رشد 600 درصدی تولید کابل‌های نوری/ تولید 200 مگاوات پنل خورشیدی در سال آینده


مدیر عامل کارخانجات کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد با اشاره به اهتمام این مجموعه در جهت رونق تولید و خودکفایی کشور در این حوزه، گفت: خوشبختانه در سال جاری رشد ۶۰۰ درصدی تولید کابل‌های نوری در این مجموعه را که بیش از ۹۰ درصد فیبر نوری کشور را...

مدیر عامل کارخانجات کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد با اشاره به اهتمام این مجموعه در جهت رونق تولید و خودکفایی کشور در این حوزه، گفت: خوشبختانه در سال جاری رشد ۶۰۰ درصدی تولید کابل‌های نوری در این مجموعه را که بیش از ۹۰ درصد فیبر نوری کشور را تامین می‌کند، شاهدیم.
«محمد جواد عسکری» امروز چهارشنبه اول آذرماه در جریان بازدید اصحاب رسانه از بخش‌های مختلف این مجموعه، اظهار کرد: امروز مجموعه کارخانجات شهید قندی به عنوان بزرگترین تولیدکننده کابل‌های مخابراتی در منطقه خاورمیانه، هم اکنون ۹۰ درصد فیبر نوری مورد نیاز کشور را تولید می‎کند و حتی تا ۹۰ درصد کابل‌های مخابراتی مورد نیاز کشور سوریه از طریق این مجموعه تهیه می‌شود.
وی از تلاش برای دانش بنیان شدن این مجموعه خبر داد و گفت: امسال موضوع رشد تولید و کاهش هزینه‌ها در کشور مورد تاکید است و خوشبختانه مجموعه شهید قندی نیز بر همین مسیر در حال حرکت است.
عسکری به افزایش سنواتی بودجه مجموعه شهید قندی طی سالهای اخیر و افزایش آن در حال حاضر به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی سالیان اخیر بازه زمانی گردش نقدینگی مجموعه از سه سال به ۲.۵ ماه کاهش یافته که همین موضوع نیز باعث رفع مشکلات قبلی مجموعه در تامین مواد اولیه شده است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در همین راستا شاهد رشد ۶۰۰ درصدی تولید در حوزه کابل‌های نوری این مجموعه در سال جاری نسبت به سال گذشته هستیم یا در کارخانه پلیمری ابرکوه در پنج ماهه اول امسال دو برابر رشد تولید در مقایسه با سال گذشته را تجربه کردیم.
این فعال صنعتی از صادرات تولیدات این مجموعه به کشورهایی مانند تاجیکستان و ترکیه خبر داد و گفت: در حال حاضر خرید ۱۵۰۰ تنی کشور ترکیه را داریم ولی تلاش داریم خرید این کشور را به ماهانه پنج هزار تن افزایش دهیم.
وی از تلاش برای توسعه بازارهای صادراتی این مجموعه در کشورهای سوریه، افغانستان، ترکیه و ونزوئلا و کشورهای اوراسیا خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱.۵ میلیون یورو کابل‌های برق به عراق داشته‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات به این کشور به ۲ تا ۲.۵ میلیون یورو هستیم.
عسکری به همکاری‌های مشترک این مجموعه با کشورهای مختلف از جمله اففانستان، پاکستان و ونزوئلا اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر تجهیزات تولید ۹ نوع محصول جدید در حال خریداری است و امیدواریم بازارهای هدف را بیش از پیش در اختیار بگیریم.
به گفته وی، در حال حاضر ظرفیت این مجموعه شامل تولید ۱۷ هزار کابل خودنگهدار، ۳۰ هزار کیلومتر کابل نوری و ۲۵۰۰ کیلومتر تولید کابل میکرو و همچنین تولید سه هزار کیلومتر کابل برق است.
وی در مورد انتقال کارخانجات شهید قندی به خارج شهر نیز اعلام کرد: این اقدام براساس تصمیمات توسعه معادن و مسئولان ارشد استان، از سال ۱۴۰۰ شروع شده و زمینی به وسعت ۶۰ هکتار در اطراف یزد به این منظور جانمایی شده است.
عسکری عنوان کرد: زمین‌های کنونی این مجموعه جهت کاربری تجاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و امیدواریم بتوانیم با مولدسازی، در حوزه فعالیت‌های معدنی مس و تولیدات کاتد و مفتول مسی، سرمایه‌گذاری ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومانی داشته باشیم.
«علی محمدپورصالح» مدیر عامل شرکت تولیدکننده پنل‌های خورشیدی ذیل مجموعه شهید قندی نیز در جمع خبرنگاران گفت: اولین و بزرگترین تولیدکننده پنل‌های فتوولتائیک در کشور هستیم که هم اکنون با بهره مندی از تکنولوژی و تجهیزات جدید خریداری شده، در حال حاضر تولید ۱۵ مگاوات پنل نیروگاهی ۴۵۰ مگاوات به بالا را در دستور کار داریم و برای سال آینده نیز تولید ۲۰۰ مگاوات پنل را در برنامه داریم.
وی گفت: خوشبختانه پنل‌های تولیدی این مجموعه از بالاترین بازدهی یعنی ۲۳ درصد برخوردار است و امیدواریم سهم بالایی در تامین کلیه تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی را کسب کنیم.
پورصالح خاطرنشان کرد: تولید پنل‌های دو طرفه برای افزایش راندمان تولید برق و عرضه با قیمت‌های رقابتی را در برنامه داریم و با توجه به رشد سریع تکنولوژی، در حال سرمایه‌گذاری با ریسک بالایی در این حوزه هستیم.
وی با بیان این که دولت در بازه چهار ساله ایجاد جهار هزار مگاوات برق خورشیدی را در برنامه دارد، گفت: امیدواریم دولتمردان مانند برخی رقبای کشورمان در این حوزه همچون چین که ۱۶ درصد مشوق صادراتی و معافیت مالیاتی شرکت‌های فعال در زمینه برق خورشیدی را لحاظ کرده‌ است، حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داخلی داشته باشند.
وی افزود: هیات وزیران باید مانند سال‌های گذشته مشوق‌های سرمایه گذاری در نیروگاه‎های خورشیدی با استفاده از تولیدات داخلی را منظور کند تا در جهت حمایت و رونق از تولیدات داخلی گام مطلوبی برداشته شود.
پورصالح در پایان نیز با اشاره به همکاریهای مشترک با برخی کشورهای همسایه، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از تولیدات این مجموعه در داخل استان و برخی استان‌های دیگر استفاده می‌شود ولی در حال مذاکره برای صادرات به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان و ارمنستان نیز هستیم.
«مهدی الهی زاده» رئیس بخش تولید کابل‌های نوری این مجموعه نیز با برشمردن ویژگی‌های فیبر نوری در حوزه ارتباطات، اظهار کرد: کابل‌های نوری علاوه بر سرعت و کیفیت برقراری ارتباط، در هر رشته از فیبر نوری برخلاف رشته‌های مسی که تنها یک ارتباط را برقرار می‌کنند، تا چهار هزار پیام قابل انتقال است که در مقایسه با قطر به مراتب نازک‌تر، ویژگی قابل توجهی در حوزه ارتباطات به شمار می‌آید.
به گفته وی، در حال حاضر برحسب نوع کابل نوری که در انواع و اقسام مختلف تولید می‎شود، در این مجموعه روزانه ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر کابل نوری تولید می‌شود.
گفتنی است؛ خبرنگاران ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه صنعتی و آشنایی با توانمندی‎های آن، با مدیر عامل و روسای بخش‌های مختلف مجموعه شهید قندی گفت‌وگو کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم