چرا شکست ائتلاف‌ پوشالی علیه یمن قطعی است؟


چرا شکست ائتلاف‌ پوشالی علیه یمن قطعی است؟

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان با بیان اینکه شکست خوردن طرح مقابله آمریکا با یمنی‌ها قابل پیش‌بینی است، گفت: بعید به نظر می‌آید ولیعهد سعودی و حتی امارات مایل به همکاری با آمریکا برای درگیر شدن در جبهه یمن باشند، زیرا به خوبی می‌دانند کلید زدن جنگ دیگری با یمن به‌مثابه وارد شدن به فضایی است که انتهای آن مشخص نیست.

چرا شکست ائتلاف‌ پوشالی علیه یمن قطعی است؟

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وزیر دفاع آمریکا که به تل‌آویو سفر کرده است، از تشکیل ائتلاف دریایی ضد یمنی با همراهی انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، نروژ، هلند، کانادا، بحرین و سیشل با هدف ادعایی حفظ امنیت دریای سرخ و مقابله با تهدیدهای یمن خبر داد.


در عین حال برخی منابع صهیونیستی غیبت کشورهایی مانند عربستان، امارات و مصر را در این ائتلاف خطرناک توصیف کرده‌اند. وزیر دفاع یمن در واکنش به اظهارات همتای آمریکا اش مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی ضد یمنی گفت: امکاناتی در اختیار داریم که می‌توانیم ناوگان‌ها، کشتی‌ها، زیردریایی‌ها و ناوهای هواپیمابرتان را غرق کنیم. دریای سرخ گورستان شما خواهد شد.

مصری ها به دلیل سابقه تاریخ رویارویی با یمنی ها و شکست سختی که از دخالت در امور داخلی این کشور خوردند، تمایلی به حضور و شرکت در ائتلاف ضد یمنی ندارند


احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان درباره خودداری کشورهای عربی و اسلامی از پیوستن به ائتلاف ضد یمنی به «راهبرد معاصر» گفت: با اینکه آمریکا به دنبال ائتلاف سازی علیه یمن با شرکت کشورهای عضو اتحادیه عرب است، اما آمریکا موفق به یارگیری از کشورهای منطقه نخواهد شد.


وی با بیان اینکه آمریکا می خواهد با تشکیل ائتلاف ضد یمنی مانعی برابر حملات یمن به کشتی های حامل سلاح، غذا و دارو برای رژیم صهیونیستی شود، افزود: آمریکا به دنبال یارگیری از کشورهای عربی منطقه برای حمله به یمنی هاست، زیرا اقدامش باعث کاهش هزینه های حمله مستقیم آمریکا به یمنی ها می شود.


سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان عنوان کرد: در راستای نقشه آمریکا کشورهای مهمی مانند مصر به دلیل داشتن ارتش قوی مد نظر هستند، اما مصری ها به دلیل سابقه تاریخ رویارویی با یمنی ها و شکست سختی که از دخالت در امور داخلی این کشور خوردند، تمایلی به حضور و شرکت در ائتلاف ضد یمنی ندارند.


دستمالچیان گفت: زمانی که عربستان به دنبال حمله به یمن بود، مصری ها با توجه به سابقه تاریخی به عربستان جواب منفی دادند، زیرا مطمئن بودند در همکاری با ریاض برای حمله به صنعا در باتلاق سختی فروخواهند رفت.


وی معتقد است: با توجه به سابقه تاریخی مصر در مواجهه با یمن بعید به نظر می آید قاهره خود را درگیر چالش جدیدی کند. علاوه بر این، عربستان و امارات کمترین تمایلی به رویارویی و درگیری با یمن ندارند، زیرا به تازگی با توافق پیچیده پکن از زیر آوار حملات سنگین یمنی ها خارج شده اند.


سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان توضیح داد: بعید به نظر می آید محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با برنامه های توسعه ای که مد نظر دارد و حتی امارات مایل به همکاری با آمریکا برای درگیر شدن در جبهه یمن باشند، زیرا به خوبی می دانند کلید زدن جنگ دیگری با یمن به مثابه وارد شدن به فضایی است که انتهای آن مشخص نیست.

می توان پیش بینی کرد، طرح مقابله آمریکا با یمنی ها محکوم به شکست است؛ به ویژه اینکه یمنی ها در مواضع خود و در دفاع از مردم غزه بسیار سرسخت هستند


وی معتقد است: اگر آمریکایی ها خیال رویارویی با یمنی ها برای حمایت از رژیم صهیونیستی دارند، باید این کار را با شرکای اروپایی خود انجام دهند که مطمئنا بران هزینه های سرسام آوری خواهد داشت، زیرا ورود نیروی خارجی برای عملیات در منطقه به تحمیل هزینه های بسیار سنگین انسانی، تجهیزاتی و لجستیکی منجر می شود. بعید به نظر می آید آمریکا یا کشورهای اروپایی دچار چنین اشتباه محاسباتی شوند.


دستمالچیان تصریح کرد: می توان پیش بینی کرد، طرح مقابله آمریکا با یمنی ها محکوم به شکست است؛ به ویژه اینکه یمنی ها در مواضع خود و در دفاع از مردم غزه بسیار سرسخت هستند و مانع حرکت همه کشتی هایی می شوند که به سمت سرزمین های اشغالی می روند. حتی اینک شرکت های بزرگی در آلمان و اروپا ارسال کشتی های شان را به منطقه متوقف کرده اند.


وی گفت: اگر عربستان بخواهد در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی سکوت کند یا به نوعی مشخص شود قصد دارد ترانزیت کالاهای رژیم صهیونیستی را از مسیر زمینی انجام دهد، منافع و منابع نفتی اش در معرض خطر قرار می گیرد.


کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: تصمیم سختی پیش روی آمریکاست، زیرا برای پایان جنگ غزه باید به رژیم صهیونیستی فشار بیاورد تا به جنایت ها و نسل کشی اش پایان دهد، در غیر این صورت دامنه جنگ گسترش می یابد و آینده مبهمی پیش روی منطقه خواهد بود؛ به ویژه اینکه در آستانه برگزاری انتخابات آمریکا جو بایدن باید هزینه بسیار سنگینی بپردازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان