بانک‌ها علاقه‌ای به اعطای وام بلند مدت ندارند


بانک‌ها علاقه‌ای به اعطای وام بلند مدت ندارند

کارشناس حوزه مسکن گفت: باتوجه به تورمی که در کشور حاکم است بانک‌ها علاقه‌ای به اعطای تسهیلات بلند مدت ندارند در نتیجه تامین کسری بودجه ساخت مسکن با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش مشرق، مهدی احمدی کارشناس حوزه مسکن درخصوص عوامل مؤثر در گرانی مسکن، گفت: امروزه مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده زیرا بیشترین سهم مسکن به قیمت زمین باز می‌گردد. البته باید به این نکته اشاره کرد که قیمت زمین در استان تهران نسبت به سایر کلان‌شهرها گران‌تر است.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: هم‌اکنون مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته شده که در مقابل موجب افزایش تقاضا از سوی متقاضیان در استان تهران می‌شود تا ملکی را به عنوان سرمایه خریداری کنند.

وی در خصوص افزایش نرخ‌اجاره‌های بازار مسکن استان تهران، گفت: زمانی که در بازار آمار متقاضیان خرید مسکن افزایش پیدا کند قطعاً نرخ رهن و اجاره در این بازار با روند صعودی روبه رو می‌شود.

احمدی ادامه داد: برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی ابتدا باید منطقی در این طرح حاکم باشد. البته بزرگ‌ترین چالش در اجرای این روند تأمین نقدینگی و مالی پروژه‌ها است.

این مسؤول گفت: با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد قصد دارند تا بانک‌ها را اجبار به پرداخت تسهیلات مسکن کنند؛ درحالی که بانک‌ها به پرداخت وام‌های بلند مدت علاقه‌ای ندارند پس در نتیجه کسری تأمین مالی مسکن صورت نمی‌گیرد.

وی درخصوص ساخت مسکن توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزود: اغلب یک شرکت خصوصی حاضر به ساخت است اما به دلیل وجود قوانین دست و پا گیر شرکت‌های خصوصی تمایل به همکاری در این صنعت نیستند؛ اما اگر چنین قوانینی وجود نداشت قطعاً بخش زیادی از مشکلات مسکن به دست چنین شرکت‌های گره‌گشایی خواهد شد.

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا