پلن هولناک تل آویو/ اسرائیل خود را برای حمله به محور مقاومت آماده می کند؟


پلن هولناک تل آویو/ اسرائیل خود را برای حمله به محور مقاومت آماده می کند؟

اقتصادنیوز: چهره های رادیکال اسرائیل مدعی اند که در شرایط کنونی اسرائیل باید خود را برای رویارویی با حزب الله و اعضای محور مقاومت آماده کند؛ پلنی هولناک که می تواند خاورمیانه را روی بمب ساعتی قرار دهد.

به گزارش اقتصادنیوز مقاله‌ای که اخیراً از گادی تاوب، نویسنده اسرائیلی در تبلت منتشر شده، روشن می‌کند که جنگ اسرائیل در غزه آخرین جنگ این بازیگر نیست. اسرائیل استراتژی دفاعی خود را کنار گذاشته و رویکرد تهاجمی را برگزیده است. این بدان معناست که این بازیگر برای حزب الله خیز برداشته و جهت تعریف جبهه ای چند جانبه (ادعایی) علیه ایران بر سر هژمونی منطقه ای خود را آماده کرده است.تاوب که دیدگاه های جنگ طلبانه اش از بسیاری جهات منعکس کننده افکار رهبران تند اسرائیل است، دولت بایدن را به چالش کشیده و سیاست آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه را فاجعه بار می داند.

روایتی ناهمخوان باواقعیت

در مقاله تاوب تصویری غیرواقعی از نیروهای منطقه‌ای ترسیم شده که به نفع و علیه اسرائیل چیده شده‌اند. تاوب مدعی است که ایران رویاروی سیستم اتحاد منطقه ای قدیمی آمریکا قرار گرفته و واشنگتن در برابر تهران سرخم کرده و از رویکردی سازش کارانه پیروی می کند.در این تابلوی خیالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل آن را به اشتراک گذاشته، اسرائیل در یک اتحاد ناگفته اما عمیق با کشورهای عربی سنی است که می‌خواهند حماس را کنار زده و متحدان ایران را هدف قرار دهند. این روایت ادعایی فرسنگ ها با آنچه در خلوت می گذرد، فاصله دارد.

نگاه اسرائیل به رهبران عرب توهم آمیز است. رهبران این گروه از کشورها شاید مشکلات بزرگی با حماس داشته باشند اما به خوبی می دانند که خشونت شدید اسرائیل در غزه ممکن است دروازه های جهنم را باز کند. آنها می دانند که کنار گذاشتن رهبران حماس بی فایده است، زیرا رهبران جدید ظهور خواهند کرد. اسرائیل از نظر آنها چیزی را حل نمی کند، بلکه ناامنی را در منطقه دامن می زند.از منظر تاوب تلاش منفعلانه بلینکن برای محدود کردن رویکرد اسرائیل در جنگ غزه پای روسیه و چین را به خاورمیانه باز خواهد کرد. اما در واقع این سیاست اسرائیل است که زمینه ساز چنین شرایطی خواهد شد.آنگونه که ریسپانسیبل استیت کرفت نوشته، این سیاست ایران و ائتلاف سنتی عربی آمریکا را به آغوش یکدیگر سوق می‌دهد و آنها را متوجه می‌کند که در مخالفت با طرح‌های اسرائیل منافعی مشابه دارند. این منافع نیز به نوبه خود با منافع روسیه و چین در حال حاضر مشابه است. تاوب معتقد است که حملات آتی اسرائیل روابط جدید بین سعودی ها و بلوک چین و روسیه را از بین می برد. نه، این روابط تقویت خواهد شد.

پلن هولناک تل آویو/ اسرائیل خود را برای حمله به محور مقاومت آماده می کند؟

قمار بر روی اسب بازنده

ناظران می گویند، اجماع اسلامی اعراب، ایرانی‌ها و ترک‌ها را کنار هم قرار می دهد، محوری که از حمایت روسیه و چین برخوردار است ودر صورت تحقق جاه‌طلبی‌های(ادعایی) اسرائیل در کرانه باختری، انگیزه بیشتری پیدا خواهد کرد. چرا که نکبت دیگری در غزه و کرانه باختری، برای دوستان عرب آمریکا تحقیر آمیز است.با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از تشکیلات خودگردان فلسطینی به سان حماس یا حزب‌الله دوری می کند. او پیشنهادهای ایالات متحده برای ورود تشکیلات خودگردان به غزه پس از جنگ را رد کرده است. نتانیاهو در ائتلاف خود وزرای رادیکالی (وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر، وزیر دارایی بزالل اسموتریچ) که برنامه های بزرگی برای کرانه باختری و کوه معبد دارند، حفظ می کند. در این راستا به نظر می رسد چهارمین جبهه امنیتی در کرانه باختری و بیت المقدس جدا از غزه، لبنان و ایران وجود دارد.

تاوب در مقاله خود دیپلماسی خاورمیانه هنری کیسینجر در دهه 1970 و سیاست امروز آنتونی بلینکن را قیاس کرده است و مدعی است که کیسینجر می دانست که فقط ایالات متحده می‌تواند امتیازات را در اختیار اسرائیل قرار دهد، امتیازهایی که بهای آن - صلح با اسرائیل و شکستن مدار شوروی بود.به ادعای او، اگر ایالات متحده نتواند یا نخواهد امتیازات مورد نیاز اسرائیل را تامین کند، مطمئناً اهرم فشار این بازیگر در برابر کشورهای عربی به شدت کم قدرت می شود.اسرائیل برای تداوم حملات به غزه به تسلیحات ایالات متحده وابسته است. یکی از مقامات آمریکایی می گوید: «اسرائیلی ها با پول این خانه بازی می کنند».

پلن هولناک تل آویو/ اسرائیل خود را برای حمله به محور مقاومت آماده می کند؟

نتانیاهو از بایدن دست کشید؟

دولت بایدن به درستی به اسرائیل نسبت به عملیات تهاجمی بزرگ در لبنان هشدار داده است. حزب الله سیستم های نظامی قدرتمندی دارد. براساس گزارش ها، حزب الله صد هزار تا 150 هزار موشک و راکت در اختیار دارد. استقرار حدود 80 هزار نظامی اسرائیلی در مناطق هم مرز با لبنان بدون شک نتیجه غیرقابل قبولی برای اسرائیل به دنبال دارد، اما اسرائیل نمی تواند بدون تحمیل خطرات جدی برای جمعیت خود به دنبال کنار زدن حزب الله باشد. برای اسرائیلی ها خیلی بهتر است که شهرهای شمالی را با توسل به سیاست بازدارندگی متقابل در ااشغال داشته باشند، نه اینکه جنگی بزرگ علیه حزب الله به راه بیندازند. با این حال، اسرائیلی ها به وضوح خلاف این فکر می کنند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع، مدعی شده که حزب‌الله را از رودخانه لیتانی خارج خواهند کرد، مگر اینکه حزب‌الله اولتیماتوم اسرائیل برای تخلیه منطقه مرزی را لحاظ کند. به ادعای ناظران، خطر وحشتناک چنین تشدید تنشی این است که اسرائیل بیروت و جنوب لبنان را به غزه تبدیل کند. اگر ادعاهای تاوب، راهنمای قابل اعتمادی باشد، اسرائیلی ها به طور کامل از بایدن و دموکرات ها دست کشیده اند. به ادعایی چهره هایی چون تاوب «مماشات» ادعایی با ایران «اشتباه بی‌اهمیت حزب دموکرات» نیست، بلکه «راهبرد از پیش طراحی‌شده برای تقویت ایران به قیمت از دست دادن متحدان سنتی آمریکا» است.

پلن هولناک تل آویو/ اسرائیل خود را برای حمله به محور مقاومت آماده می کند؟

موقعیت دولت بایدن ناامید کننده است. از یک سو فاجعه ژئوپلیتیکی رخ داده که محصول چک سفید امضای آمریکا برای اسرائیل است، از سوی دیگر خطرات داخلی جنگ عظیم با نتانیاهو و اسرائیلی ها می تواند ب ای بایدن گران تر از آنچه تصور می کند، تمام شود. آنچه در این میان روشن است، این است که حمایت از اسرائیل به معنای حمایت از یک طرح بزرگ است که خواستار جنگ در همه جبهه ها است که توسط ایالات متحده تامین مالی و امکان پذیر می شود. به نظر می رسد اسرائیلی ها از این واقعیت آگاه نیستند که استفاده از زور در لبنان و فلسطین مشکل امنیتی آنها را حل نکرده است. با توجه تنهایی وجودی اسرائیل در میان کشورهای مسلمان، توسل به زور غیرمنطقی است. اسرائیل نمی تواند با استفاده گسترده از زور از شر مشکل امنیتی خلاص شود. تشدید تنش، اسرائیلی ها را به همان اندازه که همسایگان آنها را به خطر می اندازد، به خطر می اندازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج