33 درصد ایرانی‌های بالای 30 سال به پر فشاری خون مبتلا هستند


33 درصد ایرانی‌های بالای 30 سال به پر فشاری خون مبتلا هستند

معاون وزیر بهداشت با اشاره به همکاری هلال احمر و بسیج در اجرای طرح پویش ملی سلامت، گفت: ۳۳ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در کشور دچار پرفشاری خون هستند.

حسین فرشیدی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: جمعیت بالای ۱۸ سال کشور ۵۴ میلیون نفر برآورد می‌شوند که سعی داریم تا در ۱۰ روز باقی مانده از زمان اجرای طرح پویش ملی سلامت غربالگری دیابت و فشارخون بالا، همه آن‌ها در این طرح شرکت داده شوند.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این غربالگری شرکت کردند و روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر غربالگری می‌شوند و حدود ۵۰۰ هزار نفر پرفشاری خون و نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر مشکوک به دیابت هستند و باید آزمایش تخصصی‌تر بدهند تا در مورد بیماری آن‌ها به یقین برسیم و سپس پرونده الکترونیک سلامت برای آن‌ها تشکیل شود و تحت مراقبت قرار گیرند.

فرشیدی با بیان اینکه ۱۸۲ شهر در برنامه سلامت خانواده حضور دارند، گفت: با تکمیل این برنامه در شهرها، موضوع ارجاع استاندارد بیمار از سطح یک به بالاتر انجام می‌شود و هر زمان احساس شود نظام شبکه بهداشتی در تشخیص بیماری‌ها دچار کمبود شود، پویش‌های مشابهی هم اجرا خواهد شد.

پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در سراسر کشور اجرا می‌شود تا وضعیت افراد بالای ۱۸ سال از نظر بیماری‌های فشارخون و دیابت مورد غربالگری قرار گیرد و وزارت بهداشت قصد دارد برای همه شرکت کنندگان در این طرح ملی پرونده سلامت ایجاد کند.

آن طور که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آغاز این پویش اعلام کرده بود، اگر ۷۰ درصد جامعه آماری مورد نظر در این پویش مشارکت کنند، این پویش به اهداف خود رسیده است.

ابوالفضل باقری منفرد٬ معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز گفت: آموزش پزشکی ایران در سطح بالایی است. طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، پذیرش در رشته پزشکی و دندان پزشکی وجود دارد؛ اما برای افزایش بیش از ۴۸۰۰ دانشجو از سال گذشته بودجه ای به ما نرسیده است.

وی بیان کرد: برای افزایش ظرفیت پزشکی نیاز به فضای آموزشی، تخت آموزشی، خوابگاه و امکانات رفاهی داریم. مبلغی بابت افزایش ظرفیت پزشکی پرداخت نشده است. در رشته‌های فوق تخصی ۴۵۷ صندلی پس از تکمیل ظرفیت پر شده است و کمبودها مربوط به سال های قبل است.

وی افزود: در صندلی‌های دستیاری در برخی از رشته‌ها صندلی خالی به دلیل سختی و نظام پرداخت نامناسب است.

33 درصد ایرانی‌های بالای 30 سال به پر فشاری خون مبتلا هستند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو