پلی‌‌‌استیشن4 محبوب‌‌‌ترین کنسول در میان ایرانی‌‌‌ها


طبق آماری که در اواخر سال گذشته بنیاد ملی بازی‌‌‌های رایانه‌‌‌ای منتشر کرد، تعداد گیمرهای ایرانی به ۳۴ میلیون نفر می‌رسد و میانگین سنی آنها ۲۳ سال است. این آمار نشان می‌دهد که از میان این تعداد گیمر، ۴ میلیون نفر در دسته گیمرهای «حرفه‌‌‌ای» قرار...

طبق آماری که در اواخر سال گذشته بنیاد ملی بازی‌‌‌های رایانه‌‌‌ای منتشر کرد، تعداد گیمرهای ایرانی به ۳۴ میلیون نفر می‌رسد و میانگین سنی آنها ۲۳ سال است. این آمار نشان می‌دهد که از میان این تعداد گیمر، ۴ میلیون نفر در دسته گیمرهای «حرفه‌‌‌ای» قرار می‌‌‌گیرند. این گیمرها به طور متوسط هر روز ۹۵ دقیقه بازی می‌کنند. برای آنکه تصور دقیقی از تعداد گیمرهای ایرانی داشته باشید، بد نیست یادآوری کنیم که در حال حاضر جمعیت ایران ۸۷.۹۲ است.
پلی‌‌‌استیشن4 محبوب‌‌‌ترین کنسول در میان ایرانی‌‌‌ها
حالا دیوار هم به تازگی آماری از جمعیت گیم‌‌‌باز و گیم‌‌‌دوست ایرانی ارائه کرده است که نشان می‌دهد این افراد گویا در زمانی هم که مشغول انجام بازی نیستند، به دنبال کنسول جدید و بازی تازه و فروش کنسول قدیمی هستند. بررسی‌‌‌های دیوار نشان می‌دهد که ‌هزار کلمه پرجست‌وجو را - که مجموعا ۳۸ میلیون بار تکرار شده‌‌‌اند- از پلتفرمش استخراج کرده است که از میان آنها کلمه «کنسول» یکی از کلمات پرجست‌وجو بوده و ۷۰‌درصد جست‌وجوها را در برگرفته است.
همچنین این بررسی‌‌‌ها تاکید می‌کند که نام کنسول‌‌‌هایی که بیشتر از همه در دیوار جست‌وجو شده‌‌‌اند، «پلی‌‌‌استیشن» با ۷۸‌درصد جست‌وجو و «ایکس‌‌‌باکس» با نزدیک به ۲۲‌درصد جست‌وجو بوده است. در میان انواع کنسول‌‌‌های بازی پلی‌‌‌استیشن، مدل‌‌‌های PS4 و PS5 و در مورد ایکس‌‌‌باکس مدل ۳۶۰ بیشتر جست‌وجو شدند. «سگا»، «نینتندو»، «آتاری»، «کمودور» و «گیم استیک» هم به ترتیب دیگر کنسول‌‌‌هایی بودند که بیشترین میزان جست‌وجو را به خودشان اختصاص داده‌‌‌اند. بازار کنسول‌‌‌های ارائه‌‌‌شده به صورت قسطی و اجاره‌‌‌ای هم در این پلتفرم داغ بوده است. طبق اعلام دیوار در نیمه اول امسال، نزدیک به ۳۹‌هزار بار کلمات «قسطی» یا «اقساطی» در کنار نام انواع کنسول‌‌‌های پلی‌‌‌استیشن جست‌وجو شده‌‌‌اند. همچنین نزدیک به 3هزار بار هم کلمه «اجاره‌‌‌ای» در کنار نام این کنسول‌‌‌ها جست‌وجو شده و آمده است.
هر آگهی خرید و فروش آنلاین کنسول‌‌‌ها و بازی‌‌‌ها در پلتفرم دیوار به طور میانگین ۳۱۵ بار بازدید داشته است که از این میان ساکنان شهر اندیشه (در استان تهران) مقام اول را در این تعداد بازدید داشتند و بعد از آنها هم اهالی شهرهای اهواز و بندر گناوه رتبه‌‌‌دار بودند. این گزارش نشان می‌دهد که بوشهری‌‌‌ها (نسبت به جمعیت‌‌‌شان) بیشترین تعداد آگهی کنسول و بازی را به نسبت دیگر شهرهای کشور منتشر کرده‌‌‌اند. بعد از بوشهر هم به ترتیب ساکنان شهرهای قشم، یاسوج و آبادان بیشترین تعداد آگهی‌‌‌های مربوط به کنسول‌‌‌های بازی را در این پلتفرم منتشر کرده‌‌‌اند. در این میان همچنان پلی‌‌‌استیشن۴ محبوب‌‌‌ترین کنسول بازی در میان گیمرهای فعال در دیوار بوده است و کاربران در نیمه نخست امسال، کنسول «پلی‌‌‌استیشن ۴» را بیشتر از انواع دیگر این دستگاه‌‌‌ها جست‌وجو کرده‌‌‌اند.
علاوه بر اینها، این گزارش نشان می‌دهد که گیمرهای ایرانی انواع بازی‌‌‌های ویدئویی محبوب خودشان را هم در دیوار جست‌وجو کرده‌‌‌اند. بر این اساس، در میان کلمات پرجست‌وجوی این پلتفرم در 6 ماه اول امسال، نام ۴۷ عنوان بازی رایانه‌‌‌ای به چشم می‌‌‌خورد که مجموعا بیش از ۷ میلیون بار جست‌وجو شدند. این بازی‌‌‌ها به ترتیب محبوبیت عبارت بودند از: فری‌‌‌فایر، کال آو دیوتی، پابجی و کلش آو کلنز. این چهار بازی در مجموع چیزی در حدود ۸۵‌درصد کل جست‌وجوها را به خودشان اختصاص داده‌‌‌اند.
کلمه «اکانت» هم در این پلتفرم نزدیک به ۵ میلیون و ۶۰۰‌هزار بار، هم به صورت مجزا و هم در کنار نام کنسول‌‌‌ها یا بازی‌‌‌ها جست‌وجو شده است. در این میان اما شاید جالب‌‌‌ترین بخش این گزارش مربوط به جست‌وجوی کلمه «آتاری» با بیش از ۲۴۵‌هزار بار تکرار، «میکرو» با بیش از ۳۹‌هزار بار تکرار و «کمودور» نزدیک به ۱۰‌هزار بار تکرار باشد که نشان می‌دهد، گیم‌‌‌بازهای متولدان دهه‌های ۵۰ و ۶۰ هم همچنان زمین بازی را ترک نکرده‌اند و حریف می‌‌‌طلبند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید