فیلترشکن‌ها؛ تهدیدی برای امنیت سایبری کشور


کیان یزدیان، متخصص حوزه افتا و عضو کمیسیون افتای سازمان نصر تهران معتقد است برخی از فیلترشکن‌ها می‌توانند باعث به سرقت رفتن اطلاعات شخصی و هک دستگاه‌های کاربران شوند. یزدیان گفت: پیدا کردن رابطه مستقیم بین اعمال فیلترینگ اینترنت، عملکرد...

کیان یزدیان، متخصص حوزه افتا و عضو کمیسیون افتای سازمان نصر تهران معتقد است برخی از فیلترشکن‌ها می‌توانند باعث به سرقت رفتن اطلاعات شخصی و هک دستگاه‌های کاربران شوند.
فیلترشکن‌ها؛ تهدیدی برای امنیت سایبری کشور
یزدیان گفت: پیدا کردن رابطه مستقیم بین اعمال فیلترینگ اینترنت، عملکرد پنهان فیلترشکن‌ها، تهدیدات سایبری سازمان‌ها و هک شدن اطلاعات شخصی (حریم خصوصی) کاربران، کار راحتی نیست.
او افزود: اولاً باید بپذیریم که مشابه همه دنیا، مساله اعمال فیلترینگ اینترنت برای ایران امری ضروری است. به عنوان نمونه با وجود سایت‌های مستهجن و غیراخلاقی، نباید اجازه دسترسی آزاد اینترنت به گونه‌ای وجود داشته باشد که موجب خدشه‌دار شدن شعائر اخلاقی، اصول اعتقادی و مصالح اجتماعی کشور شود.
او ادامه داد: ثانیاً فعالیت آزادانه و مغرضانه سایت‌های خبرپراکنی جعلی (فیک نیوز)، شرط‌بندی، بازارسازی شیادانه، ایجاد نوسانات هیجانی در قیمت کالا و ارز، تنش‌های اقتصادی کاذب و... اعمال فیلترینگ را برای حفظ آرامش و سلامت جامعه، ضروری می‌کنند. همچنین فعالیتهای مجرمانه در لایه‌های پنهان اینترنت (دارک وب) از دیگر مصادیقی هستند که ضرورت پایش هوشمند محتوا و اعمال فیلترینگ را دوچندان کرده است.
او ادامه داد: اما گستره (سطح و عمق) فیلترینگ فعلی ایران با محدودسازی‌های مذکور متفاوت است و لذا ضروری است که برخی از مصادیق فیلترشده فعلی، مورد آسیب‌شناسی و بازنگری قرار گیرد.
یزدیان درباره نمونه‌ای از اثرات سوء فیلترشکن‌ها گفت: بسیاری از کاربران و کسب‌وکارهای کوچک ایرانی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی و همچنین سایت‌های اینترنتی تحریم شده برای دسترسی از داخل ایران (مخصوصاً در حوزه‌های علم و فناوری)، مجبور به استفاده از فیلترشکن‌های متعدد شده‌اند. این فیلترشکن‌ها به ویژه فیلترشکن‌های رایگان، مخاطرات آشکار و پنهانی را به کاربران تحمیل می‌کنند.
او افزود: مهم‌ترین مخاطره آشکار فیلترشکن آن است که با فعال شدن آن، دسترسی به فضای باز و آزاد اینترنت به‌گونه‌ای فراهم می‌شود که محدود به یک شبکه اجتماعی یا وب سایت خاص نیست و کاری هم به سن و سال و شخصیت فردی کاربر ندارد. اما احتمال آنکه اطلاعات شخصی و خصوصی کاربر به سرقت برود، سیستم در دام باج‌افزار بیفتد، بدافزار یا جاسوس‌افزاری در سیستم مقیم شود، دسترسی نامحدود و نامحسوس به نفوذگر داده شود و... نمونه‌هایی از مخاطرات پنهان فیلترشکن‌ها هستند که باعث می‌شود بخشی از امنیت فضای سایبری کشور ناامن و تهدیدپذیر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی