واردات 20 قلم کالای اساسی به کشور


واردات 20 قلم کالای اساسی به کشور

براساس آمار گمرک در ۹ ماه سال جاری، ۲۸ میلیون و ۷۳۷ هزار تن کالای اساسی وارد کشور شده است.

واردات 20 قلم کالای اساسی به کشور

به گزارش راهبرد معاصر؛ براساس گزارش رسمی گمرک جمهوری اسلامی ۲۰ قلم کالای اساسی که از ارز نیمایی استفاده کرده‌اند در ۹ ماه امسال به وزن ۲۸ میلیون و ۷۳۷ هزار تن و به ارزش ۴۸ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار وارد کشور شده‌اند که این میزان از نظر وزنی ۶.۰۴ درصد و از نظر ارزش ۱۲.۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

براساس این گزارش، ۲۰ قلم کالا شامل ذرت، روغن خوراکی جامد و مایع، دانه‌های روغنی، برنج، گندم، جو، کنجاله سویا، کود شیمیایی، لاستیک سنگین، شکر، گوشت قرمز، کاغذ چاپ، خمیر کاغذ، چای خشک، گوشت قرمز سبک گرم، حبوبات، سموم شیمیایی، گوشت مرغ، انواع بذر و کاغذ روزنامه هستند.

طبق این گزارش، ذرت بیشترین حجم واردات کالا‌های اساسی را به خود اختصاص داده که به وزن ۷ میلیون و ۲۳۵ هزار تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۴ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۱۸ درصد و از لحاظ ارزش ۱۳.۹ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین دومین قلم کالا‌های اساسی وارداتی شامل روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع خام به وزن یک میلیون و ۳۶۶ هزار تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی ۲۰.۲ درصد رشد کرده و از لحاظ ارزشی ۳.۸ درصد رشد کرده است.

همچنین سومین قلم مربوط به انواع دانه‌های روغنی به وزن ۲.۲ میلیون تن و به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار بوده است که از نظر وزنی ۱۰.۴ درصد و از لحاظ ارزش ۲.۵ درصد رشد داشته است.

واردات برنج در ۹ ماه سال جاری ۸۱۸ هزار تن به ارزش ۹۶۱ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۴۲ درصد کاهش داشته و از لحاظ ارزش ۵۰.۴ درصد افت کرده است.

قلم دیگر مربوط به گندم است که ۲.۲ میلیون تن گندم به ارزش ۹۲۳ میلیون دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۲۹.۸ درصد و ارزشی ۳۵ درصد کاهش داشته است.

جو به عنوان کالای اساسی به وزن ۱.۸ میلیون تن به ارزش ۶۷۳ میلیون دلار وارد کشور شده که از لحاظ وزنی ۳۴.۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۶.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کنجاله سویا به وزن ۹۸۵ هزار تن و به ارزش ۶۲۳ میلیون دلار وارد کشور شده که از لحاظ وزن ۳۴ درصد و ارزش ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در مورد شکر خام ۴۴۲ هزار تن به ارزش ۲۷۸ میلیون دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۵۹ درصد و از نظر ارزشی ۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گوشت قرمز سرد مربوط به دام سنگین ۵۳ هزار تن به ارزش ۲۳۶ میلیون دلار وارد کشور شده که از لحاظ وزن ۴۹ درصد و ارزشی ۵۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

چای خشک به وزن ۳۰ هزار تن و به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار در سال جاری وارد شده که از لحاظ وزنی ۶ درصد و ارزشی ۶۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گوشت قرمز سبک گرم ۲۲ هزار تن به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار وارد کشور شده است، همچنین گوشت مرغ به وزن ۲۸ هزار تن و به ارزش ۶۴ میلیون دلار وارد کشور شده که از لحاظ وزن ۴۶.۶ درصد و از نظر ارزش ۳۱.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. / فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا