وارث لورآل؛ اولین زن 100 میلیاردی دنیا


وارث لورآل؛ اولین زن 100 میلیاردی دنیا

فرانسوا بتانکور مایرز، ثروتمندترین زن جهان، پس از مرگ مادرش، لیلیان بتانکور در سال ۲۰۱۷ وارث امپراتوری عظیم لورآل شد.

در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۳ «فرانسوا بتانکور مایرز»، وارث امپراتوری لورآل، به لطف افزایش ارزش سهام این ابرشرکت آرایشی که از مادرش به او به ارث رسیده، تبدیل به اولین زن دنیا شد که بیش از صد میلیارد دلار ثروت دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، فرانسوا بتانکور مایرز، ثروتمندترین زن جهان، پس از مرگ مادرش، لیلیان بتانکور در سال ۲۰۱۷ وارث امپراتوری عظیم لورآل شد و همچون مادرش که تا زمان فوتش در سال ۲۰۱۷ عنوان ثروتمندترین زن جهان را به خود اختصاص داده بود، این عنوان را از آن خود کرد.

برند لورآل در سال ۱۹۰۹ توسط اوژن شولر، پدربزرگ بتانکور مایرز، برای تولید و عرضه رنگ مویی که خودش اختراع کرده بود، تاسیس شد. این شرکت که در منطقه اودوسن، در حومه شمال غربی شهر کلیشی مستقر شده و دهه هاست توسط مدیرانی خارج از خانواده اداره می‌شود، تبدیل به غول جهانی اعجاب‌انگیزی به ارزش ۲۴۱ میلیارد یورو در بورس پاریس شده است. فرانسوا و خانواده اش با در اختیار داشتن حدود ۳۵‌درصد از سهام لورآل، تنها سهامدار عمده شرکت هستند و به گفته شاخص میلیاردر‌های بلومبرگ، افزایش ارزش همین سهام هم باعث شد که ثروت فرانسوا در اواخر سال گذشته ۲۸.۶ میلیارد دلار افزایش یابد و از صد میلیارد دلار عبور کند و در جایگاه دوازدهمین ثروتمند جهان بماند. او هم‌اکنون معاون هیات مدیره برند لورآل است و دو پسرش هم جزو مدیران شرکت هستند.

انتقال ثروت پُر دردسر

فرانسوا رابطه پرفراز و نشیبی با مادرش داشت. لیلیان که معمولا ثروتمندترین فرد فرانسه لقب می‌گرفت، ارتباط نزدیکی با رهبران فرانسه و حضور پررنگی در رسانه‌ها داشت. او اواخر عمرش گرفتار نزاعی علنی با تنها فرزندش فرانسوا شد که عکاس برجسته‌ای را به سوء استفاده از زوال ذهنی مادرش متهم کرده بود. ماجرا به دعوی حقوقی برمی گردد که از یک منازعه خانوادگی به یک رسوایی سیاسی تبدیل شد و بر محوریت این می‌چرخید که آیا مادر سالخورده قابلیت مدیریت ثروت خانواده را دارد یا نه. در سال ۲۰۱۱ دادگاهی در فرانسه رای به ابتلای لیلیان به نوعی زوال عقل داد و کنترل ثروت و درآمدش را به فرانسوا سپرد و یکی دیگر از اعضای خانواده را هم مسوول رسیدگی به سلامت جسمی و روحی لیلیان کرد.

لیلیان یک‌بار در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت‌: «دخترم می‌توانست کمی صبور باشد و صبر کند تا خودم بمیرم، نه اینکه هر کاری از دستش برمی آید انجام دهد که زودتر بمیرم.»

بتانکور مایرز ۷۰ ساله به انزواطلبی معروف است. او شخصیت گوشه گیری دارد و تنهایی را به شرکت در رخداد‌های اجتماعی که بسیاری از ثروتمندان جهان برپا می‌کنند ترجیح می‌دهد. او روزهایش را به مطالعه کتاب و نواختن پیانو می‌گذراند و مولف دو کتاب است. فرانسوا بتانکور مایرز اولین زنی است که به ثروتی بیش از صد میلیارد دلار دست یافته و این موفقیت، دستاورد بزرگ دیگری برای غول مد و آرایش فرانسه است.

البته او ریاست هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خانوادگی خود، تتیس، را هم بر عهده دارد که سهام لورآل متعلق به آن است. همسر او، ژان پی‌یر مایرز مدیرعامل این شرکت است و این دو در سال ۲۰۱۶ شرکت تابعه سرمایه‌گذاری تتیس‌ای اس آ. اس. (Tethys Invest SAS) را تاسیس کردند که در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که قابلیت رقابت با لورآل را ندارند.

تاریخچه لورآل

در سال ۱۹۰۹، اوژن شولر، شیمی دان جوانی که روح کارآفرینانه‌ای داشت، شرکتی را تاسیس کرد که بعد‌ها به گروه لورآل تبدیل شد. همه چیز با یکی از اولین رنگ‌هایی شروع شد که او اختراع و تولید کرد و به آرایشگران پاریس فروخت. بنیان‌گذار خانواده با این کار اولین حلقه از ریسمانی را به وجود آورد که هنوز که هنوز است دی ان‌ای این برند را تشکیل می‌دهد و آن چیزی نیست جز تحقیق و نوآوری در خدمت زیبایی. سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۷ معرف دوران سرنوشت ساز برند لورآل برای تبدیل شدن به برند باعظمت امروز است.

شرکت به دستور فرانسوا دال، رئیس هیات مدیره، قدم در راه توسعه بین‌المللی گذاشت و با ادغام چند برند استراتژیک آغازگر دوران باشکوهی از رشد شد و محصولات چشمگیری عرضه کرد. در این دوران شعار شرکت این بود: «فرصت‌های جدید را غنیمت بشمار.» سال ۱۹۸۷ چارلز اسفیک، نخبه حوزه تحقیق و توسعه جانشین فرانسیس دال شد و به دلیل سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه گروه در حوزه تحقیق و توسعه، لورآل به رشد چشمگیرش شهره شد. در کنار تلاش‌های گروه برای تحقیق و توسعه، عرضه محصولات استراتژیک بود که نه تن‌ها تاریخ ساز شدند، بلکه بر حسن شهرت برند هم افزودند و راه را برای درخشش این غول اعجاب‌انگیز باز کردند.

تغییرات توزیع ثروت

لورآل در دهه پیش از همه‌گیری ویروس کرونا به سرعت رشد کرد و پیش رفت. اما در بحران پاندمی که مردم بیشتر در قرنطینه بودند و عمده درآمدشان را خرج وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده می‌کردند و استفاده لوازم آرایشی شان کاهش یافته بود، آسیب دید. هرچند پس از پاندمی کرونا که مصرف‌کنندگان به خرید وسایل لوکس روی آوردند، با جهش تندی به میدان مسابقه بازگشت و در حال حاضر بهترین عملکرد بورسی خود در چند دهه گذشته را تجربه می‌کند؛ به گونه‌ای که روز‌های آخر سال گذشته، سهام آن در پاریس به سطح بی سابقه‌ای رسید و رکورد زد. طبق گفته تحلیلگران، سهام این شرکت قابلیتش را دارد که در طول سال آینده ۱۲‌درصد دیگر هم رشد کند، زیرا تنوع محصولات و تنوع جغرافیایی شرکت نشان دهنده انعطاف پذیری آن است.

البته بتانکور مایرز تنها کسی نیست که ثروتمندتر شده است. در سالی که بحران مخارج زندگی کشور‌های سراسر دنیا را تحت‌تاثیر قرار داده، روی هم رفته ثروت میلیاردر‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در میان ۵۰ ثروتمند برتر جهان، ۱۲ نفر در سال ۲۰۲۳ ضرر کردند، اما مابقی شاهد رشد سرمایه بودند. پانصد ثروتمند اول جهان هم ۷۷‌درصد ثروتمندتر شدند و سهم افزایش سرمایه بعضی از آن‌ها به طرز غیرقابل تصوری زیاد بود. البته بتانکور مایرز به‌رغم صدمیلیاردی شدن همچنان فاصله چشمگیری با همتای فرانسوی خود، برنارد آرنو دارد که با ۱۷۹ میلیارد دلار دارایی، در جایگاه دومین ثروتمند جهان قرار دارد. آقای آرنو پایه گذار LVMH بزرگ‌ترین گروه لوکس جهان است که برند‌های معتبری همچون فندی و لوئی ویتون را شامل می‌شود.

ثروتمندترین زنان جهان

خبر تبدیل شدن فرانسوا به اولین زن صد میلیارد دلاری جهان، بار دیگر توجه‌ها را سمت ثروتمندترین زنان دنیا و تاثیرات چشمگیرشان جلب کرد. ۱۰ زن ثروتمند جهان که در پیشرفت حوزه‌های مختلف نقش بسزایی دارند، نمونه‌هایی از قدرت، استعداد و اقتدار زنان در دنیای کسب و کار و فعالیت‌های اجتماعی هستند که با مساعدت‌های خود در حوزه‌های فرهنگی، انسانی، و اقتصادی نیز به پیشرفت جوامع کمک کرده اند. لیست ثروتمندترین زنان جهان هر ساله توسط مجله فوربس به روزرسانی می‌شود. این زنان با ثروت چشمگیر و حضور تاثیرگذارشان در عرصه‌های گوناگونی همچون اقتصاد، صنعت، فناوری، زیبایی و خیریه فعالیت می‌کنند و آثار ماندگاری برجای می‌گذارند. ۱۰ زن ثروتمند جهان از دید فوربس عبارتند از:

۱- فرانسوا بتانکور مایرز: وارث امپراتوری لورآل با ثروت بیش از صد میلیارد دلار که برای سومین سال پیاپی ثروتمندترین زن جهان شناخته شد.

۲- جولیا کوچ: بیوه دیوید کوچ که در کنار سه فرزند بالغش، مالک ۴۲‌درصد از صنایع کوچ است.

۳- آلیس والتون: وارث امپراتوری والمارت که سال گذشته جایگاه دومین زن ثروتمند جهان را به خود اختصاص داده بود و امسال سومین زن ثروتمند جهان است. نکته جالب توجه، جابه جایی جایگاه جولیا کوچ و آلیس والتون در لیست ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است.

۴- ژاکلین مارس: او و برادرش جان مارس هر کدام مالک تقریبا یک‌سوم از غول چند‌ملیتی مارس هستند که برند‌های شکلات معتبری همچون m m و اسنیکرز را زیر چتر خود دارد. این شرکت مادر در سال ۱۹۱۱ توسط پدربزرگشان فرانک مارس پایه‌گذاری شده. ژاکلین با یک پله صعود نسبت به سال قبل در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

۵- میریام ادلسون و خانواده: بیوه شلدون ادلسون، جمهوری‌خواه بسیار بانفوذی که در انتصاب و عزل مقامات بلندپایه سیاسی نقش بسیار موثری داشت و پس از درگذشت همسرش در سال ۲۰۲۱ مالک تقریبا ۵۰‌درصد از سهام «لاس وگاس سندز» شده و امسال نسبت به لیست سال گذشته فوربس دو پله صعود کرده است.

۶- رافائلا اپونته دیامنت: رافائلا و همسرش در سال ۱۹۷۰ کمپانی MSC را با یک کشتی پایه گذاری کردند. این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان است. رافائلا امسال به جمع ۱۰ زن ثروتمند جهان پیوسته است. او تا سال گذشته همراه با همسرش در لیست فوربس ارزیابی می‌شد، اما امسال به واسطه نوسازی متد‌های ارزیابی فوربس و جداسازی میلیاردر‌ها از یکدیگر، جداگانه ارزیابی شدند.

۷- سوزان کلاتن: او مالک ۱۹‌درصد از کمپانی خودروسازی آلمانی، بی‌ام دبلیو است و نسبت به سال گذشته یک پله در لیست صعود کرده. مادرش، سومین زن «هربرت کواندت» افسانه‌ای بود که بی‌ام‌دبلیو را از ورشکستگی نجات داد.

۸- جینا رینهرت: سرمایه دار استرالیایی که رئیس هیات‌مدیره شرکت معدن و کشاورزی گروه کاوش هنکوک است این کسب و کار را از پدرش لانگ هنکوک به ارث برده. به‌رغم اینکه ثروت او از مارس ۲۰۲۲ غالبا به علت سقوط قیمت سنگ‌آهن ۱۱‌درصد کاهش یافته و موقعیتش در لیست نسبت به سال گذشته دو پله تنزل کرده، همچنان ثروتمندترین فرد استرالیاست.

۹- مکنزی اسکات: همسر سابق جف بزوس که به دنبال جدایی شان در سال ۲۰۱۹ مالک چهار‌درصد از آمازون شد. نکته شایان توجه در خصوص مکنزی این است که با سرعت سرسام آوری در حال خیرات ثروتش است، به طوری که از جایگاه چهارمین زن ثروتمند جهان در سال گذشته به جایگاه نهم رسیده و تا اینجا بیش از ۱۴ میلیارد دلار از ثروتش را به حدود ۱۶۰۰ سازمان خیریه بخشیده است.

۱۰- آیریس فونتبانا و خانواده: ثروتمندترین زن در آمریکای لاتین، بیوه چیلین تیکون آندرونیکو لوکسیس است که امپراتوری معدنی برپا کرد و از سال ۲۰۰۵ به این سو آیریس و دو پسرش مالک شرکت هستند.

این زنان، هر یک با داشتن تجربه، استعداد، و تاثیرگذاری در حوزه‌های مختلف، نمایانگران پیشرفت و توسعه زنان در دنیای امروز هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو