خروج ماموران صلحبان سازمان ملل در مالی


خروج ماموران صلحبان سازمان ملل در مالی

اقتصادنیوز : پس از یک دهه فعالیت، ماموران صلحبان سازمان ملل امروز به حضور خود در کشور مالی پایان می‌دهند و از این کشور آفریقایی خارج می‌شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نیروهای صلحبان سازمان ملل موسوم به (مینوسما) در سال ۲۰۱۳ در پاسخ به شبه‌نظامیان طوارق در قسمت شمالی مالی مستقر شدند و با کشته شدن حدود ۳۱۰ صلحبان، بعد از لبنان به دومین گروه مرگبار سازمان ملل در جهان بدل شد.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، در فصل تابستان کشور مالی به سازمان ملل گفت که ۱۲ هزار صلحبان این سازمان باید این کشور را ترک کنند و شورای امنیت سازمان ملل به خروج این هیئت رای داد.

نیروهای صلحبان از ماه‌ها قبل روند خروج را سپری می‌کردند و آخرین ضرب‌الاجل برای خروج کامل این نیروها ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) بوده است.

«القاسم وانه» رئیس نیروهای صلحبان سازمان ملل در مالی با انتشار بیانیه‌ای گفت: شکافی بین آنچه که ما موظف به انجام آن بودیم و توانستیم انجام دهیم وجود دارد. ما کارهای زیادی انجام دادیم اما آنها پایین‌تر از انتظارات و نیازها بود.

این هیات حافظ صلح در حالی کارش را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد که پیش از آن فرانسه مداخله‌ای نظامی را با هدف بیرون راندن شورشیان افراطی که سال قبل از آن چند شهر کوچک و بزرگ در شمال مالی را تصرف کرده بودند، رهبری کرد. هیات صلحبانی مینوسما هم اکنون تقریبا ۱۲ هزار سرباز به اضافه حدود ۲۰۰۰ مامور پلیس و افسر دیگر در اختیار دارد.

مالی در سال ۲۰۱۳ از فرانسه، حاکم سابق استعماری خود، درخواست کمک نظامی کرد. ارتش فرانسه به بیرون راندن شورشیان در مالی از شهر تیمبوکتو و دیگر مراکز تجمعشان در شمال این کشور کمک کرد اما آنها در جاهای دیگر دوباره جمع شده و شروع به حمله به ارتش مالی و متحدانش کردند و به سمت جنوب پیشروی کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی