خواص انار برای سلامتی کبد


خواص انار برای سلامتی کبد

میوه انار فواید معجزه‌آسایی برای سلامتی کبد و پیشگیری از بیماری "کبد چرب" دارد.

"انار" یکی از میوه‌های بسیار مفید برای سلامتی ارگان‌های مختلف بدن از جمله کبد است. مطالعات جدید اثرات محافظتی انار روی سلول‌های کبدی علیه سموم را نشان می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اثراتی که مورد توجه محققین واقع شده است، آنتی‌اکسیدانی بودن انار است، این خاصیت در عصاره انار بیشتر از عصاره سیب و چای سبز است.

خواص انار برای سلامتی کبد

در یک مطالعه، مصرف عصاره انار باعث اثر حفاظتی برای کبد در برابر مواد سمی شده است؛ ایـن اثر محـافظتی انار در مورد هپاتیت C هم وجـود دارد و ترکیبی به‌نام "آنتوسـیانین" موجود در انار باعث کاهش بار ویروس هپاتیت C در کبد می‌شود. اثر جالب توجه دیگر، اثر عصاره پوسـت انـار روی کیست ایجادشده در کبد است، این عصاره به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود مانع رشد کیست در کبد و فیبروز آن می‌شود.

خواص انار برای درمان و پیشگیری از کبد چرب.

اما مهم‌ترین خاصیت انار روی کبد مربوط به خواص این میوه برای پیشگیری و درمان کبد چرب است.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب طیف وسیعی از اختلالات از تجمع چربی در کبد به‌همراه التهاب تا آسیب سلول‌‎های کبدی و سیروز را دربرمی‌گیرد. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کشور است به‌طوری که حدود ۳۰ درصد جامعه بزرگسالان ایران مبتلا به کبد چرب هستند. کم‌تحرکی و مصرف بالای کربوهیدرات‌ها و قند و چربی از عوامل اصلی بروز کبد چرب در بدن هستند. کنار پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متناسب با وزن بدن و داشتن فعالیت بدنی کافی می‌توان خطر بروز کبد چرب را کاهش و شانس درمان آن را افزایش داد. انار یکی از میوه‌هایی است که به درمان این بیماری کمک می‌کند.

خواص انار برای کبد چرب

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انار به‌دلیل محتوای بالای آنتی‌اکسیدانی آن، باعث جلوگیری از بروز و کمک به درمان کبد چرب می‌شود. این میوه همچنین به‌دلیل دارا بودن پلی‌فنل‌ها (نوعی ترکیبات گیاهی) به درمان کبد چرب کمک می‌کند. این ترکیبات گیاهی شامل "آنتوسیانین‌" و "تانن" هستند که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش التهاب به درمان کبد چرب کمک می‌کنند، همچنین مواد غذایی غنی از ترکیبات پلی‌فنل بر میزان انباشت چربی در کبد تأثیر می‌گذارند و خطر کبد چرب را کاهش می‌دهند.

باتوجه به این‌که کاهش وزن یکی از گام‌های اساسی در درمان بیماران کبد چرب است؛ مصرف انار می‌تواند همراه با رعایت رژیم کاهش وزن، در کاهش تری‌گلیسیرید‌ها و چربی‌های انباشه‌شده در کبد مؤثر باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف دو عدد انار متوسط در روز می‌تواند این اثربخشی را داشته باشد.

تأثیر آب انار بر کبد چرب

باتوجه به این‌که محتوای آنتی‌اکسیدانی و ترکیبات فنلی موجود در آب انار بالاست؛ رژیم غذایی کاهش وزن کنار مصرف روزانه آب انار می‌تواند منجر به کاهش در وزن بدن و نمایه توده بدنی شود.

همچنین داده‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف آب انار باعث کاهش سطح آنزیم‌های کبدی (ALT و AST) می‌شود.

مصرف روزانه چه‌مقدار آب انار به درمان کبد چرب کمک می‌کند؟

پیروی از رژیم غذایی کاهش وزن به‌همراه مصرف روزانه ۲۵۰ میلی‌لیتر آب انار (یک لیوان) و مصرف میوه‌های حاوی فیبر، می‌تواند منجر به کاهش معنی‌دار وزن بدن و افزایش میزان غلظت HDL (کلسترول خوب) شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود