ساخت انسولین هوشمند توسط دانشمندان


ساخت انسولین هوشمند توسط دانشمندان

انسولین هوشمند با یکبار تزریق در هفته می‌تواند جایگزین چندین تزریق روزانه شود.

ساخت انسولین هوشمند توسط دانشمندان

به گزارش راهبرد معاصر؛ محققان یک انسولین هوشمند آهسته رهش تولید کرده‌اند که به سطوح گلوکز خون پاسخ می‌دهد تا با کاهش قند خون کنترل یک هفته‌ای را فراهم کند. این انسولین جدید که روی موش و خوک آزمایش شده، این امکان را برای بیماران دیابتی فراهم می‌آورد تا ۱ بار درهفته انسولین تزریق کنند.

نیاز به چندین بار تزریق روزانه انسولین برای دیابتی‌ها اذیت کننده است. هدف از درمان جایگزینی انسولین حفظ سطح طبیعی گلوکز خون (BG) است، به طوری که دیابتی‌ها معمولاً در خط باریکی بین هیپوگلیسمی (قندخون پایین) و هیپرگلیسمی (قندخون بالا) قرار می‌گیرند، که هر دو می‌توانند مشکلات سلامتی جدی ایجاد کنند.

اکنون، محققان چینی، یک تزریق انسولین هوشمند را توسعه داده‌اند که یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد و به قندخون پاسخ می‌دهد.

کمپلکس جدید انسولین تزریقی که در یک مدل موش دیابتی نوع ۱ آزمایش شد، یک انبار به اندازه نخود (نوعی دارو با رهش آهسته) در زیر پوست ایجاد کرد و سطح انسولین خون را در سطح پایه ثابت و سطح قندخون را در حد طبیعی حفظ کرد.

محققان دریافتند که تزریق گلوکز به موش ها، که باعث افزایش قندخون می‌شود، باعث ترشح انسولین می‌شود تا گلوکز افزایش یافته را در عرض دو ساعت اصلاح کند. اگر قندخون به حالت عادی برگردد، سیگنال بازخورد منفی برای کاهش سرعت آزادسازی انسولین می‌فرستد.

ژن گو، نویسنده مسئول این مقاله گفت: مطالعه فعلی نشان می‌دهد که این فرمول جدید دارای خواص آزادسازی انسولین طولانی‌مدت و پاسخگو به گلوکز است. این می‌تواند سطح قند خون را در یک پ خوک ۳۰ کیلوگرمی پ برای بیش از یک هفته حفظ کند.

محققان قصد دارند پیش از شروع آزمایشات بالینی، زیست سازگاری طولانی مدت این یافته را ارزیابی کنند. نتایج این مطالعه در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است. / نیواطلس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید