کاهش تهوع دوران بارداری به روش طب سنتی


کاهش تهوع دوران بارداری به روش طب سنتی

فوق تخصص زنان و نازایی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تهوع و ویار در دوران حاملگی به علت افزایش ترشح هورمون بتا است که باعث حفظ دوره بارداری می شود افزود: این علائم ناخوشایند را می توان با مصرف زنجبیل و خوراکی های حاوی زنجبیل کاهش داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مرضیه لطفعلی زاده فوق تخصص زنان و نازایی تأکید کرد: دوران بارداری زمان بسیار با اهمیتی است و یک مرحله فیزیولوژیکی و کاملا عادی و طبیعی به شمار می رود که طیفی از سلامت کامل تا بیماری های سخت و شدید را می تواند شامل شود. به همین دلیل مراقبت دردوران بارداری بسیار حائز اهمیت است و با رشد جنین حتما باید سلامت مادر و جنین را بررسی و پیگیری کنیم.

وی افزود: سلامت مادر از طریق وزن گیری مناسب خانم باردار که نشان دهنده وضعیت تغذیه مادر و سنجش فشارخون اوست و نیز سلامت جنین را از طریق اندازه ارتفاع رحم و صدای قلب جنین بررسی می کنیم، این کار در مراکز بهداشت توسط ماما و در مطب، توسط پزشک یا مامای آموزش دیده صورت می گیرد و تمام اطلاعات مرتبط با رشد و سلامت مادر و جنین در هر جلسه ثبت می شود.

فوق تخصص زنان و نازایی تهوع و ویار را یکی ازعلائم بارداری دانست و افزود : تهوع و ویار به علت افزایش ترشح هورمون بتا بارداری است، این هورمون باعث حفظ دوره بارداری می شود. بالابودن میزان هورمون بتابارداری نشان دهنده توانایی فرد برای حفظ یک حاملگی خیلی بهتر است و باید خانم باردار تهوع را تحمل کند؛ البته این حالت از8 هفته شروع تا 13 هفته به اوج و تا 16 هفته تقریبا تهوع آنها از بین می رود.

وی ادامه داد: حالت تهوع بارداری همیشه صبحگاهی نیست، گاهی تا آخر شب هم ادامه دارد که نقش حمایت همسر در بهتر شدن وضعیت روحی و نیز کاهش تهوع و استفراغ خانم باردار بسیار مؤثر است. در مورد ویاری که باعث کاهش وزن شود، هم می توان با حذف مواد محرک، زیاد نبودن فواصل وعده های غذایی، عدم مصرف همزمان جامدات و مایعات و درمان های دارویی به کاهش آن کمک کرد.

دکتر لطفعلی زاده در خصوص تغذیه و مصرف برخی داروها در دوران بارداری هم گفت: عموما داروی B6که ترکیبات آن بی ضرر برای دوران بارداری است، توصیه می شود .هم چنین قرص ها و کپسول های زنجبیلی و افزودن مقادیری زنجبیل تازه در چای بسیارمؤثر است. با توجه به اینکه خانم های باردار علاقه به مصرف ترشی جات دارند که طبع آن سرد و سبب تهوع بیشتر می گردد، مصرف گرمی جات اعم از زنجبیل، شکلات و بیسکویت های زنجبیلی توصیه می گردد. همین طور خانم باردار به شرط عدم ابتلا به دیابت می تواند ، شکلات یا بیسکویت حاوی زنجبیل را صبح قبل از اینکه حرکتی انجام شود مصرف نماید و بعد از دقایقی کوتاه از جای خود برخیزد که بسیار درکاهش تهوع مؤثر است.

فوق تخصص زنان و نازایی همچنین گفت: علت خستگی دوران بارداری جنین در حال رشد است و البته خستگی خود یک علامت بارداری است و همینطور بی خوابی به دلیل تغییر حالت های خوابیدن دراین دوره برای خانم باردار وجود دارد. ابتدای بارداری رحم کوچک به مثانه فشار می آورد و موجب تکرر ادراردر خانم باردار شده و بخصوص در طول شب چندین بار از خواب بیدارمی شود و لذا خواب راحت و دلچسبی نخواهد داشت. در نتیجه در طول روز خسته و خواب آلوده است، در این شرایط حمایت و پذیرش وضعیت خانم باردار در خانواده ، اطرافیان و افرادی که در محیط کار خانم باردار هستند سبب ایجاد آرامش وی می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: برای درمان کم خونی ها که درخواب و بیداری مؤثرند و باعث بی قراری ها و پای بی قرار می شوند تجویز اسیدفولیک و کلسیم لازم است . همینطور به خانم های باردار مطالعه کتاب به صورت فیزیکی ، دوش حمام، مصرف شیرگرم جهت داشتن خواب شبانه راحت تر توصیه میشود. لازم به ذکر است که مصرف مکمل ها در دوران بارداری ضرورتی ندارد به ویژه اگر خانم باردار به لحاظ وزنی و تغذیه شرایط خوبی دارد . همچنین توصیه می کنیم مادران باردار حذف کافئین وگنجاندن مصرف ماهی 2باردر هفته در برنامه غذایی را داشته باشند البته ماهی های بزرگ حاوی جیوه هستند. مسافرت با هواپیما برای خانم باردار طی 32تا34 هفته بارداری بلااشکال است اما باید حرکت پاها انجام شود .یک خانم باردار باید هر2 ساعت 10 دقیقه راه برود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق