خاندوزی: نرخ بیکاری به 7.9 درصد کاهش یافته است/تورم کاهشی است


خاندوزی: نرخ بیکاری به 7.9 درصد کاهش یافته است/تورم کاهشی است

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: نرخ بیکاری کشور در تابستان به ۷.۹ درصد کاهش یافته و این عدد از کم‌ترین نرخ‌های بیکاری در سه دهه اخیر است.

خاندوزی: نرخ بیکاری به 7.9 درصد کاهش یافته است/تورم کاهشی است

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرد: دولت سیزدهم از آغاز فعالیت خود دنبال انضباط مالی در بخش دولتی و سایر بخش‌های عمومی کشور بود و کنترل نرخ ارز، مهار رشد تورم و هدف‌گذاری بهبود فضای تولید را دنبال می‌کرد.

وی افزود: خروجی این موضوعات منتج به این می‌شد که توقف اقتصاد ایران در دهه گذشته پایان پذیرد. رشد اقتصادی کشور در فصل تابستان مشابه فصول گذشته بوده و رشد اقتصادی 8 فصل فعالیت دولت سیزدهم مشخص است. از پاییز سال 1400 تا تابستان 1402 نرخ رشد اقتصاد مثبت بوده و این متغیر در تابستان امسال به 7.1 با نفت و بدون نفت 4.2 درصد رسیده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری کشور در تابستان به 7.9 درصد کاهش یافته و این عدد از کم‌ترین نرخ‌های بیکاری در سه دهه اخیر است و مجموع شاغلین به بیش از 24 میلیون نفر افزایش یافته است. مجموعه این متغیر‌ها حاکی از این است که سیاست‌های دولت موثر واقع شده و اینکه برخی گفتند اقتصاد کشور «رشد بی‌کیفیت» داشته، بر اساس آمار گفته‌ی صحیحی نیست.

خاندوزی در ادامه درخصوص تورم خاطر نشان کرد: نرخ تورم مصرف‌کننده نقطه به نقطه در آبان امسال نشان می‌دهد که روند کاهشی دارد و به 39.2 درصد کاهش یافته؛ تورم ماهانه همزمان با اجرای سیاست‌های پولی و مالی چندین ماه است که مسیر خوبی دارد و این عدد در فروردین امسال بالای 55 درصد بوده و هم‌اکنون به 39.2 درصد رسیده است. این موارد به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و قیمت‌ها ماهانه در کشور رشد دارد ولی این یعنی سرعت رشد کاهش یافته و نشان می‌دهد تدابیر مهار تورم موثر بوده است.

وی افزود: تورم کالاها در هشت‌ماهه امسال با دو سال قبل کاهشی شده و نوید می‌دهد روند متفاوتی از سیاست‌های کنترل تورم را تجربه می‌کنیم. تورم ماهانه تولیدکننده نیز در مهرماه 1.5 درصد بود و در آبان‌ماه تقریباً نصف شد.

این خبر در حال تکمیل است.../ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)