نامه ایران به شورای امنیت به مناسبت سالگرد ترور حاج قاسم سلیمانی


نامه ایران به شورای امنیت به مناسبت سالگرد ترور حاج قاسم سلیمانی

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: ایران حق مشروع خود را برای پاسخگویی و محاکمه عاملات ترور شهید سلیمانی محفوظ می‌دارد.

نامه ایران به شورای امنیت به مناسبت سالگرد ترور حاج قاسم سلیمانی

به گزارش راهبرد معاصر؛ امیرسعید ایروانی، نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد به مناسبت چهارمین سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه رسمی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، و همراهانش در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ توسط ایالات متحده در فرودگاه بین المللی بغداد، عراق، در نامه‌ای به شورای امنیت مواضع ایران را بیان کرد.
متن این نامه به شرح زیر است:

۱) همانطور که در مکاتبات قبلی ما به وضوح بیان شد، سرلشکر قاسم سلیمانی در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ هنگام بازدید از عراق به درخواست رسمی دولت عراق، توسط ایالات متحده ترور شد. این اقدام تروریستی به دستور مستقیم رئیس جمهور وقت ایالات متحده انجام شد.
۲) این اقدام تروریستی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و یک اقدام ناصواب بین‌المللی و ناقض تعهدات بین‌المللی ایالات متحده است. بر اساس قوانین بین المللی، ایالات متحده مسئول ارتکاب این جنایت مذموم است. جمهوری اسلامی ایران حق مشروع خود را بر اساس حقوق بین الملل برای پیگیری مراحل قانونی با هدف پاسخگویی و محاکمه عاملان، سازمان دهندگان و حامیان این اقدام مذموم تروریستی حفظ می‌کند.
۳) به غیر از ایالات متحده، همه کسانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به هر وسیله‌ای به آن‌ها کمک، حمایت و یا به هر نحوی دیگر کمک و حمایت کرده اند، مسئولیت مشارکت خود در ارتکاب این جنایت تروریستی را بر عهده دارند. در نتیجه، آن‌ها باید به خاطر نقش مستقیم یا غیرمستقیم خود در این اقدام مذموم تروریستی پاسخگو و محاکمه شوند.
۴) رژیم اسرائیل نیز در این جنایت بزرگ دست داشت. نقش رژیم صهیونیستی به طور رسمی توسط رئیس اطلاعات نظامی رژیم سابق اسرائیل تایید شد و وی به صراحت اعلام کرد که "اطلاعات اسرائیل نقشی" در این ترور داشته است و آن را "دستاورد" قابل توجه و یکی از دو ترور مهم در دوران تصدی خود توصیف کرد. جمهوری اسلامی ایران قبلاً در نامه مورخ ۳ ژانویه ۲۰۲۲ (S/۲۰۲۲/۵) به مسئولیت رژیم صهیونیستی در این ترور اشاره کرده است. علاوه بر این، ایالات متحده از پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان به همراه برخی از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه برای اجرای این عملیات تروریستی استفاده کرد.
۵) شایان ذکر است که سرلشکر قاسم سلیمانی در حمایت از مردم و دولت‌های کشور‌های منطقه از جمله جمهوری عربی سوریه و جمهوری عراق در تلاش‌های هماهنگ آن‌ها علیه گروه‌های تروریستی نقش محوری ایفا کرد. تلاش‌های متعهدانه او که بنا به درخواست صریح این کشور‌ها انجام شد، قدردانی گسترده مردم و مقامات مربوطه را به همراه داشت و عناوین معتبری مانند قهرمان مبارزه با تروریسم و ژنرال صلح را برای او به ارمغان آورد. ترور وی در خدمت منافع مشترک ایالات متحده، رژیم اسرائیل و سازمان‌های تروریستی مختلف در منطقه از جمله داعش بود. این گروه‌های تروریستی نه تنها این جنایت را تایید کردند، بلکه از آن به عنوان "یک اقدام الهی" به نفع برنامه‌های خود یاد کردند.
۶) مایلم تاکید کنم که نیرو‌های مسلح ایران قاطعانه متعهد به پیگیری مسیری هستند که شهید سلیمانی در حمایت فعالانه از ملت‌ها و دولت‌های منطقه، بنا به درخواست آن‌ها، در تلاش برای نابودی گروه‌های تروریستی تحت حمایت خارجی در منطقه ما ترسیم کرده است. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...