جزئیات واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان از این ماه


جزئیات واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان از این ماه

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: باید از بازنشستگان رفع نگرانی شده و همسان‌سازی عملیاتی شود.

جزئیات واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان از این ماه

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس، گفت: دولت یک هفته فرصت دارد تا لایحه بودجه را اصلاح و مجدداً به مجلس ارسال کند. دولت در تجدیدنظر در لایحه بودجه باید هم روی منابع درآمدی و هم مصارف تأمل بیشتری کند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در بحث انرژی هم باید دولت یک ماده یا عبارت شفافی را در لایحه بودجه سال آینده برای رفع مشکل ناترازی انرژی کشور بیاورد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش ۴۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، تصریح کرد: ما معتقدیم که کشور بیش از این ظرفیت افزایش مالیات را ندارد و دولت باید منابع درآمدی دیگری را برای تأمین بودجه در نظر بگیرد. دولت اگر به سایر منابع کشور توجه بیشتری کند، می‌تواند در لایحه اصلاحی بودجه سال آینده منابع درآمدی جدیدی را بیاورد.

زاهدی توضیح داد: دولت منابع درآمدی متعددی دارد و درست است که درآمد‌های اصلی دولت از محل اخذ مالیات و فروش نفت است، اما فروش و واگذاری برخی از اموال دولتی به ویژه اموالی که از حیز انتفاع برای دولت خارج شده به بخش خصوصی از جمله منابع درآمدی مهمی است که دولت باید به آن توجه کند.

وی افزود: همچنین دولت می‌تواند از درآمد ناشی از محل گمرکات و عوارض‌های مختلفی که می‌گیرد و خدماتی که برخی دستگاه‌های دولتی می‌دهند و پول آن به خزانه می‌رود، استفاده کند.

زاهدی متذکر شد: مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه تصویب کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید طی سه سال انجام شود و در سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه که سال ۱۴۰۳ است ۴۰ درصد، در سال دوم ۳۰ درصد و در سال سوم ۳۰ درصد همسان‌سازی محقق شود که دولت باید منابع این کار را در نظر بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار پذیرش منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آتی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه شد.

محمدباقر قالیباف در جلسه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور خطاب به سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: انتظار داریم در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت شفاف توضیح دهید، هم اکنون به صورت کتبی به شورای نگهبان نامه زدید که در برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی بازنشستگان مشمول بار مالی بوده و این مشکل ایجاد می‌کند باید روشن باشد که آیا دولت این موضوع را می‌پذیرد و اجرایی می‌کند؟

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر جهت‌گیری احکام بودجه باید به سمت برنامه باشد. بحث ناترازی انرژی یکی از موضوعات مهم است که آن طور که باید در این زمینه جهت‌گیری نشده است.

در نهایت داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به تذکر رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده به صورت کتبی ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده را می‌پذیرم.

بودجه‌ای که همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در آن دیده نشده باشد از در مجلس بیرون نمی‌رود.

طبق گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس سازمان برنامه و بودجه اکنون قول دادند که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت کتبی نامه داده و منابع آن را بپذیرند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: ما هم در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و هم در گزارش کمیسیون تلفیق ایرادات مربوط به بودجه را احصاء کردیم. این اشکالات وجود دارد و اکنون نیز ارائه شده است همانطوری که رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید داشتند مجلس به بحث متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با تمام قوا تاکید داشته و قول شرف گرفته است. اکنون نیز اعلام می‌کنم بودجه‌ای که همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در آن دیده نشده باشد از در مجلس بیرون نمی‌رود.

وی ادامه داد: ما باید بودجه را مطابق با برنامه بنویسیم. اکنون بودجه‌ای که به مجلس شورای اسلامی آمده است دو مرحله دارد و ما باید اکنون مرحله اول را بررسی کنیم که مربوط به منابع می‌باشد. پس از تصویب منابع دولت مصارف را به مجلس می‌آورد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در ادامه تصریح کرد: یکی از منابع بودجه بحث نفت می‌باشد. در بودجه سال ۱۴۰۲ ما تاکنون در هشت ماه اول ۲۰۰ همت عدم تحقق از محل درآمد‌های نفتی داشته‌ایم و لذا پیش‌بینی کاهش درآمد‌های نفتی در بودجه سال آینده یعنی واقع‌نگری. ما باید انتشار اوراق را در بودجه سال ۱۴۰۳ واقعی ببینیم. از سال ۱۳۹۲ تا امروز ۱۰۶۳ همت اوراق به فروش رفته و براساس بودجه سال ۱۴۰۳ دولت مکلف است ۲۲۵ همت برای اوراقی که قبلا فروخته شده بپردازد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر اکنون کلیات لایحه بودجه رد شود ۱۰ روز دولت فرصت دارد آن را اصلاح کند، اما واقعیت این است که مشکلاتی در این لایحه وجود دارد که امکان اصلاح آن وجود ندارد و دوباره ۱۰ روز دیگر بودجه به مجلس شورای اسلامی می‌آید و ما باید آن را بررسی کنیم.

حاجی بابایی اضافه کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه اکنون قول دادند که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت کتبی نامه داده و منابع آن را پذیرند. اکنون نیز در سال انتخابات هستیم و بودجه سه دوازدهم کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه بودجه رای دهد تا فضای عمومی جامعه مثبت شود و مردم، مجلس و دولت را همراه با یکدیگر برای حل مشکلات ببینند. / روزنو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا