45 ساله پیش ثابتی مسئول ساواک تهران باید محاکمه می شد


45 ساله  پیش ثابتی مسئول ساواک تهران باید محاکمه می شد

رکنا سیاسی : یکی از نزدیکان پهلوی گفت : هیچ محکمه‌ای به جنایات امثال ثابتی مسئول ساواک تهران که فرار کرده است، رسیدگی نکرده است . ثابتی می بایست ۴۵ ساله پیش محاکمه می شد.

روزنامه جوان طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان کم‌کاری ۴۵ ساله در محاکمه ثابتی نوشت: شبکه من‌و‌تو در هفته‌های پایانی عمر خود، آخرین تلاش‌ها برای تطهیر پهلوی را با پخش مستندی درباره پرویز ثابتی ، مسئول ساواک تهران و نفی شکنجه و خشونت در زندان‌های رژیم پهلوی انجام داد. با این حال، دروغ‌های من‌و‌تو و مجریانش چنان عیان و به اصطلاح گل‌درشت بود که از قضا این مستند گفت‌وگومحور از ثابتی باعث مرور هزارباره شکنجه‌های مخوف ساواک در زندان شد.

بسیاری از کسانی که در زندان‌های ساواک شکنجه شدند، هنوز در قید حیات هستند و بسیاری از خاطرات چهره‌های زندانی در بازداشتگاه‌های مخوف پهلوی مکتوب و مستند و منتشر شده است. در چنین فضایی دروغگویی من‌و‌تو، علیه اعتبار خودش شد. البته در روز‌هایی که جنایات رژیم صهیونیستی جلوی چشم است و همزمان من‌و‌تو از اسرائیل جعلی دفاع می‌کند و در حالی که روزانه ده کودک و انسان بی‌گناه در غزه کشته می‌شوند، مجریان من‌و‌تو برای مظلومیت! صهیونیست‌ها اشک می‌ریزند، قلب واقعیتی که ۵۰ سال پیش در جریان بوده، برای من‌و‌تو سخت نیست! ایراد شاید از این سو است که در طول ۴۵ سال پس از انقلاب اسلامی، هیچ محکمه‌ای به جنایات امثال ثابتی که در ایران حضور نداشته و فرار کرده‌اند، رسیدگی نکرده است. ثابتی می بایست ۴۵ ساله پیش محاکمه می شد ، البته این فرهنگ‌سازی و اعلام هم صورت نگرفته که آسیب دیدگان از سوی ثابتی، به دستگاه قضایی مراجعه و طرح شکایت کنند. شاید هنوز هم بتوان چنین کرد و بابی را برای بازخوانی مستدل جنایات ساواک با حضور شاکیان خصوصی باز کرد.

این نکته هم قابل توجه است که در سخنان و مواضع و مکتوبات خود نزدیکان پهلوی و دربار هم شکنجه در زندان‌های ساواک تأیید شده است. از جمله، فرح پهلوی (دیبا) خود در گفت و گویی که در سال ۲۰۱۵ میلادی با روزنامه آلمانی «دی ولت» انجام داده است به این شکنجه‌ها اعتراف کرده و در پاسخ به این سؤال که «هزاران نفر تحت شکنجه و آزار و اذیت تحت رژیم شوهر شما قرار گرفتند.» می‌گوید: «بله، ما اشتباه کردیم. اتفاقی که در آن زمان برای ما افتاد، وحشتناک است. مشاوران شوهرم، دولت و خود شاه به علائم هشدار توجه نکردند. شوهرم خیلی درگیر سیاست بود. او به افراد اشتباه اعتماد کرد و دست بسیاری از ژنرال‌ها و مقامات عالی را آزاد کرد.»


45 ساله  پیش ثابتی مسئول ساواک تهران باید محاکمه می شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهره‌های سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شرایط فروش اقساطی KMC X5 با تحویل 30 روزه اعلام شد + جدول اردیبهشت 1403