرات...

باس ۴۲۹ که با پیشرانهٔ ۷ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ در کمتر از ۱۴۰۰ دستگاه ساخته شد، امروز حدود نیم میلیون دلار قیمت دارد.

فورد موستانگ نیازی به معرفی ندارد. این یکی از نمادین‌ترین ماسل کارهای آمریکایی تاریخ محسوب می‌شود اما باس ۴۲۹ را می‌توان یکی از قابل‌احترام‌ترین و کلکسیونی‌ترین مدل‌های این ماشین دانست. با ریشه در مسابقات نسکار، برخورداری از یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی تاریخ فورد و تعداد ساخت بسیار محدود، عجیب نیست که کلکسیونرها و علاقه‌مندان به فورد، باس ۴۲۹ را یکی از نمادین‌ترین موستانگ‌های تاریخ می‌دانند.

همچنین بخوانید:

فورد موستانگ باس ۳۵۱ مدل ۱۹۷۱، یک جواهر کمیاب و ارزشمند

نگاهی به باس ۳۰۲ یکی از خاص‌ترین نسخه‌های نسل اول موستانگ

فورد موستانگ باس ۴۲۹ و شجره‌نامهٔ مسابقه‌ای

در سال ۱۹۶۹، فورد می‌خواست موتور ۴۲۹ یا ۷ لیتری V8 خود را به مسابقات نسکار برده و با مغلوب کردن پیشرانه‌های همی V8 موپار، بر این مسابقات سلطه پیدا کند. برای دریافت جواز حضور در نسکار اما باید ۵۰۰ نمونه از این پیشرانه در خودرویی جاده‌ای ارائه و به خریداران عادی عرضه می‌شد. برای این کار، موستانگ انتخاب شد و به ساخت نسخهٔ باس ۴۲۹ انجامید. هرچند این یکی از گران‌ترین موستانگ‌های تاریخ بود اما با فروش بیش از ۵۰۰ دستگاهی که موردنیاز بود، در بازار موفق عمل کرد.

چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

ارائهٔ پرفورمنس نسکار در جاده

طبق اعلام فورد، این پیشرانهٔ ۷ لیتری بلوک بزرگ، ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که حتی هنوز هم اعداد قابل‌توجهی محسوب می‌شوند اما خروجی واقعی موتور بیش از این ارقام بود. برای شتاب باس ۴۲۹ در منابع مختلف اعداد متفاوتی اعلام شده و برخی مدعی هستند که این خودرو می‌توانست در کمتر از ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد اما منابع بیشتری به عدد ۶.۵ ثانیه اشاره کرده‌اند.

چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

تغییرات عمده برای نصب نیروگاه عظیم

برای نصب این پیشرانهٔ عظیم‌الجثهٔ ۷ لیتری V8 در سینهٔ کوچک موستانگ، به تغییراتی اساسی نیاز بود. در اواخر دههٔ ۶۰، فورد با خطوط تولید مختلف در کارخانه‌هایی در سراسر جهان، روزانه صدها خودرو تولید و به بازار عرضه می‌کرد. به همین دلیل، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روال روزانهٔ این کارخانه‌ها، فورد تصمیم گرفت فرایند ساخت باس ۴۲۹ را به شرکت دیگری واگذار کند. بدین منظور، فورد شرکت مهندسی کار کرافت را انتخاب کرد. نصب این موتور روی موستانگ اما کار ساده‌ای نبود زیرا باید نقاط اتصال تعلیق جابجا می‌شد و فضای داخل کاپوت بیشتر می‌شد تا امکان نصب موتور بزرگ ۴۲۹ فراهم شود.

چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

شرکت مهندسی کار کرافت اما برای انجام این پروژهٔ سخت انتخاب خیلی مناسبی بود زیرا رابطهٔ خوبی با فورد داشت و به توسعه و ساخت GT40 مسابقه‌ای هم کمک کرده بود. این شرکت برای جای دادن موتور بزرگ در سینهٔ موستانگ، محل اتصال کمک‌فنرها به زیر محفظهٔ پیشرانه را جابجا کرد، عرض گلگیرهای داخل کاپوت را کمتر کرد و پایه‌های تعلیق جلو را به‌منظور فراهم شدن فضای کافی برای منیفولد اگزوز بزرگ‌تر اصلاح کرد.

چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

تولید بسیار محدود

هرچند برای تأیید حضور موتور ۴۲۹ در نسکار ساخت تنها ۵۰۰ نمونهٔ جاده‌ای نیاز بود اما به دلیل استقبال خریداران، فورد مدت بیشتری باس ۴۲۹ را به تولید رساند. این نسخه در سال ۱۹۶۹ به بازار عرضه و در این سال ۸۵۹ دستگاه از آن ساخته شد. برای بهره‌برداری بیشتر از این فرصت، فورد در سال ۱۹۷۰ نیز ۵۰۰ دستگاه دیگر از باس ۴۲۹ تولید کرد و مجموع تعدادی که از این موستانگ ساخته شد به ۱۳۵۹ دستگاه رسید. نمونه‌های مدل ۱۹۷۰ از دماغهٔ فیس‌لیفت بهره می‌بردند و دریچهٔ روی کاپوت آن‌ها هم مشکی‌رنگ بود درحالی‌که این دریچه در مدل ۱۹۶۹ همرنگ بدنه بود. با اینکه باس ۴۲۹ در بازار همچنان محبوبیت زیادی داشت اما هزینهٔ بالای تولید و قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر باعث خاتمهٔ تولید آن در سال ۱۹۷۰ شد.

چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

قیمت امروز موستانگ باس ۴۲۹

ارزش امروزی باس ۴۲۹ بسته به عوامل مختلف بسیار متفاوت است. نمونه‌های بی‌نقصی که مطابق با شرایط استاندارد بازسازی شده‌اند، با قیمت‌های بالایی خریدوفروش می‌شوند اما نمونه‌های دست‌کاری شده ارزش کمتری دارند. قیمت برخی نمونه‌های بکر این خودرو که کاملاً فابریک بوده و بازسازی نشده‌اند حتی به نیم میلیون دلار هم می‌رسد که باس ۴۲۹ را به یکی از باارزش‌ترین ماسل کارهای کلاسیک تبدیل می‌کند.

چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

رکورد گران‌ترین باس ۴۲۹ در اختیار یک نمونهٔ قرمزرنگ است که چند سال پیش با قیمت شگفت‌انگیز ۶۰۹ هزار دلار فروخته شد. ارزش این موستانگ طی یک دههٔ اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است زیرا درحالی‌که در سال ۲۰۱۳ یک نمونهٔ مدل ۱۹۶۹ با کارکرد تنها ۱۵۶ کیلومتر با قیمت ۲۸۶ هزار دلار فروخته شد، در اوایل امسال نمونه‌ای در وب‌سایت حراجی Bring A Trailer با قیمت ۴۱۰ هزار دلار به فروش رسید.

چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت رفع شد