نرخ جهانی حمل و نقل دریایی سر به فلک کشید


نرخ جهانی حمل و نقل دریایی سر به فلک کشید

شرکت‌های جهانی پست و تحویل کالا می‌گویند که هزینه‌ها سر به فلک کشیده و نرخ حمل‌ونقل دریایی برای یک کانتینر ۴۰ فوتی به طور مثال از شانگ‌های به بریتانیا طی یک هفته از ۲۴۰۰ دلار به ۱۰۰۰۰ دلار افزایش یافته است.

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی هشدار داد که شرکت‌های جهانی پست و تحویل کالا با افزایش قیمت‌های حمل‌ونقل دریایی و هوایی و همچنین سرگردانی کشتی‌های باری و عدم عبور آن‌ها از دریای سرخ در پی حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن در این دریا، دچار ضرر وزیان‌های شدیدی شده‌اند.

به گزارش تسنیم، این شبکه به نقل از کارشناسان این صنعت تصریح کرد که این شرایط زنجیره‌های تأمین جهانی را تهدید می‌کند؛ زنجیره‌هایی که پس از سه سال پرتلاطم ناشی از فشار‌های تورمی و تاخیر‌های طولانی تحویل کالا در دوران کرونا، در حال حاضر با مشکل بزرگی مواجه هستند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های تحویل کالا می‌گویند که نرخ حمل‌ونقل دریایی برای یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگ‌های به بریتانیا طی یک هفته از ۲۴۰۰ دلار به ۱۰۰۰۰ دلار افزایش یافته است.

این در حالی است که قیمت تحویل یک کانتینر ۲۰ فوتی در هفته گذشته ۱۹۰۰ دلار بود. طبق گزارش ها، نرخ تحویل با کامیون در خاورمیانه اکنون بیش از دو برابر شده است.

آلن بائر، مدیرعامل شرکت خدمات حمل و نقل اواِل آمریکا OL USA به سی‌ان‌بی‌سی گفت: در طول دوران کرونا، به دلیل تأثیری که این بیماری همه‌گیر بر زنجیره تأمین جهانی داشت، قیمت‌های حمل و نقل آهسته‌تر افزایش یافت.

وی افزود: آنچه ما در اینجا تجربه می‌کنیم رویدادی (ناگهان) مانند کلید برق است که در آن کشتی‌ها در شرایط واقعی به جای دیگری هدایت می‌شوند.

بائر در ادامه تصریح کرد که در برخی از خطوط تجاری، نرخ حمل و نقل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و "به نظر نمی‌رسد که این امر کاملاً ناشی از تغییرات عرضه و تقاضا باشد. "

در این گزارش آمده است که ۱۵۸ کشتی حامل بیش از ۲.۱ میلیون کانتینر باری تا صبح پنجشنبه مسیر خود را از دریای سرخ منحرف کرده‌اند. ارزش این محموله‌ها بر اساس برآورد مؤسسه ام‌دی‌اس ترانسمودال ۵۰،۰۰۰ دلار برای هر کانتینر یعنی ۱۰۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بر اساس گزارش قبلی شبکه سی‌ان‌بی‌سی، بزرگترین خط کشتیرانی جهان یعنی شرکت ام‌اس‌سی MSC، اولین شرکتی بود که نرخ حمل و نقل خود را از مبدأ هند ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داد.

شرکت‌های بین‌المللی هشدار داده‌اند که انحراف مسیر کشتی‌های تجاری می‌تواند بر در دسترس بودن محصول تأثیر بگذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !