قرص ارتعاشی ممکن است با ایجاد احساس سیری جلو پرخوری را بگیرد


قرص ارتعاشی ممکن است با ایجاد احساس سیری جلو پرخوری را بگیرد

ایتنا - همه آن‌هایی که رژیم می‌گیرند، می‌دانند هرقدر هم در آشپزی مبتکر و چیره‌دست باشید، باز هم هیچ چیز مثل غذاهای چرب و شیرین به آدم انرژی و هیجان نمی‌دهد؛ اما به نوشته نشریه گاردین، مصرف یک قرص ارتعاشی پیش از صرف غذا در فرد احساس سیری پدید می‌آورد.


پژوهشی که هنوز روی انسان انجام نشده، نشان می‌دهد که خوک‌ها ۳۰ دقیقه بعد از مصرف قرص وایبز (Vibes) نسبت به زمانی که از این قرص استفاده نکردند، به‌طور میانگین ۴۰ درصد غذای کمتری خوردند و آهسته‌تر چاق شدند.

نام وایبز مخفف محرک بایوالکترونیک ارتعاشی بلعیدنی (Vibrating Ingestible BioElectronic Stimulator) است. پژوهشی که روی خوک‌ها انجام شد، گویای آن است که این ارتعاش‌ها گیرنده‌های معده را فعال و ورود غذا به معده را شبیه‌سازی می‌کند. درنتیجه از طریق عصب واگ (واگوس) علامت‌هایی به هیپوتالاموس مغز ارسال می‌شود و سطح هورمون‌های مختلف افزایش می‌یابد. این امر موجب احساس سیری می‌شود و هورمون‌هایی را که حس گرسنگی ایجاد می‌کنند، کاهش می‌دهد.

این گروه می‌نویسد: «تصور ما چنین است که قرص وایبز باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از صرف غذا، با معده خالی مصرف شود تا همان ابتدای صرف غذا در فرد احساس سیری به وجود آورد.»

باتری که داخل این کپسول (قرص) جاسازی شده و این ارتعاش‌ها را به وجود می‌آورد، زمانی فعال می‌شود که اسید معده غشای اطراف کپسول را حل کند.

قرص ارتعاشی ممکن است با ایجاد احساس سیری جلو پرخوری را بگیرد


به گفته این پژوهشگران، این قرص‌ تقریبا به اندازه یک قرص بزرگ ویتامین است و درمانی غیرتهاجمی و موقت، بدون نیاز به جراحی کاهش وزن، محسوب می‌شود که در نهایت همراه با سایر مواد زائد جامد از بدن دفع می‌شود.

با این حال پیشنهاد می‌کنند قرص‌های کاشتنی تولید شود که بتواند در معده بماند تا درصورت نیاز به ادامه درمان، مصرف مکرر آن‌ها کمتر شود.

جووانی تراورسو، دانشیار موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) و نویسنده این پژوهش، گفت: «در این قرص از داروهایی که عوارض جانبی حاد ایجاد می‌کنند، استفاده نشده است.»

به‌تازگی و بعد از بروز حالت تهوع در اثر مصرف قرص‌های لاغری مانند ویگووی، هیجان استفاده از آن‌ها فروکش کرده است.

نوو نوردیسک، شرکت پشتیبان ویگووی، یکی از سرمایه‌گذاران این پژوهش درباره قرص ارتعاشی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک