اهمیت برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا از نگاه دکتر افروز- روانشناس


اهمیت برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا از نگاه دکتر افروز- روانشناس

به گزارش میگنا دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز روانشناسی دانشگاه تهران در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا نوشت: با سلام و تحیت فراوان بر بزرگواران معزز، ‎ان‌شاالله همواره سلامت و دل آرام و پر نشاط...

اهمیت برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا از نگاه دکتر افروز- روانشناس
به گزارش میگنا دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز روانشناسی دانشگاه تهران در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا نوشت:

با سلام و تحیت فراوان بر بزرگواران معزز، ‎ان‌شاالله همواره سلامت و دل آرام و پر نشاط باشید.
🌹شب یلدا و دورهمی عزیزان به خیر و برکت

✅ دیدار و مصاحبت بى تکلف و بى منت و بى توقع نزدیکان و خویشان و یاران، براى انسان آرامش آفرین، مسرت بخش است و سرمایه اى براى سلامت روان و برکت عمر،‎

🔸هنگامه‌هاى دیدار بى پیرایه و آرامش بخش نزدیکان، بسیار مغتنم و از فرصت‌هاى طلایى زندگى فردى و جمعى است.

🔹اما، آنچه که بیش از هر چیز وجود انسان را در جمع نزدیکان و خویشان، پر طراوت و دل آرام مى‌کند، تعاملات صمیمانه و کریمانه، عاطفى و منطقى متقابل است، به ویژه گفتگوى راحت و خوشایند و خانواده محور ، و کلام نافع و حیات بخش است.

🔸یقینا، در هنگامه‌هاى دورهمى خانوادگى، دیدار خویشان و دوستان، تلاش می‌کنیم محتواى صحبت‌هاى ما خانواده محور و عمدتا در مدار کلام خوشایند، امیدبخش و آرامش آفرین و بالطبع، دانش افزا و بصیرت بخش باشد،به ‌ویژه برای کودکان و نوجوانان.

🔹بدون تردید، نقل و بازگویى بعضى نکته‌هاى مفید علمى و پژوهشى، عقلانى و جهان شمول، نظیر نکته‌هاى زیر ‎مى‌تواند قابل توجه و اثر بخش باشد.

✅تحقیقات نشان می‌دهد آن‌هایی که بعد از شستن سرشان، موهای خود را با حوله خشک می‌کنند، نسبت به کسانی که موهایشان را با سشوار خشک می‌کنند، کمتر دچار ریزش مو می شوند.

✅رگه‌های افسردگی در کسانی که در ساعات روز بیشتر می‌خوابند، به مراتب بیشتر از کسانی است که روزها (از صبح تا مغرب) بیشتر از نیم ساعت نمی خوابند. لذا شایسته است برنامه خواب ما عمدتا در شب انجام شود. رشد نظام عصبی سلول‌های مغز هنگام شب بهتر صورت می پذیرد.

✅هنکامی‌که سه ماهه دوم بارداری مادران در ماه‌های تابستانی واقع می‌شود، جنین از رشد و شکوفایی بهتری برخوردار می‌گردد. بخصوص با عنایت به اینکه در حدود 16 هفتگی رشد جنین که هیات انسانی او پدیدار می‌گردد، روح الهی در جنین دمیده می‌شود و جنین از قدرت شنیداری، بینایی و ادراک و احساس عواطف برخوردار می‌گردد، صداهای اطرافیان را می‌شنود و کنش‌هاى حرکتی خود را آغاز می‌نماید، در این شرایط جنین نیازمند اکسیژن مطلوب و مواد غذایی مناسب است، تابش آفتاب در تابستان بیشتر است.

از سوى دیگر، آلودگی و وارونگی هوا، آسیب‌های عفونی، مثل آنفولانزا در زمستان بیشتر است و تابش آفتاب کمتر، حالت‌هاى افسردگی نیز در ماه‌های زمستانی بیشتر است. برای این مهم شایسته است: انعقاد نطفه، یعنى جوانه وجود انسان، در آغاز فصل بهار همگام با جوانه‌های طبیعت صورت پذیرد. همواره میانگین وزن تولد نوزادانى که در نیمه دوم سال متولد می‌گردند، از میانگین وزن تولد متولدین نیمه اول سال بیشتر است.

✅پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌های معتبر جهان بیانگر آن است که مصرف الکل، حتی یک قطره به همان میزان سلول‌های مغز را دچار فشار و فرسودگی می‌کند و ظرفیت حافظه را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به اختلال الزایمر را در بزرگسالى بیشتر مى‌نماید.

‎ ✅دود سیگار، علاوه بر اینکه به قلب و عروق و معده فرد سیگاری و اطرافیان او به ویژه در خانواده آسیب وارد می‌کند. میزان بینایی و شنوایی انسان را به تدریج کاهش می‌دهد و پوست لب‌ها و صورت و دندان‌های آنان را تیره می‌نماید و تارهای صوتی را متاثر و ظرفیت حافظه ایشان را ‎محدود می‌کند

✅جوانى از رسول خدا حضرت محمد "ص" سوال کرد، نشانه رفیق شفیق و دوست خوب کدام است؟
‎حضرت محمد "ص" در پاسخ فرمودند:
‎دوست خوب مثل عطر فروش است، اگر از عطرش به شما ندهد، یقینا از بوى عطرش بهره‌مند خواهید شد. پس با کسى دوست شوید که همیشه وجودش زلال و معطر است.

✅نتایج پژوهش‌های انجام شده بیانگر این معناست که: کسانی که عموما گشاده رو و متبسم هستند به ندرت دچار مشکلات لثه می‌شوند و بالعکس افراد مضطرب و تند خو و عصبی بیشتر دچار آسیب‌های لثه می‌شوند.

✅آرامش ارزشمندترین موهبت عرشى است، آرامش یعنى تجربه خوشبختى، خوشبخت کسى است که از سویداى دل احساس آرامش مى‌کند. خوشبختى مسیر است، مقصد نیست. خوشبختى در لحظه‌هاى امروز معنا مى‌گردد. ‎دیروز تاریخ است، از دیروز باید تجربه آموخت و گذشت، فردا راز نا گشوده است، به فرداى بهتر باید امید داشت، اما به فرداهاى دور و نا معلوم دل نبست! باید قدر لحظه‌هاى امروز را غنیمت دانست. چرا که واحد عمر ما روز است و نه سال، سال از آن طبیعت و درختان است ‎همین روز هاست که هفته ها و ماه ها و سال ها را رقم مى‌زند.

✅احساس آرامش اصلى ترین شاخص سلامت روان است،
‎انسان‌هاى دل آرام هفت صفت بارز دارند:
‎مثبت اندیشند
‎امید آفرین هستند
‎بخشایشگر و اهل گذشتند
‎اهل تالیف قلوبند
‎خیر و خیر آفرین هستند
‎تلاشمدار و متوکل هستند.


‎برایتان از خالق مهربان بهترین هاى هستى را آرزو دارم،
‎شب هاى یلدایى‌تان پر نشاط و پر از برکت باد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

غلامعلی افروز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)