آسیب خفیف سر هم احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد


آسیب خفیف سر هم احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد

به گفته محققان، هر گونه آسیب سر حتی خفیف، خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک را در فرد افزایش می‌دهد.

محققان گزارش می‌دهند که داشتن صدمات متعدد این خطر را افزایش می‌دهد، حتی بیشتر از شدت یک آسیب مغزی تروماتیک شدید (TBI).

دکتر «هالی السر»، نویسنده این مطالعه و متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: «مطالعه ما نشان داد کسانی که دو یا چند ضربه به سر، از جمله آسیب‌های خفیف سر را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک بعدی هستند. یافته‌ها بر اهمیت مداخلات بهداشت عمومی برای کاهش خطر آسیب به سر، و همچنین اقداماتی با هدف پیشگیری از سکته مغزی در میان افرادی که آسیب قبلی به سر داشته اند، تاکید می‌کند.»

سکته مغزی ایسکمیک، شایع‌ترین نوع سکته مغزی، به دلیل انسداد عروق خونرسان به مغز ایجاد می‌شود. TBI می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

برای مطالعه ارتباط با سکته مغزی، محققان داده‌های بیش از ۱۲۸۰۰ بزرگسال را تجزیه و تحلیل کردند. هنگامی که این مطالعه در سال ۱۹۸۷ شروع شد، گروه آسیبی به سر یا سکته مغزی نداشتند.

بیش از ۲۱۰۰ نفر از این افراد در طول ۳۰ سال بعد دچار آسیب سر شدند که حدود ۷۳ درصد آن‌ها خفیف بودند.

بیش از ۱۴۰ نفر سکته مغزی ایسکمیک داشتند.

محققان دریافتند افرادی که آسیب به سر داشتند ۳۲ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک بودند. خطر سکته مغزی ایسکمیک در افرادی که دو یا چند ضربه به سر داشتند، در مقایسه با افرادی که آسیبی به سر نداشتند، ۹۴ درصد بیشتر بود.

به گفته نویسندگان این مطالعه، این امر بر اهمیت پیشگیری از آسیب‌های سر تأکید می‌کند.

تحقیقات گذشته نشان داده است که TBI ممکن است با آسیب رساندن به رگ‌های خونی کوچک در مغز، سلول‌های پوشش دهنده رگ‌های خونی و لایه داخلی شریان‌ها، خطر سکته مغزی را افزایش دهد. این آسیب می‌تواند جریان خون در مغز را مسدود یا کند کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلوع خدا