کشف تقویم 2000ساله


کشف تقویم 2000ساله

باستان‌شناسان با کاوش در چین بقایای یک مقبره باستانی به همراه تقویم ۲۰۰۰ ساله را کشف کردند.

باستان‌شناسان در چین مجموعه مرموزی از قطعات چوبی مستطیل‌شکل را کشف کردند که به یک تقویم نجومی باستانی مرتبط است. این اشیاء در داخل یک مقبره ۲۰۰۰ ساله در جنوب غربی این کشور کشف شدند.

هر یک از این ۲۳ تکه چوب که عرض آن‌ها ۲.۵ سانتی‌متر و طول آن‌ها ۱۰ سانتی‌متر است، مرتبط با یک نوع تقویم نجومی چین باستان است که در «دودمان شانگ» (از ۱۶۰۰ پیش از میلاد تا ۱۰۴۵ پیش از میلاد) ابداع شده است.

به گزارش لایوساینس، باستان‌شناسان معتقدند یکی از این تکه چوب‌ها نشانگر سال جاری و ۲۲ مورد دیگر برای نشان دادن سال‌های مختلف استفاده می‌شده است.

سوراخ‌هایی که در گوشه‌های هر یک از این تکه چوب‌ها وجود دارد، نشان می‌دهد این تکه چوب‌ها به همدیگر متصل شده بودند. با این حال کارشناسان هنوز نمی‌توانند تشخیص دهند این تقویم چوبی چطور مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این نخستین‌بار است که چنین اشیائی در یک مقبره باستانی یافت می‌شود. البته نوشتن اعداد و متن روی تکه‌های چوب یا بامبو قبل از اختراع کاغذ در چین رایج بود.

باستان‌شناسان گفتند که در اوایل سال جاری در مقبره‌ای در منطقه وولونگ، در حدود ۱۴۰۰ کیلومتری جنوب غربی پکن، آثار تاریخی دیگری نیز کشف شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»