ماهی عجیبی که با ستاره فوتبال ایران هم‌نام است!/ عکس


ماهی عجیبی که با ستاره فوتبال ایران هم‌نام است!/ عکس

تیمی از محققان ایرانی آلمانی، ماهی جدیدی که کشف کرده بودند را به افتخار زحمات و افتخارات علی دایی، «علی دایی» نامیدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گونه‌ای جدید از ماهی توسط تیم تحقیقاتی ایرانی آلمانی، کشف و ثبت شد. این گونه به نام «علی دایی» فوتبالیست مشهور ایرانی نامگذاری شده است. با توجه به گفته‌های صابر وطن دوست عضو این تیم تحقیقاتی، در این تحقیق ۵ گونه ماهی از گربه ماهیان مکنده کشف و معرفی شده‌اند، همچنین پژوهش و توصیف گونه جدید حدود ۱۰ سال زمان برده است.

بیشتر بخوانید:

ماهی عجیبی که با ستاره فوتبال ایران هم‌نام است!/ عکس

گروه تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از محققان ایرانی و آلمانی بر روی ماهیان خانواده «سیسوریده» در حوضه آبریز رودخانه‌های دجله و فرات در کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق کارکرده و در قالب یک مقاله با کشف گونه‌های ناشناخته از این خانواده منتشر کرده‌اند؛ این کار با همکاری متخصصانی از تهران، بابل و برلین انجام شد و ماهیان ناشناخته از این خانواده در ایران برای اولین‌بار به جهان علم معرفی شدند.

«Glyptothorax alidaeii» یا سینه‌خراش علی دایی، گونه‌ای گربه ماهی از سرده ماهیان سینه‌خراش است. این نام به پاس فعالیت‌های انسان دوستانه و میهن پرستانه علی دایی به افتخار وی در به نام «Glyptothorax alidaeii» نامگذاری شد. این گونه در رودخانه‌های استان‌های غربی و جنوب غربی ایران زندگی می‌کند.

ماهی عجیبی که با ستاره فوتبال ایران هم‌نام است!/ عکس

این ماهی ظاهری با سر کوچکف فشرده و نوک تیز، بدن نیمه استوانه‌ای و پیشانی صاف دارد. حداکثر طول این ماهی 12.8 سانتی متر است و شباهت زیادی با «گربه ماهی سوری» دارد. همچنین گفته می‌شود این ماهی برای انسان بی‌خطر است.

نامگذاری گونه‌های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی است به طوری که در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان به نام شعرای بزرگ و شخصیت‌هایی همچون فردوسی، حافظ، امیرکبیر، پرفسور سمیعی و محمدرضا شجریان نامگذاری شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1850442

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !