مذاکرات در قاهره برای سرنوشت مبهم غزه


مذاکرات در قاهره برای سرنوشت مبهم غزه

اقتصادنیوز : پس از مذاکراتی که رهبران جنبش حماس با مسئولان مصری انجام دادند، اکنون سران جنبش جهاد اسلامی فلسطین برای سفر به قاهره جهت بررسی برخی موضوعات و در راس آنها توقف حملات به نوار غزه و بازسازی‌ آن آماده می‌شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، برخی منابع خاص به العربی الجدید گفتند: سفر هیئت جنبش جهاد اسلامی فلسطین به ریاست زیاد النخاله در چارچوب تکمیل مذاکراتی انجام می‌شود که پیش از این با جنبش حماس به رهبری اسماعیل هنیه انجام شد و طی آن ایده‌های طرح سیاسی پیشنهادی برای مرحله پس از اتمام جنگ در غزه ارائه شد که بر احیای کمیته گروه‌های فلسطینی به عنوان حرکتی برای بازسازی سازمان آزادی‌بخش و تشکیل کابینه‌ای تکنوکرات تا زمان برگزاری انتخاباتی استوار است که به یک دولت منتخب ختم شود.

در حالی که یک منبع آگاه از میانجیگری‌های مصر به العربی الجدید گفت، تصور قاهره از آینده حاکمیت در مناطق فلسطینی بر لزوم مشارکت تمامی گروه‌های فلسطینی و تعیین جانشینی برای محمود عباس در ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین استوار است، اما روزنامه واشنگتن پست به نقل از برخی مسؤولان آمریکایی نوشت، دولت بایدن (رئیس جمهور آمریکا) بر این باور است که هیچ جایگزینی برای تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان یک قدرت عملگرا که نماینده فلسطینی‌ها باشد، وجود ندارد.

بایدن معمولا درباره غزه پس از جنگ که به کرانه باختری ملحق خواهد شد و تحت مدیریت تشکیلات خودگردان جدید فلسطین است، صحبت می‌کند، اما کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو به شدت با این مساله مخالف است.

مصطفی البرغوثی، دبیرکل ابتکارعمل ملی فلسطین به العربی الجدید گفت: شرایط پس از هفتم اکتبر همانند قبلش نیست، هیچ کسی نمی‌تواند گروه‌های مقاومت را دور نگه دارد و اینها تنها رویاهایی آشفته هستند.

البرغوثی در ادامه با تاکید بر اینکه بیشتر مردم فلسطین موافق گزینه مقاومت هستند، گفت: آنچه در مورد حاکمیت آتی مدنظر است، رهبری ملی و یکپارچه‌ای است که شامل برنامه مبارزاتی برای مقاومت در برابر اشغالگر، تشکیل کابینه یکپارچه ملی و موقت برای کرانه باختری و غزه و نیز تعیین تاریخی نه چندان دور برای انتخابات دموکراتیک باشد.

احمد الکومی، نویسنده و پژوهشگر سیاسی فلسطینی در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار کرد: چه بسا قاهره به دلایلی در مرحله آتی یا فعلی در مورد ویژگی‌های راه‌حل سیاسی مرحله پس از توقف جنگ علیه نوار غزه نقش پیشگامی ایفا کند که اولین دلیل آن موقعیت جغرافیایی و حضور قدرتمند آن در پرونده فلسطین و نیز این نکته است که قاهره غزه را بخشی از امنیت ملی خود می‌داند و بر این اساس در هرگونه اقدام سیاسی پس از جنگ، نقش برجسته‌ای خواهد داشت.

حسام الحملاوی، پژوهشگر علوم سیاسی نیز گفت: مصر در موضوع تعیین آینده نوار غزه پس از جنگ نقش خواهد داشت و لزوما این نقش مثبت نخواهد بود.

الحملاوی در ادامه اظهار کرد: پیش‌بینی نمی‌کنم که نقش مصر مثبت باشد چراکه ما نباید فراموش کنیم حاکمیت موجود در مصر هم‌پیمان استراتژیک آمریکا و دوست طرف اشغالگر است و حتی اگر تلاش کند با مخالفت با اسکان فلسطینی‌ها در مصر، خودش را حامی امنیت ملی مصر نشان دهد، اما در نهایت بازیگر اصلی در محدود کردن غزه و اعمال محاصره علیه آن است.

رامی شعث، فعال سیاسی مصری-فلسطینی در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: سرنوشت ملت فلسطین را خودشان تعیین می‌کنند و نقش‌آفرینی هر کشوری در جهان باید به حمایت از حق آنها در تعیین سرنوشت‌شان محدود باشد.

شعث در واکنش به صحبت‌ها درباره حاکمیت آتی در مناطق فلسطینی اظهار کرد: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان (فلسطین) به دلیل تسلیم شدن و پذیرفتن نقش‌آفرینی پلیس در مقابله با «اسرائیل» مشروعیت خود را از دست داد و آنچه در حال حاضر قطعی است این است که مشروعیت فلسطین با مقاومت است و در آینده هیچ اقدامی با نادیده‌ گرفتن این واقعیت محقق نخواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان