برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد


برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

برنامه‌های هفته پژوهش مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با شعار «مسئله شناسی کلید نوآوری و پیشرفت» از لغایت آبان ماه سال ۱۴۰۲ به اجرا درآمد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، به مناسبت هفته پژوهش و با اجرای برنامه‌های متنوع در مراکز کانون استان اردبیل، اهمیت پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی در توسعه دانش برای اعضای کودک و نوجوان تبیین شد.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره یک کانون اردبیل

با حضور ۶۰ نفر از اعضای نوجوان طرح کانون مدرسه، برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک کانون اردبیل برگزار شد.

در این ویژه برنامه که در روز ۲۱ آذرماه اجرا شد، ابتدا لیلا فرید مربی مسئول مرکز با معرفی هفته پژوهش، با اشاره به موضوع مساله شناسی، به تشریح اهمیت فعالیت‌های تحقیقاتی پرداخته و مراحل یک تحقیق و پژوهش را برای اعضا بیان کرد.

در ادامه مربی فرهنگی مرکز نیز با معرفی کتاب «زندگینامه و خدمات علمی فرهنگی استاد بابا صفری» و خوانش بخشی از این کتاب، حاضران را با زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی این مولف و تاریخ‌نگار اردبیلی آشنا کرد.

معرفی کتاب‌های علمی، پخش فیلم دانا و مانا می پرسند و بازدید از نمایشگاه کتاب‌های مرجع از جمله فعالیت‌هایی بود که در این روز انجام گرفت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره ۴ کانون اردبیل

هم‌زمان با هفته‌ی پژوهش، اعضای مرکز شماره‌ی ۴ کانون اردبیل با رادین اکبرپور، نوجوان نخبه‌ی اردبیلی دیدار و گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، در این نشست که روز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ برپا شد، اعضای فعال مرکز طی گفتگو با این نوجوان و پژوهشگر ۱۲ ساله اردبیلی، با فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی وی آشنا شدند.

در این برنامه اعضای مرکز در حالی از موفقیت‌ها، کسب عناوین مختلف علمی و ابداعات رادین اکبرپور آگاهی یافتند که وی با اشاره بر برنامه‌ریزی، به استفاده مناسب و پربار از اوقات خود تأکید کرد.

گفته می‌شود این نخبه اردبیلی که در کلاس هفتم مشغول به تحصیل است دارای عنوان‌های مختلف ازجمله عضو انجمن شیمی ایران، باشگاه نخبگان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل، شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری اردبیل، عضو مدرسین پژوهش سرای آیت الله مروج اردبیلی می‌باشد.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون اصلاندوز

از برنامه‌های هفته پژوهش مراکز کانون استان اردبیل، کارگاهی با عنوان «تحقیق چیست؟ محقق کیست؟» با حضور اعضای دختر در مرکز فرهنگی هنری اصلاندوز برگزار کرد.

در این کارگاه مربی مسئول مرکز، در خصوص مراحل انجام پژوهش و تحقیق با اعضا صحبت کرده و با معرفی تعدادی از کتاب‌های علمی و پژوهشی، اطلاعات لازم را برای چگونگی جمع‌آوری، مرتب کردن، دسته‌بندی و نتیجه‌گیری یافته‌های پژوهش ارائه کرد.

همچنین درکارگاهی که با عنوان «گیاهان بومی و دارویی منطقه من» برگزار شد، اعضا با خواص چند نمونه از گیاهان دارویی که در مناطق شهرستان اصلاندوز می‌روید، شدند.

بر اساس این گزارش، نمایش پویانمایی «کشاورز و ربات» و بحث و گفتگو درزمینه‌ی تاثیر اختراعات در زندگی انسان‌ها، معرفی کتاب «در برابر باد می‌ایستم» و طراحی و اجرای چند فعالیت سرگرم‌کننده بر اساس محتوای این کتاب، معرفی شخصیت‌های علمی و معرفی چند عنوان کتاب علمی، از دیگر برنامه‌های اجراشده در طول ایام هفته پژوهش در کانون اصلاندوز بود.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون انگوت

فعالیت‌های گرامیداشت هفته پژوهش با عنوان «من یک کاوشگر هستم» در مرکز فرهنگی هنری کانون انگوت برگزار شد.

افسانه سادات مزین مربی مسئول کانون انگوت در گزارش خود عنوان کرد: در هفته پژوهش باهدف تقویت نگاه جستجوگری و ترویج فرهنگ پژوهش در بین اعضای مرکز، در قالب مسابقه بیست آزمایش ساده‌ی علمی انجام شد که اعضا در این رقابت ضمن معرفی آزمایش خود و کاربرد آن به سوالات حاضران پاسخ دادند و شرکت‌کنندگان نیز در حین اجرای این آزمایشها به گزارش‌نویسی از مشاهدات خود پرداختند.

همچنین در برنامه‌ای دیگر اعضا در کارگاه دنیای شگفت‌انگیز زیر میکروسکوپ که باهدف معرفی میکروسکوپ، اجزا و کاربرد آن اجرا شد، مشاهده اجسام از جمله بافت پوست پیاز توسط این دستگاه را تجربه کردند.

شایان ذکر است در این مناسبت با حضور اعضای طرح کانون مدرسه از مدرسه ۲۲ بهمن، درباره نحوه انجام یک پژوهش بحث و گفتگو شده و چند عنوان کتاب علمی نیز معرفی شد.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون بیله‌سوار

ویژه‌برنامه دانشمندان کوچک از سری فعالیت‌های هفته پژوهش، روز شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲، در کانون بیله سوار اجرا شد.

در شروع برنامه مژگان بهنژاد مربی مرکز با ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت پژوهش و تحقیق و تأثیر آن در پیشرفت علمی جامعه و همچنین کسب موفقیت‌های فردی، به معرفی هفته پژوهش پرداخته و از اعضا خواست تا مطالعه کتاب‌های علمی و پژوهشی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.

این مربی در ادامه با معرفی کتاب «مورچگان» و خوانش بخش‌هایی از این کتاب در مورد اهمیت کتاب‌های علمی با اعضا گفتگو کرد.

شایان‌ذکر است، برپایی نمایشگاه کتاب‌های علمی و پژوهشی و آشنایی اعضا با این منابع، اجرای کارگاه پرسشگری، روخوانی کتاب علمی «عجیب و عجیب‌های ته دریا» توسط اعضا، مشاهده اطلس جغرافیایی و آموزش کار با میکروسکوپ از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی یک کانون پارس‌آباد

در معرفی و گرامیداشت هفته پژوهش، فعالیت‌های متنوعی در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک کانون پارس‌آباد به اجرا درآمد.

در همین راستا با حضور اعضای طرح کانون مدرسه، ابتدا مربیان مرکز با گرامیداشت هفته پژوهش، از اهمیت و جایگاه مهم پژوهش در پیشرفت‌های یک جامعه در عرصه‌های مختلف صحبت کرده و در ادامه با معرفی تلسکوپ و میکروسکوپ، با تشریح کاربرد هر یک از آن‌ها در کاوش‌های علمی، و برای پی بردن به شگفتی‌های خلقت، قسمت‌هایی از اندام حشرات را به کمک میکروسکوپ تماشا کردند.

مربی ادبی مرکز نیز کتاب «از دنیای شگفت‌انگیز رنگ(رنگ در دنیای حیوانات)» را به همراه کتاب «کرم اندازه‌گیر» برای بچه‌ها معرفی کرده و با خوانش این کتاب‌ها درباره‌ی چگونگیِ استفاده از متن یک کتاب برای داستان‌نویسی بر اساس دریافت‌های ذهنی توضیحاتی ارائه داد که حاضران نیز با توجه به مشاهدات عینی خود با کمک میکروسکوپ و اطلاعات قبلی خود به نوشتن داستان علمی - ادبی پرداختند.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی دو کانون پارس‌آباد

هم‌زمان با هفته پژوهش فعالیت‌های مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون پارس‌آباد رنگ و بوی علمی به خود گرفت.

بر اساس این گزارش، با حضور اعضای طرح کانون مدرسه، در خصوص اهمیت پژوهش و مراحل انجام اقدام پژوهی با حاضران گفتگو شده و در ادامه با معرفی چند شخصیت علمی و پژوهشگر ایرانی یاد و نام شهدای هسته‌ای نیز گرامی داشته شد.

پرداختن به قصه‌های علمی، انجام آزمایش‌های علمی با ابزار و ملزومات ساده و مشاهده اجسام ریز در زیر میکروسکوپ به تصویر کشیدن مشاهدات توسط اعضا، از دیگر فعالیت‌های اجراشده در این مناسبت بود.

همچنین مربی ادبی ضمن معرفی کتاب لانه سازها و خوانش آن برای، از اعضا خواست تا با توجه به اطلاعاتی که از محتوای این کتاب پیرامون پرندگان و حشرات دریافت کردند، داستان علمی بنویسند که در پایان، هر یک از اعضا به خوانش آثار خود پرداختند.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون دولت‌آباد

هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری دولت‌آباد با اجرای فعالیت‌های متنوع علمی و پژوهش محور همراه شد.

در این برنامه که باهدف توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش و تقویت نگاه جستجوگری در اعضا برگزار شد، فعالیت‌های نظیر انجام چند آزمایش علمی با تشریح مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی، بازی و سرگرمی علمی، بازدید علمی، معرفی کتاب و قصه‌گویی بر اساس موضوع علمی، ارائه تحقیق و پخش کلیپ با حضور اعضای فعال و شورایاران کانون اجرا شد.

همچنین به مناسبت مصادف بودن هفته پژوهش با روزهای آخر پاییز، اعضا برای تحقیق در مورد رسوم دیرینه استان، با حضور در منزل یکی از بزرگان روستا، از نزدیک با مراحل آماده ساختن «قاووت» از خوراکی‌های زمستانی محلی آشنا شدند.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون رضی

به مناسبت هفته پژوهش و باهدف آشنایی اعضا با فعالیت‌های علمی، ایجاد حس کنجکاوی و تقویت روحیه پرسشگری، فعالیت‌های مختلفی در مرکز فرهنگی هنری کانون رضی اجرا شد.

معرفی هفته پژوهش، معرفی کتاب‌ و معرفی شخصیت شهید مصطفی احمدی روشن از شهدای دانشمند هسته‌ای کشور، برگزاری کارگاه مهارت پرسشگری، توضیح مراحل اقدام پژوهی به زبان ساده، برپایی نمایشگاهی از منابع و کتاب‌های مرجع و آشنا نمودن اعضا با نحوه استفاده از این منابع از فعالیت‌های مرکز در هفته پژوهش بود که با حضور اعضا اجرا شد.

همچنین آشنای ساختن اعضا با وسایل علمی ازجمله تلسکوپ و میکروسکوپ، انجام چند آزمایش علمی با ابزار و ملزومات موجود در مرکز و گزارش‌نویسی اعضا از اجرای این رویداد علمی از دیگر فعالیت‌هایی بود که در هفته پژوهش انجام گرفت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی یک کانون کوثر

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش ویژه‌برنامه‌ای باهدف ارتقای فرهنگ پژوهش، ترویج فعالیت‌های علمی و ارتقای سطح دانش و آگاهی اعضا در مرکز شماره‌ی یک کانون کوثر برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه ابتدا کلیپی از مراحل مختلف اجرای یک پژوهش علمی پخش شد تا اعضا با فرآیند انجام یک کار پژوهشی آشنا شده ایده‌های جدید دریافت کنند و در ادامه سه نفر از اعضای کتاب‌خوان مرکز، کتاب‌های علمی موردعلاقه خود را برای دیگر اعضا معرفی کردند.

از دیگر فعالیت‌هایی که در این برنامه اجرا شد، برگزاری کارگاه تفکر نقاد بود که اعضا با روش‌ها و فرآیندهای تفکر نقادانه در پژوهش آشنا شدند.

در ادامه، مربیان مرکز ضمن تشریح ضرورت پرداختن به فعالیت‌های تحقیقی و اهمیت پژوهش در جامعه، از اعضای فعال و پژوهشگر مرکز با اهدای کتاب تجلیل کردند.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون گرمی

هم زمان با گرامیداشت هفته پژوهش، فعالیتهایی با رویکرد علمی در کانون گرمی انجام گرفت.

بر اساس گزارش مسئول مرکز، با شروع مناسبت هفته پژوهش نمایشگاهی از کتاب های علمی و مرجع برای آشنایی بیشتر اعضا با منابع علمی موجود در مرکز برپا شد.

همچنین در این مناسبت با حضور اعضای مرکز چند عنوان کتاب در حوزه های نجوم و زیست شناسی معرفی و روخوانی شد که در ادامه اعضا با موضوع مطالب خوانده شده به بحث و گفتگو پرداختند.

معرفی شخصیت هایی از چهره های ماندگار و مشاهیر ایران از عصر قدیم و حاضر و تشریح آثار و دستاوردهای علمی آنها، معرفی سازمان انرژی اتمی از مراکز علمی کشور و گرامیداشت یاد شهدای هسته ای از دیگر فعالیت های اجرا شده در کانون گرمی در نکوداشت هفته پژوهش بود.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی ۲ کانون مشگین‌شهر

پانزدهمین ویژه‌برنامه‌ی هفته پژوهش مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اجرای برنامه‌های مختلف در مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی ۲ کانون مشگین‌شهر برگزار شد.

بر اساس این گزارش، برپایی کارگاه مهارت پرسشگری، معرفی مجموعه کتاب «علم در سوپ»، معرفی کتاب‌های مرتبط با علم نجوم و روخوانی قسمت‌هایی از مجموعه کتاب کاوش در فضا، آشنایی اعضا با تلسکوپ و کاربرد آن در علم نجوم از برنامه‌های اجراشده در این مناسبت بود.

همچنین در دیگر برنامه‌ی این مناسبت، کتاب الکتریسیته به اعضای کودک مرکز معرفی شد که این اعضا با انجام آزمایش‌های علمی ساده با نیرو و انرژی الکتریکی آشنا شدند.

خاطرنشان می‌شود، برای ترغیب اعضا به انجام بیشتر فعالیت‌های علمی، کتاب‌ها، ملزومات و وسایل علمی که در مرکز موجود بود؛ به‌صورت نمایشگاه در معرض دید اعضا و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی ۳ کانون مشگین‌شهر

آیین گرامیداشت پانزدهمین دوره هفته پژوهش با برپایی مسابقه «چرا؟ و چگونه؟» در مرکز ۳ مشگین‌شهر برگزار شد.

در فعالیتی که با شرکت جمعی از دانش آموزان طرح کانون و مدرسه اجرا شد، در شروع برنامه، مربی فرهنگی مرکز ضمن تبریک هفته پژوهش و توضیح مختصر در ارتباط با نحوه فعالیت‌های کانون، در خصوص روش‌های پژوهش و منابع مناسب برای تحقیق و تأثیر آن در اطلاعات عمومی هر فرد صحبت کرد.

اجرای مسابقه با عنوان «چرا؟ و چگونه؟» در بین دانش آموزان، تقدیر از دانش آموزان شرکت‌کننده و اهدا جایزه به گروه برنده از دیگر بخش‌های این برنامه بود که باعث شادی حاضران شد.

همچنین، بخشی دیگر از برنامه انجام آزمایش عملکرد کوه‌های آتش‌فشان توسط اعضا و تشریح انواع و نحوه عملکرد این نوع کوه‌ها توسط مربی فرهنگی بود که موردتوجه دانش آموزان قرار گرفت.

بخش پایانی این برنامه بازدید دانش آموزان از نمایشگاه کتاب‌های پژوهشی مرکز بود که ضمن بازدید دانش آموزان، مربی فرهنگی به رونمایی و معرفی کتاب‌های جدید مرکز پرداخت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون نمین

برنامه‌های گرامیداشت هفته‌ی پژوهش، با حضور اعضای فعال و طرح کانون و مدرسه، در مرکز فرهنگی هنری کانون نمین برگزار شد.

زهرا فرج زاده مربی مسئول مرکز گفت: به مناسبت گرامی داشت هفته‌ی پژوهش مربیان مرکز و در اولین روز از این هفته، برای ۳۵ نفر از دانش آموزان مدرسه‌ی ابتدایی دخترانه‌ی محمد جعفری، در طرح کانون و مدرسه، برنامه‌های علمی و پژوهشی اجرا کردند که در این راستا، مربیان، قسمتی از سالن مطالعه را با تهیه‌ی پانل معرفی هفته‌ی پژوهش فضاسازی کرده و نمایشگاهی از کتاب‌های علمی و پژوهشی و همچنین وسایل علمی و آزمایشی ازجمله اسکلت بدن انسان، میکروسکوپ، آناتومی بدن انسان و... را برای معرفی به اعضای کودک و نوجوان، برپا کردند.

وی تصریح کرد: آشنا نمودن اعضا با اهمیت پژوهش، برگزاری کارگاه پرسشگری و معرفی کتاب‌های «مهارت‌های زندگی برای کودکان و نوجوانان» و «شش‌ها و تنفس» از سری کتاب‌های آشنایی با بدن انسان، از فعالیت‌هایی بود که در این روز اجرا شد.

این مسئول مرکز خاطرنشان کرد: بحث آزاد و پرسش و پاسخ در مورد تغذیه و سلامتی و اهمیت خوراکی‌های مفید و پرانرژی، نقاشی با موضوع بهداشت قصه‌گویی و مسابقه هم از فعالیت‌هایی بود که با حضور اعضای مرکز در طول هفته پژوهش اجرا انجام یافت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون نیر

در هفته پژوهش، جمعی از اعضای فعال کانون شهرستان نیر از رصدخانه‌ی دانشگاه پیام نور و موزه‌ی تاریخ طبیعی اردبیل بازدید کردند.

مریم شکیبایی مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری نیر، در گزارشی اعلام کرد: در راستای اجرای فعالیت‌های هفته‌ی پژوهش برنامه بازدید از رصدخانه و موزه‌ی تاریخ طبیعی باهدف پرورش و تقویت نگاه جست‌وجوگری و مشاهده در اعضای مرکز برگزار شد.

وی افزود: در این اردوی یک‌روزه طی هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با اداره‌ی کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۲۰ نفر از اعضای کانون پرورش فکری و کودکان مرکز نیر، با بازدید از موزه‌ی تاریخ طبیعی با زیست‌بوم‌های مختلف استان، گونه‌های مختلف حیوانی و انواع و اقسام جانوران آشنا شده و در ادامه با حضور در دانشگاه پیام نور اردبیل و بازدید از رصدخانه‌ی این دانشگاه، از نزدیک با نحوه‌ی کار تلسکوپ و ویژگی‌های سیارات و ستاره‌های مختلف آشنا شدند.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، به مناسبت هفته پژوهش و با اجرای برنامه‌های متنوع در مراکز کانون استان اردبیل، اهمیت پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی در توسعه دانش برای اعضای کودک و نوجوان تبیین شد.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره یک کانون اردبیل

با حضور ۶۰ نفر از اعضای نوجوان طرح کانون مدرسه، برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک کانون اردبیل برگزار شد.

در این ویژه برنامه که در روز ۲۱ آذرماه اجرا شد، ابتدا لیلا فرید مربی مسئول مرکز با معرفی هفته پژوهش، با اشاره به موضوع مساله شناسی، به تشریح اهمیت فعالیت‌های تحقیقاتی پرداخته و مراحل یک تحقیق و پژوهش را برای اعضا بیان کرد.

در ادامه مربی فرهنگی مرکز نیز با معرفی کتاب «زندگینامه و خدمات علمی فرهنگی استاد بابا صفری» و خوانش بخشی از این کتاب، حاضران را با زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی این مولف و تاریخ‌نگار اردبیلی آشنا کرد.

معرفی کتاب‌های علمی، پخش فیلم دانا و مانا می پرسند و بازدید از نمایشگاه کتاب‌های مرجع از جمله فعالیت‌هایی بود که در این روز انجام گرفت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره ۴ کانون اردبیل

هم‌زمان با هفته‌ی پژوهش، اعضای مرکز شماره‌ی ۴ کانون اردبیل با رادین اکبرپور، نوجوان نخبه‌ی اردبیلی دیدار و گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، در این نشست که روز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ برپا شد، اعضای فعال مرکز طی گفتگو با این نوجوان و پژوهشگر ۱۲ ساله اردبیلی، با فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی وی آشنا شدند.

در این برنامه اعضای مرکز در حالی از موفقیت‌ها، کسب عناوین مختلف علمی و ابداعات رادین اکبرپور آگاهی یافتند که وی با اشاره بر برنامه‌ریزی، به استفاده مناسب و پربار از اوقات خود تأکید کرد.

گفته می‌شود این نخبه اردبیلی که در کلاس هفتم مشغول به تحصیل است دارای عنوان‌های مختلف ازجمله عضو انجمن شیمی ایران، باشگاه نخبگان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل، شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری اردبیل، عضو مدرسین پژوهش سرای آیت الله مروج اردبیلی می‌باشد.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون اصلاندوز

از برنامه‌های هفته پژوهش مراکز کانون استان اردبیل، کارگاهی با عنوان «تحقیق چیست؟ محقق کیست؟» با حضور اعضای دختر در مرکز فرهنگی هنری اصلاندوز برگزار کرد.

در این کارگاه مربی مسئول مرکز، در خصوص مراحل انجام پژوهش و تحقیق با اعضا صحبت کرده و با معرفی تعدادی از کتاب‌های علمی و پژوهشی، اطلاعات لازم را برای چگونگی جمع‌آوری، مرتب کردن، دسته‌بندی و نتیجه‌گیری یافته‌های پژوهش ارائه کرد.

همچنین درکارگاهی که با عنوان «گیاهان بومی و دارویی منطقه من» برگزار شد، اعضا با خواص چند نمونه از گیاهان دارویی که در مناطق شهرستان اصلاندوز می‌روید، شدند.

بر اساس این گزارش، نمایش پویانمایی «کشاورز و ربات» و بحث و گفتگو درزمینه‌ی تاثیر اختراعات در زندگی انسان‌ها، معرفی کتاب «در برابر باد می‌ایستم» و طراحی و اجرای چند فعالیت سرگرم‌کننده بر اساس محتوای این کتاب، معرفی شخصیت‌های علمی و معرفی چند عنوان کتاب علمی، از دیگر برنامه‌های اجراشده در طول ایام هفته پژوهش در کانون اصلاندوز بود.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون انگوت

فعالیت‌های گرامیداشت هفته پژوهش با عنوان «من یک کاوشگر هستم» در مرکز فرهنگی هنری کانون انگوت برگزار شد.

افسانه سادات مزین مربی مسئول کانون انگوت در گزارش خود عنوان کرد: در هفته پژوهش باهدف تقویت نگاه جستجوگری و ترویج فرهنگ پژوهش در بین اعضای مرکز، در قالب مسابقه بیست آزمایش ساده‌ی علمی انجام شد که اعضا در این رقابت ضمن معرفی آزمایش خود و کاربرد آن به سوالات حاضران پاسخ دادند و شرکت‌کنندگان نیز در حین اجرای این آزمایشها به گزارش‌نویسی از مشاهدات خود پرداختند.

همچنین در برنامه‌ای دیگر اعضا در کارگاه دنیای شگفت‌انگیز زیر میکروسکوپ که باهدف معرفی میکروسکوپ، اجزا و کاربرد آن اجرا شد، مشاهده اجسام از جمله بافت پوست پیاز توسط این دستگاه را تجربه کردند.

شایان ذکر است در این مناسبت با حضور اعضای طرح کانون مدرسه از مدرسه ۲۲ بهمن، درباره نحوه انجام یک پژوهش بحث و گفتگو شده و چند عنوان کتاب علمی نیز معرفی شد.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون بیله‌سوار

ویژه‌برنامه دانشمندان کوچک از سری فعالیت‌های هفته پژوهش، روز شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲، در کانون بیله سوار اجرا شد.

در شروع برنامه مژگان بهنژاد مربی مرکز با ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت پژوهش و تحقیق و تأثیر آن در پیشرفت علمی جامعه و همچنین کسب موفقیت‌های فردی، به معرفی هفته پژوهش پرداخته و از اعضا خواست تا مطالعه کتاب‌های علمی و پژوهشی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.

این مربی در ادامه با معرفی کتاب «مورچگان» و خوانش بخش‌هایی از این کتاب در مورد اهمیت کتاب‌های علمی با اعضا گفتگو کرد.

شایان‌ذکر است، برپایی نمایشگاه کتاب‌های علمی و پژوهشی و آشنایی اعضا با این منابع، اجرای کارگاه پرسشگری، روخوانی کتاب علمی «عجیب و عجیب‌های ته دریا» توسط اعضا، مشاهده اطلس جغرافیایی و آموزش کار با میکروسکوپ از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی یک کانون پارس‌آباد

در معرفی و گرامیداشت هفته پژوهش، فعالیت‌های متنوعی در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک کانون پارس‌آباد به اجرا درآمد.

در همین راستا با حضور اعضای طرح کانون مدرسه، ابتدا مربیان مرکز با گرامیداشت هفته پژوهش، از اهمیت و جایگاه مهم پژوهش در پیشرفت‌های یک جامعه در عرصه‌های مختلف صحبت کرده و در ادامه با معرفی تلسکوپ و میکروسکوپ، با تشریح کاربرد هر یک از آن‌ها در کاوش‌های علمی، و برای پی بردن به شگفتی‌های خلقت، قسمت‌هایی از اندام حشرات را به کمک میکروسکوپ تماشا کردند.

مربی ادبی مرکز نیز کتاب «از دنیای شگفت‌انگیز رنگ(رنگ در دنیای حیوانات)» را به همراه کتاب «کرم اندازه‌گیر» برای بچه‌ها معرفی کرده و با خوانش این کتاب‌ها درباره‌ی چگونگیِ استفاده از متن یک کتاب برای داستان‌نویسی بر اساس دریافت‌های ذهنی توضیحاتی ارائه داد که حاضران نیز با توجه به مشاهدات عینی خود با کمک میکروسکوپ و اطلاعات قبلی خود به نوشتن داستان علمی - ادبی پرداختند.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی دو کانون پارس‌آباد

هم‌زمان با هفته پژوهش فعالیت‌های مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون پارس‌آباد رنگ و بوی علمی به خود گرفت.

بر اساس این گزارش، با حضور اعضای طرح کانون مدرسه، در خصوص اهمیت پژوهش و مراحل انجام اقدام پژوهی با حاضران گفتگو شده و در ادامه با معرفی چند شخصیت علمی و پژوهشگر ایرانی یاد و نام شهدای هسته‌ای نیز گرامی داشته شد.

پرداختن به قصه‌های علمی، انجام آزمایش‌های علمی با ابزار و ملزومات ساده و مشاهده اجسام ریز در زیر میکروسکوپ به تصویر کشیدن مشاهدات توسط اعضا، از دیگر فعالیت‌های اجراشده در این مناسبت بود.

همچنین مربی ادبی ضمن معرفی کتاب لانه سازها و خوانش آن برای، از اعضا خواست تا با توجه به اطلاعاتی که از محتوای این کتاب پیرامون پرندگان و حشرات دریافت کردند، داستان علمی بنویسند که در پایان، هر یک از اعضا به خوانش آثار خود پرداختند.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون دولت‌آباد

هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری دولت‌آباد با اجرای فعالیت‌های متنوع علمی و پژوهش محور همراه شد.

در این برنامه که باهدف توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش و تقویت نگاه جستجوگری در اعضا برگزار شد، فعالیت‌های نظیر انجام چند آزمایش علمی با تشریح مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی، بازی و سرگرمی علمی، بازدید علمی، معرفی کتاب و قصه‌گویی بر اساس موضوع علمی، ارائه تحقیق و پخش کلیپ با حضور اعضای فعال و شورایاران کانون اجرا شد.

همچنین به مناسبت مصادف بودن هفته پژوهش با روزهای آخر پاییز، اعضا برای تحقیق در مورد رسوم دیرینه استان، با حضور در منزل یکی از بزرگان روستا، از نزدیک با مراحل آماده ساختن «قاووت» از خوراکی‌های زمستانی محلی آشنا شدند.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون رضی

به مناسبت هفته پژوهش و باهدف آشنایی اعضا با فعالیت‌های علمی، ایجاد حس کنجکاوی و تقویت روحیه پرسشگری، فعالیت‌های مختلفی در مرکز فرهنگی هنری کانون رضی اجرا شد.

معرفی هفته پژوهش، معرفی کتاب‌ و معرفی شخصیت شهید مصطفی احمدی روشن از شهدای دانشمند هسته‌ای کشور، برگزاری کارگاه مهارت پرسشگری، توضیح مراحل اقدام پژوهی به زبان ساده، برپایی نمایشگاهی از منابع و کتاب‌های مرجع و آشنا نمودن اعضا با نحوه استفاده از این منابع از فعالیت‌های مرکز در هفته پژوهش بود که با حضور اعضا اجرا شد.

همچنین آشنای ساختن اعضا با وسایل علمی ازجمله تلسکوپ و میکروسکوپ، انجام چند آزمایش علمی با ابزار و ملزومات موجود در مرکز و گزارش‌نویسی اعضا از اجرای این رویداد علمی از دیگر فعالیت‌هایی بود که در هفته پژوهش انجام گرفت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی یک کانون کوثر

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش ویژه‌برنامه‌ای باهدف ارتقای فرهنگ پژوهش، ترویج فعالیت‌های علمی و ارتقای سطح دانش و آگاهی اعضا در مرکز شماره‌ی یک کانون کوثر برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه ابتدا کلیپی از مراحل مختلف اجرای یک پژوهش علمی پخش شد تا اعضا با فرآیند انجام یک کار پژوهشی آشنا شده ایده‌های جدید دریافت کنند و در ادامه سه نفر از اعضای کتاب‌خوان مرکز، کتاب‌های علمی موردعلاقه خود را برای دیگر اعضا معرفی کردند.

از دیگر فعالیت‌هایی که در این برنامه اجرا شد، برگزاری کارگاه تفکر نقاد بود که اعضا با روش‌ها و فرآیندهای تفکر نقادانه در پژوهش آشنا شدند.

در ادامه، مربیان مرکز ضمن تشریح ضرورت پرداختن به فعالیت‌های تحقیقی و اهمیت پژوهش در جامعه، از اعضای فعال و پژوهشگر مرکز با اهدای کتاب تجلیل کردند.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون گرمی

هم زمان با گرامیداشت هفته پژوهش، فعالیتهایی با رویکرد علمی در کانون گرمی انجام گرفت.

بر اساس گزارش مسئول مرکز، با شروع مناسبت هفته پژوهش نمایشگاهی از کتاب های علمی و مرجع برای آشنایی بیشتر اعضا با منابع علمی موجود در مرکز برپا شد.

همچنین در این مناسبت با حضور اعضای مرکز چند عنوان کتاب در حوزه های نجوم و زیست شناسی معرفی و روخوانی شد که در ادامه اعضا با موضوع مطالب خوانده شده به بحث و گفتگو پرداختند.

معرفی شخصیت هایی از چهره های ماندگار و مشاهیر ایران از عصر قدیم و حاضر و تشریح آثار و دستاوردهای علمی آنها، معرفی سازمان انرژی اتمی از مراکز علمی کشور و گرامیداشت یاد شهدای هسته ای از دیگر فعالیت های اجرا شده در کانون گرمی در نکوداشت هفته پژوهش بود.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی ۲ کانون مشگین‌شهر

پانزدهمین ویژه‌برنامه‌ی هفته پژوهش مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اجرای برنامه‌های مختلف در مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی ۲ کانون مشگین‌شهر برگزار شد.

بر اساس این گزارش، برپایی کارگاه مهارت پرسشگری، معرفی مجموعه کتاب «علم در سوپ»، معرفی کتاب‌های مرتبط با علم نجوم و روخوانی قسمت‌هایی از مجموعه کتاب کاوش در فضا، آشنایی اعضا با تلسکوپ و کاربرد آن در علم نجوم از برنامه‌های اجراشده در این مناسبت بود.

همچنین در دیگر برنامه‌ی این مناسبت، کتاب الکتریسیته به اعضای کودک مرکز معرفی شد که این اعضا با انجام آزمایش‌های علمی ساده با نیرو و انرژی الکتریکی آشنا شدند.

خاطرنشان می‌شود، برای ترغیب اعضا به انجام بیشتر فعالیت‌های علمی، کتاب‌ها، ملزومات و وسایل علمی که در مرکز موجود بود؛ به‌صورت نمایشگاه در معرض دید اعضا و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

مرکز شماره‌ی ۳ کانون مشگین‌شهر

آیین گرامیداشت پانزدهمین دوره هفته پژوهش با برپایی مسابقه «چرا؟ و چگونه؟» در مرکز ۳ مشگین‌شهر برگزار شد.

در فعالیتی که با شرکت جمعی از دانش آموزان طرح کانون و مدرسه اجرا شد، در شروع برنامه، مربی فرهنگی مرکز ضمن تبریک هفته پژوهش و توضیح مختصر در ارتباط با نحوه فعالیت‌های کانون، در خصوص روش‌های پژوهش و منابع مناسب برای تحقیق و تأثیر آن در اطلاعات عمومی هر فرد صحبت کرد.

اجرای مسابقه با عنوان «چرا؟ و چگونه؟» در بین دانش آموزان، تقدیر از دانش آموزان شرکت‌کننده و اهدا جایزه به گروه برنده از دیگر بخش‌های این برنامه بود که باعث شادی حاضران شد.

همچنین، بخشی دیگر از برنامه انجام آزمایش عملکرد کوه‌های آتش‌فشان توسط اعضا و تشریح انواع و نحوه عملکرد این نوع کوه‌ها توسط مربی فرهنگی بود که موردتوجه دانش آموزان قرار گرفت.

بخش پایانی این برنامه بازدید دانش آموزان از نمایشگاه کتاب‌های پژوهشی مرکز بود که ضمن بازدید دانش آموزان، مربی فرهنگی به رونمایی و معرفی کتاب‌های جدید مرکز پرداخت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون نمین

برنامه‌های گرامیداشت هفته‌ی پژوهش، با حضور اعضای فعال و طرح کانون و مدرسه، در مرکز فرهنگی هنری کانون نمین برگزار شد.

زهرا فرج زاده مربی مسئول مرکز گفت: به مناسبت گرامی داشت هفته‌ی پژوهش مربیان مرکز و در اولین روز از این هفته، برای ۳۵ نفر از دانش آموزان مدرسه‌ی ابتدایی دخترانه‌ی محمد جعفری، در طرح کانون و مدرسه، برنامه‌های علمی و پژوهشی اجرا کردند که در این راستا، مربیان، قسمتی از سالن مطالعه را با تهیه‌ی پانل معرفی هفته‌ی پژوهش فضاسازی کرده و نمایشگاهی از کتاب‌های علمی و پژوهشی و همچنین وسایل علمی و آزمایشی ازجمله اسکلت بدن انسان، میکروسکوپ، آناتومی بدن انسان و... را برای معرفی به اعضای کودک و نوجوان، برپا کردند.

وی تصریح کرد: آشنا نمودن اعضا با اهمیت پژوهش، برگزاری کارگاه پرسشگری و معرفی کتاب‌های «مهارت‌های زندگی برای کودکان و نوجوانان» و «شش‌ها و تنفس» از سری کتاب‌های آشنایی با بدن انسان، از فعالیت‌هایی بود که در این روز اجرا شد.

این مسئول مرکز خاطرنشان کرد: بحث آزاد و پرسش و پاسخ در مورد تغذیه و سلامتی و اهمیت خوراکی‌های مفید و پرانرژی، نقاشی با موضوع بهداشت قصه‌گویی و مسابقه هم از فعالیت‌هایی بود که با حضور اعضای مرکز در طول هفته پژوهش اجرا انجام یافت.

برنامه‌های هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا درآمد

کانون نیر

در هفته پژوهش، جمعی از اعضای فعال کانون شهرستان نیر از رصدخانه‌ی دانشگاه پیام نور و موزه‌ی تاریخ طبیعی اردبیل بازدید کردند.

مریم شکیبایی مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری نیر، در گزارشی اعلام کرد: در راستای اجرای فعالیت‌های هفته‌ی پژوهش برنامه بازدید از رصدخانه و موزه‌ی تاریخ طبیعی باهدف پرورش و تقویت نگاه جست‌وجوگری و مشاهده در اعضای مرکز برگزار شد.

وی افزود: در این اردوی یک‌روزه طی هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با اداره‌ی کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۲۰ نفر از اعضای کانون پرورش فکری و کودکان مرکز نیر، با بازدید از موزه‌ی تاریخ طبیعی با زیست‌بوم‌های مختلف استان، گونه‌های مختلف حیوانی و انواع و اقسام جانوران آشنا شده و در ادامه با حضور در دانشگاه پیام نور اردبیل و بازدید از رصدخانه‌ی این دانشگاه، از نزدیک با نحوه‌ی کار تلسکوپ و ویژگی‌های سیارات و ستاره‌های مختلف آشنا شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا